یک کارشناس اقتصادی:

اقتصاد بازارمحور نیار به کنترل نوسان نرخ ارز دارد

اقتصاد بازارمحور نیار به کنترل نوسان نرخ ارز دارد

این روزها همه چیز آماده برای رفتن به سمت اقتصاد بازارمحور است، بنابراین به وجود بازار مشتقه ارز که در آن نوسانات نرخ ارز کنترل شود، نیاز است چرا که کشورهای دیگر هم همین شیوه را در پیش گرفته‌اند.

 

پوشش ریسک نوسان نرخ ارز همواره یکی از دغدغه های اصلی و مهم تجار و سرمایه گذاران بوده است، بنابراین راه اندازی ابزار مشتقه ارزی که فروش آتی ارز را به همراه دارد، می تواند ارزش افزوده اقتصاد را تقویت و از آن حمایت کند.

حسن فاطمی، کارشناس ارشد اقتصاد با بیان مطلب فوق به در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارز به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: با بازار مشتقه ارز می تواند ریسک نوسان نرخ ارز را تثبیت کند و وارد کنندگان و صادرکنندگان ایرانی را از بابت تلاطم های قیمتی بوسیله ابزارهای مالی مشتقه از جمله قراردادهای آتی و یا اوراق اختیار معامله ارز به نوعی بیمه کند.

وی در ادامه افزود: شرایط فعلی اقتصاد کشور و نیاز به بازارهای جدید و همچنین سرمایه‌های جدید نیازمند بهره گیری از ابزارهایی چون مشتقه ارزی است چرا که راه‌اندازی بازار مشتقه ارز یکی از راه‌ های پوشش ریسک بازارهای مالی است و در شرایط کنونی اقتصاد و بازار مالی ایران این شیوه بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شروع کار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی بورس ارز یا همان بازار مشتقه ارز بیشتر برای تجار و صادرکنندگان مناسب است و در مورد کسانی که با ریسک نرخ ارز روبه‌رو هستند، بسیار کاربرد دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد ما از سمت اقتصاد نفتی و تک‌محصولی به سمت اقتصاد بازار پیش می‌رود، بنابراین سیستم اقتصادی و درآمدهای ما  به سمتی پیش می‌رود که اتکای به نفت در آن بسیار کمتر‌ شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این روزها همه چیز آماده برای رفتن به سمت اقتصاد بازارمحور است، بنابراین به وجود چنین بازاری نیاز است چرا که کشورهای دیگر هم همین شیوه را در پیش گرفته‌اند.

به گفته وی بازار مشتقه ارزی تجربه‌ای تازه ای است که اجرا و عملکردهای آن می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد ایران به‌ ویژه در پساتحریم داشته باشد و رکن مهم اجزای این بازار به‌ عنوان یک ابزار جدید کارگزاران بورس اوراق بهادار هستند.

فاطمی تصریح کرد: در حال حاضر همه ارکان بازار بسترساز ابزارها و برنامه‌های جدید در بازار سرمایه هستند و هر بخشی در بازار سرمایه برای به ثمر نشستن یک طرح و طراحی یک ابزار کاری را برعهده دارد و تا به ثمر رسیدن و تصویب این طرح آن را دنبال می‌کند اما نکته مهم اجرای این ابزار یا طرح است.

وی افزود: به وجود چنین بازاری در بازار سرمایه شکی نیست و به دلیل اهمیت و کارایی این بازار همه علاقه‌مند هستند چنین بازار شکل بگیرد و توسعه پیدا کند. در ضمن بازار ایران برای پیشرفت چاره‌ای جز این ندارد که به سمت توسعه بازار رفته و راه‌اندازی چنین بازارهایی را در دستور کار خود قرار دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا