اما و اگرهای صادرات برق ارزان

اما و اگرهای صادرات برق ارزان

رئیس هیات‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی معتقد است که صحبت‌های مطرح شده میان وزارتخانه‌های نیرو و نفت در خصوص صادرات برق ارزان به کلی اشتباه است، چرا که هم باید تنوع لازم در حوزه صادرات رعایت شود و هم نمی‌توان به قیمت‌های پایین برای صادرات تکیه کرد.

محمد پارسا، در خصوص صحبت‌هایی که اخیرا پیرامون تبدیل گاز به برق و صادرات برق ارزان به میان آمده است، عنوان کرد: واقعیت این است که در شرایط فعلی برقی که ایران صادر می‌کند به قیمت ارزان نیست بلکه به فشار کشورهای دیگر تغییر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، به همین خاطر است که صادرات برق به ترکیه معطل مانده است چرا که ترکیه یک قیمت را مطرح می‌کند و دولت ایران معتقد است باید قیمت دیگری باشد. برهمین اساس تنها مراودات برقی با عراق داریم.

وی معتقد است که بحثی که پیرامون تبدیل گاز به برق و صادرات برق ارزان مطرح شده به کلی غلط است چرا که می‌توان سرمایه‌گذاری لازم در حوزه صادرات گاز را در میادین مشترک صورت داد. یعنی به جای برداشت بی‌رویه قطر از میادین ایران، بتوان بخش مهمی از گاز این میادین را صادر و یا آن را با تبدیل به برق، به کشورهای دیگر فرستاد.

پارسا بحث صورت گرفته میان وزارتخانه‌های نفت و نیرو در خصوص صادرات برق را به کلی اشتباه دانست و تاکید کرد که صادرات باید از تنوع برخوردار باشد و برای هرکدام از حوزه‌ها برنامه‌ریزی برای صادرات صورت گیرد.

نکته‌ای که رئیس هیات‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی به آن اشاره می‌کند، هزینه‌بر بودن ساخت خط لوله است که سبب می‌شود قیمت گاز در زمان تولید با زمانی که صادر می‌شود، متفاوت باشد. وی معتقد است باید هزینه‌های انتقال گاز را نیز روی قیمت‌ها محاسبه کرد که در این صورت نمی‌توان آن را ارزان فروخت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا