میراث کسری بودجه به دولت فشار می آورد/تامین منابع بودجه از محل مالیات

میراث کسری بودجه به دولت فشار می آورد/تامین منابع بودجه از محل مالیات

اقتصاد > اقتصاد کلان - عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت:« نوسان درآمد نفت در بازار جهانی خطر کسری بودجه را تهدید می کند،لذا بهتر بود دولت منابع بودجه را براساس سایر درآمد ها از جمله درآمدهای مالیاتی پیش بینی می کرد.»

غلامحسین دوانی در گفت وگو با خبرآنلاین، گفت:«کاهش بهای نفت  برای کشور های تولید کننده نفت اثرات زیان آوری دارد. کشورمان که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت است با کاهش قیمت نفت دچار مشکلات زیادی خواهد. بزرگترین مشکل کاهش درآمدهای نفتی،کسری بودجه دولت است. کسری بودجه باعث می شود دولت از فعالیت های اقتصادی خود کم کرده و پروژه های عمرانی با تاخیر انجام شود. »

وی افزود:«البته بخشی از این کسری بودجه میراثی است که با وجود درآمد های درخشان نفت ۱۳۰ دلاری از دولت دهم به دولت یازدهم منتقل شده است. با وجود کسری بودجه به ارث رسیده، کاهش درآمد های نفتی هم همراه با کسری بودجه مشکلات را دوچندان می کند.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با بیان اینکه بخش عظیمی از بودجه کشور از درآمد حاصل از فروش نفت تامین می شود،تصریح کرد:« بنابراین هرگونه کاهش قیمت نفت زیر قیمت برآوردی دولت باعث می شود بودجه با کسری مواجه شود. دولت نرخ هر بشکه نفت را 40  دلار در بودجه در نظر گرفته است که این ارقام نسبت به بهای واقعی نفت در بازار جهانی فاصله دارد و ممکن است از نظر درآمدی دولت را با مشکل تامین منابع روبرو کند. لذا بازار نفت بازار پایداری نیست، عملا بودجه سال آینده دچار کسری خواهد بود.»

دوانی تاکید کرد:« دولت می بایست با افزایش پایه مالیاتی نسبت به افزایش درآمد های مالیاتی اقدام کند، در غیر این صورت دچار مشکلات خواهد شد.» 

22435

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا