کار دشوار دولت برای تصویب بودجه 95 با مجلسی که آخرین ماه های خود را می گذراند

کار دشوار دولت برای تصویب بودجه 95 با مجلسی که آخرین ماه های خود را می گذراند

اقتصاد > اقتصاد کلان - استدلال دولت برای تأخیر در ارائه لایحه بودجه 95 و برنامه ششم که مبتنی بر مصلحت اندیشی سیاسی و هوشمندی دیپلماتیک در مسیر اجرای برجام بود از سوی نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان مخالف دولت پذیرفته نمی شود تا جایی که کار به رد لایحه برنامه ششم و درخواست لایحه بودجه چند دوازدهم کشیده است.

مریم یعقوبی:

ارائه هر لایحه ای به مجلسی که ماه های پایانی دوره خود را سپری می کند هم سخت است هم آسان؛ سخت از آن رو که نمایندگان مخالف دولت آن لایحه را آخرین ابزار برای به چالش کشیدن دولتی می دانند که با آن مخالف هستند. از طرفی می تواند بسیار ساده نیز باشد چرا که اگر اکثریت نمایندگان مجلس فعلی موافق دولت باشند و امیدوار به حضور مجدد در دوره بعدی، قاعدتا با دولت کمال همراهی را خواهند داشت.

چنین فضایی دقیقا در مورد لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه میان دولت یازدهم و نمایندگان مجلس نهم که منتقدان و نه مخالفان دولت در میان آن ها کم نیست، وجود دارد. به همین خاطر هم ظاهرا روزهای دشواری برای دولتمردان در مسیر تصویب لایحه بودجه سال آینده و برنامه ششم پیش بینی می شود.

طلیعه این روزهای دشوار را از همین ابتدا و با جمع شدن 30 امضا برای بررسی تمدید یک ساله برنامه پنجم و پافشاری برای ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه سال 95 می توان مشاهده کرد.

این استدلال دولت که تاخیر در ارائه لوایح بودجه 95 و برنامه ششم بنا بر مصلحت اندیشی هایی بوده که اصلی ترین آن نهایی شدن توافق هسته ای و اجرای برجام بوده است، چندان مورد قبول نمایندگان نیست و این تأخیر را موجه نمی کند.

محمدرضا پورابراهیمی عضو و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره گفت:« لایحه بودجه سال آینده با حدود 40 روز تاخیر از موعد مقرر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و همین تأخیر مشکلات فراوانی بر سر راه بررسی و تصویب آن ایجلدکرده است».

وی افزود:« زمانبندی خاصی برای بررسی لوایح بودجه سنواتی وجود دارد که نمایندگان بر اساس همان رویه روند بررسی و تضویب لایحه بودجه هر سال را دنبال می کنند. در اولین مرحله نمایندگان بعد از مطالعه لایحه بودجه، سوالات خود را به کمیسیون های تخصصی ارائه می دهند تا بعد از جمع بندی در این کمیسیون ها، نظرات و پیشنهادهای آنها وکمیسیون ها به کمیسیون تلفیق ارائه شود».

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:« قاعدتا بعد از جمع بندی مباحث، کمیسیون تلفیق، بودجه را به صحن علنی ارائه می دهد. تجربه نشان می دهد نمایندگان در صحن علنی حتی اگر به صورت دو شیفت هم کار کنند، بررسی لایحه بودجه  بین 20 روز تا 1 ماه زمان می برد».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بادر تشریح مرحله ای که لایحه بودجه سال 95 در آن قراردارد، گفت:« از آنجایی که لایحه بودجه سال 95 هفته گذشته به مجلس تقدیم شد اکنون در کمیسیون های تخصصی، نمایندگان در حال بررسی آن هستند و هر کمیسیون نظر خود را در مورد کلیات آن اعلام می کند چنانکه تا کنون کمیسبون اقتصادی و کمیسیون قضایی، موافقت خود را با کلیات لایحه بودجه اعلام کرده اند و کار در سایر کمیسیون ها هم ادامه دارد».

پورابراهیمی ادامه داد:« اولین جلسه کمیسیون تلفیق به منظور انتخاب هیات رییسه و دستورزمانی برنامه کار، هفته گذشته برگزار شد و طی آن اعضای هیأت رئیسه انتخاب شدند. طی هفته پیش رو هم کمیسیون تلفیق برای تصویب آیین نامه داخلی تشکیل خواهد شد. معمولا به روال هر سال ابتدا باید آیین نامه تصویب شود تا بر اساس آیین نامه بتوانیم مسیر موضوعات مرتبط با کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 را عملیاتی کنیم».

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به تفاوت هایی که جدول زمانی بررسی لایحه بودجه سال آینده به خاطر برگزاری انتخابات مجلس با آن روبرو می شود، گفت:« هفته پیش رو تنها هفته ای پیش از انتخابات مجلس است که نمایندگان می توانند بررسی لایحه را ادامه دهند و از آنجایی که یک فرجه زمانی لازم است تا موضوعات مربوط به تفریغ بندهای بودجه  در کمیسیون بررسی شود و بعد به صحن علنی برسد، پیش بینی می شود  گزارش کمیسیون ها در هفته پیش رو ارائه شود ولی چون حدود دو هفته در تقویم مجلس برای تعطیلات انتخاب در نظر گرفته شده است عملا بررسی احکام بعد از اظهار نظر کمیسیون ها در کمیسیون تلفیق به بعد از 7 اسفند یعنی بعد از انتخابات، موکول خواهدشد».

وی افزود:« حدود دو تا 3 هفته کاری هم از شروع به کار بعد از تعطیلات تا عید زمان داریم و عملا جمع اگر کمیسیون سه شیفته هم کار کند، جمعبندی برای ارائه به صحن علنی به امسال قدنمی دهد و باید در سال 95 منتظر بررسی لایحه بودجه همان سال باشیم. به این ترتیب ظاهرا گریزی از ارائه لایحه چند دوازدهم از سوی دولت نیست چرا که در غیر این صورت پرداخت ها در سال آینده به مشکل برمی خورد».

پورابراهیمی ادامه داد:« هر یک ریالی که دولت از بودجه هزینه می کند اگر بر اساس مصوبات قانونی بودجه نباشد عملا دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می شود. به همین دلیل برای اینکه دولت بتواند هزینه های جاری و هزینه های کشور را انجام دهد باید برای مدت زمانی از سال آینده که لایحه بودجه 95 در حال بررسی در مجلس است، لایحه جداگانه ای ارائه شود تا پرداخت هزینه ها قانونی باشد».

وی با اشاره به اینکه در دولت های قبلی تأخیر در ارائه لایحه بودجه بارها اتفاق افتاده و  بررسی بودجه در سال بودجه انجام گرفته بود گفت:« مسئله ای که کار را با پیچیدگی مواجه کرده این است که امسال هم لایحه برنامه ششم باید بررسی شود و هم اینکه نمایندگان درگیر انتخابات مجلس هستند. به همین خاطر کار کمی دشوار شده است. این دولت هم ناخواسته در  این وضعیت قرار گرفت و نمایندگان  هم دوست ندارند بودجه را در سال بودجه بررسی کنند ولی چه می شود کرد که طبق پیش بینی ها نمی توانیم تا پایان سال بودجه را تصویب کنیم و به همین خاطر ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که دولت باید آن را انجام دهد».

وی در مورد برخی مفاد لایحه بودجه هم گفت:« قیمت پیشنهادی دولت برای نفت خیلی خوشبینانه است البته هنوز موضوع قیمت نفت مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است اما درباره قیمت نفت تقریبا اکثر کارشناسان مجلس معتقدند در بودجه سال آینده بسیار خوشبینانه پیش بینی شده است و قطعا نیاز به بازنگری دارد».

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا