راه‌اندازی شهر بدون اسکناس در کیش

برقراری سوئیفت به‌محض لغو تحریم

برقراری سوئیفت به‌محض لغو تحریم

رئیس کل بانک مرکزی از موفقیت 99درصدی تراکنش‌های بانکی در سال گذشته و برقراری سوئیفت بلافاصله پس از لغو تحریم خبر داد و گفت: قصد داریم نخستین جامعه بدون پول نقد را در کشور به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش راه‌اندازی کنیم.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه رشد فزاینده فناوری‌های نوین در جهان، طی سالهای اخیر فرصت مناسبی را پیش روی دولت‌ها قرار داده تا با افزایش تعامل دوسویه با مردم و گسترش خدمت رسانی به آنان، در ارتقای شاخص‌های حکمرانی خوب و بهبود سطح زندگی و رفاه اقتصادی ملتها گام بردارند، گفت: با ظهور، توسعه و استفاده همگانی از اینترنت، ارایه اطلاعات و خدمات دولتی با استفاده از این بستر و امکان، برای شهروندان روز به روز گسترش می‌یابد و دستیابی به دولت الکترونیک حتی به همین میزان، ضمن کاهش دیوان سالاری توانسته است سرعت، کیفیت و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد .صنعت IT در کشور نیاز به تحرک و رشد  جدی در بخش خصوصی دارد و بانک مرکزی از این حرکت استقبال می‌کند.

وی افزود:  فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و سهولت دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، امکان اطلاع رسانی و ارایه خدمات متنوع را فراهم ساخته است و خوشبختانه کشور ما از این روند بین المللی دور نبوده و در گذشته با تدوین طرح تکفا و نقشه راه خدمات دولت الکترونیک، چشم‌انداز روشنی برای این مقوله مهم ترسیم شد. حرکت به‌سوی دولت الکترونیک و بهبود شاخص‌های آن در کشور از اولویت‌های جدی دولت تدبیر و امید بوده و بارها توسط رئیس جمهور محترم مورد تأکید قرار گرفته است، ولی هنوز با شرایط آرمانی در این زمینه، فاصله بسیار وجود دارد.

بانکداری الکترونیک پیش‌نیاز استقرار دولت الکترونیک

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه همایش بین المللی تراکنش، فرصت مغتنمی است تا ضمن ارزیابی عملکرد گذشته، بر اساس شاخص‌های سازمان ملل و شناسایی نقاط ضعف و موانع دستیابی به این هدف مهم، راهکارهای مناسبی برای تکامل دولت الکترونیک در ایران ارایه شود، افزود: اینجانب به‌نوبه خود از دست اندر کاران این همایش تشکر می‌کنم، بانکداری الکترونیک و خدمات تراکنش‌های مالی توسط سیستم بانکی، پیش‌نیاز استقرار دولت الکترونیک در کشور است. اکنون سهم ابزارهای پرداخت الکترونیک در مبادلات، روز به روز بیشتر می‌شود و مشتریان بانکی در هر زمان و هر مکان به حساب‌های خود دسترسی دارند و 24ساعته در هفت روز هفته، عملیات بانکی دلخواه خود را بدون حضور در شعبه انجام می‌دهند.

99درصد تراکنش‌ها در سال گذشته با موفقیت انجام شد

سیف  به ارایه آماری از وضعیت پرداخت‌های الکترونیک در کشور پرداخت و گفت:‌ سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بین‌بانکی برای ارایه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانه‌های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و از نظر کیفی بیش از 99 درصد این تراکنش‌ها موفق بوده‌اند. با احتساب خدمات درون‌بانکی، تعداد تراکنش‌های الکترونیک مالی کشور طی سال گذشته از 30 میلیارد تراکنش فراتر رفته است.

وی اضافه کرد: تنها در روز 28 اسفند ماه سال 93 بیش از 150 میلیون تراکنش بین‌بانکی در سامانه‌های ملی پرداخت، پردازش شده است. مبلغ این تراکنش‌ها در سال گذشته بیش از 10برابر نقدینگی است و تنها 5.7برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) پردازش شده است.

سیف با ابراز "تصور کنید اگر این میزان خدمت بانکی به‌صورت الکترونیکی انجام نمی‌گرفت، چه هزینه‌های سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شد" گفت: این حجم از مبادلات در نظام های پرداخت و گسترش نفوذ ابزارهای پرداخت الکترونیک حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده، تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد به نحوی که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به عدد 3.64 درصد در خرداد ماه امسال رسید که نسبت به مدت مشابه دو سال پیش از آن بیشتر از 2 واحد درصد کاهش را نشان می دهد و این روند همچنان ادامه خواهد یافت زیرا کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم سازی نقدینگی در دولت یازدهم بوده و باعث شده برای تامین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود. در همین راستا ما قصد داریم نخستین جامعه بدون پول نقد را در کشور به صورت آزمایشی در جزیره کیش راه اندازی کنیم.

عدم افزایش  تعداد شعب با توسعه خدمات الکترونیکی بانکی

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی این است که با وجود افزایش چند برابری نقدینگی و سپرده های بانکی، تعداد شعب و کارکنان بانک ها به همان میزان رشد نکرده و چه بسا در برخی موارد کاهش هم داشته ایم تصریح کرد:‌ یکپارچگی، توسعه پذیری، انعطاف پذیری، سرعت، دقت و امنیت بالا، کاهش هزینه های بانک و مشتری، صرفه جویی در زمان، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، عدم محدودیت زمانی و مکانی، کاهش مخاطرات حمل پول نقد، کاهش جرم و جنایت با افزایش شفافیت و در نهایت افزایش رفاه و رضایت مشتریان از دیگر آثار مثبت توسعه خدمات الکترونیک بانکی است.
وی افزود: ایجاد و راه اندازی سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی، به منظور ارایه خدمات بانکی تمام الکترونیک برای دولت، خزانه‌داری‌کل، دستگاه‌های دولتی و ذیحسابی‌ها و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) در سال 93 و اجرای طرح ملی سبد کالا از بستر شبکه ملی پرداخت کارتی در سال 92 از دیگر گام هایی بودند که در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته شده است.

تراکنش الکترونیک به  بلوغ نسبی نزدیک شده است

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه می توان ادعا کرد در مرحله تراکنش از دولت الکترونیک، در حوزه بانکداری به بلوغ نسبی نزدیک می شویم عنوان کرد:  برنامه بعدی بانک مرکزی یکپارچه سازی، توسعه و نوسازی نظام جامع اطلاعاتی با بهره گیری از فناوری های نوین می باشد که در نقشه راه 1400 ترسیم شده است. در همین راستا می توان یک نظام جامع اطلاع رسانی نیز برای شبکه بانکی ایجاد کرد تا یک تعامل و ارتباط موثر، دو سویه و واقعی، بین بانک  مرکزی و شبکه بانکی کشور از یک سو و آحاد جامعه از سوی دیگر شکل گیرد.
سیف تلاش بانک مرکزی ، تیم اقتصادی و همراهی و حمایت دولت تدبیر و امید را در مهار تورم لجام گسیخته و ایجاد  ثبات و آرامش بازارها به ویژه بازار ارز موثر خواند و گفت: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریم های ظالمانه، یکی پس از دیگری برچیده خواهد شد، بر این اساس لازم است اقداماتی در حوزه بانکداری الکترونیک، هم راستا با بسته خروج از رکود دولت برای تسهیل مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و رونق کسب و کار صورت گیرد.

طراحی و اجرای دو  برنامه به منظور تسهیل بازرگانی خارجی

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی، افزایش اعطای تسهیلات خرد به مردم در قالب کارتهای اعتباری بر پایه قراردادهای بانکداری بدون ربا را در دستور کار خود قرار داده است افزود:   برای تسهیل بازرگانی خارجی پس از برجام نیز دو برنامه عمده را دنبال می کنیم: نخستین برنامه، بازگشت مجدد بانک مرکزی و بانک های جدا شده از شبکه ی جهانی سوئیفت به آن شبکه است که به واسطه ی تحریم های بین المللی طی چند سال گذشته از حضور دراین عرصه محروم بوده اند و این عدم حضور مشکلاتی را در بازرگانی خارجی کشور ایجاد کرد. هرچند که اتصال برخی بانک های کشور به شبکه ی جهانی سوئیفت دراین مدت برقرار بوده و از آن بهره می جسته اند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این راستا کمیته ای راهبردی در بانک مرکزی شامل بخش های ارزی، نظارتی و نظام های پرداخت برای تسهیل اتصال مجدد به سوییفت تشکیل شده تا راهکارهای لازم را ارایه کرده و بر روند اتصال و تبادل اطلاعات نظارت کند گفت: ان شاء الله به محض لغو تحریم ها، ارایه خدمات پیام رسانی مالی به آن دسته از بانک های ایرانی نیز توسط سوییفت از سر گرفته خواهد شد. برنـامه دوم ما اتصال شبکه های ملی پرداخت به شبکه های خرد و کلان بین المللی از جمله سوییچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکه های معتبر پرداخت کارتی در دنیا است که نقشه راه دستیابی به این هدف تدوین شده و به صورت جدی پیگیری می شود.
وی در پایان ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، سخن خود را با حدیث «نیاز مردم به شما از نعمتهای خداوند بر شماست. از این نعمت افسرده و بیزار نباشید»  از سرور و سالار شهیدان  خاتمه داد و گفت: امیدوارم به فضل و توفیق الهی همه ما در زمره پیروان راستین حضرت سیدالشهداء (سلام الله علیه) قرار گرفته و به پیروی از آن حضرت تمام همکاران خوبم در شبکه بزرگ بانکی در خدمت به مردم همواره کوشا و سربلند باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا