دعوت از نماینده مارلبرو برای تولید سیگار

دعوت از نماینده مارلبرو برای تولید سیگار

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از کاهش تولید سیگار تا وضعیت نامناسب قاچاق در ایران گلایه دارد اما می‌گوید برنامه‌هایی برای تولیدات آینده و کاهش قطران درنیکوتین موجود در سیگار دارد.

اگرچه مدیر عامل شرکت دخانیات ایران می‌گوید که مصرف کنندگان سیگار مصرفشان را کاهش دهند و یا حداقل از تولیدات داخلی استفاده کنند اما مصرف سیگار در کل کشور سالانه حدود ۶۲ میلیارد نخ است. محمدحسین برخوردار از تولید سیگار برای بانوان خبر داد و اعلام کرد که تولید سیگار در نیمه اول امسال با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. مدیر عامل دخانیات در این گفت‌وگو جزئیات بیشتری از وضعیت این روزهای تولید سیگار در کشور مطرح کرده است.

*وضعیت تولید دخانیات در نیمه اول امسال چگونه بود؟ در صورت کاهش تولیدات، دلیل آن چه بود؟

اینکه تولیدات کاهش یافته، درست است اما به دلیل وجوه کار نمی‌توان دلایل را اعلام کرد. در بخش دخانیات بازار به گونه‌ای است که اگر بخواهیم علت نامناسب بودن تولید را اعلام کنیم، سایر رقبا آن را دست می‌گیرند و روش فروش آن به گونه‌ای است که نه تنها دخانیات بلکه همه تولید کنندگان سیگار اگر علل افزایش یا کاهش تولیدات خود را اعلام کنند، آن زمان همه سیاست‌های خود را بر ملا کرده‌اند. البته می‌توان اعلام کرد که تولید سیگار شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی تولید همراه بوده است. اما علل و برنامه را نمی‌توان اعلام کرد .

*کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه وارداتی در دخانیات چه تاثیری بر تولید داشته است؟

کمبود نقدینگی نه تنها در دخانیات بلکه در کلیه صنایع فراگیر شده است و از این رو دخانیات هم از این قاعده مستثنی نیست.

*واردات مواد اولیه سیگار همچون فیلتر‌ها تا چه اندازه کاهش یافته است؟

در حال حاضر مواد اولیه و فیلتر در داخل تولید می‌شود و بخشی از مواد اولیه خارجی که پیش‌تر وارد کشور می‌شده است، اکنون به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصولات تولید می‌شود.

*درسایر بخش‌ها همچون کاشت توتون چطوراست؟
اقداماتی در بخش کاشت توتون در حال انجام است تا محصولات توتون دار داخلی هم بتواند جایگزین محصولات توتون تیپ غرب شود هرچند در حال حاضر شرکت دخانیات ایران، صادر کننده توتون و تنباکو به سایر کشور‌ها است.

*کدام کشور‌ها به صادرات افزوده شدند؟
در تنباکو با کشورهای مختلفی وارد مذاکره شدیم که بتوانیم صادرات را افزایش دهیم. در توتون هم اصلاح روش انجام می‌گیرد و در حال دستیابی به نتایج بیشتر هستیم تا بتوان میزان بیشتری توتون و تنباکو صادر کرد.

*با توجه به توافق حاصل شده و بهبود روابط ایران با سایر کشور‌ها، اکنون با کدام کشور‌ها مذاکرات صورت گرفته و در این مدت قراردادی تحت عنوان افزایش صادرات منعقد شده است؟

یکی از مشکلات این است که به نظر می‌رسد پس از توافق همه کشور‌ها با ایران همکاری می‌کنند. اما این اقدام نیازمند پروسه‌ای است تا ماشین آلات و تجهیزات وارد شود، روند آموزشی تکمیل شود و تولید افزایش یابد. از این رو حداقل شش تا یکسال زمان نیاز است و پس از آن زمان می‌توان به افزایش تولید یا بهبود کسب و کار امیدوار شد و آمار و ارقام ارائه کرد. شاید دلیل این تعجیل هم شفاف نبودن موضوع است و مردم نیز در انتظار بوده‌اند و باید مردم بدانند که تغییری در قیمت دلار رخ نداده است و هنوز تفاوت قیمت‌ها موجود است. باید با شفافیت به مردم گفته شود که قیمت دلار بدون تغییر می‌ماند و در حال حاضر هم که دلارهای نفتی با توجه به بودجه به کشور تزریق شود، بازهم دولت از بابت قیمت‌ها ضرر می‌کند.

*پس شما می فرمائید هنوز برنامه ریزی با سایر کشور‌ها صورت نگرفته است؟
برنامه ریزی صورت گرفته است، توافق شده است و منتظر هستیم تا بعد از مصوبات کلی برجام این برنامه‌ها محقق شود. بازهم مذاکرات تکمیلی و برحسب مجوزهای ارائه شده تصمیم گیری صورت می‌گیرد و آن زمان است که اقدامات عملیاتی آغاز می‌شود که پس از آن زمان میانگین شش تا هشت ماه کار کلید می‌خورد.

*بله. این پرسش در رابطه با همکاری ایران با مارلبرو بود. در حال حاضر رابطه ایران با این شرکت برای همکاری چگونه است؟
گفته می‌شود مارلبرو در ایران نماینده دارد و شرکت دخانیات از نماینده این شرکت درخواست کرده است تا بیاید و جلسه‌ای برگزار کند که تاکنون هیچ خبری از آن نشده است. اگر بدانیم که نماینده در ایران با ما همکاری نمی‌کند خودمان به تنهایی وارد کار می‌شویم و اقدام می‌کنیم.

*همانطور که بار‌ها اعلام شده است قاچاق در بخش دخانیات سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. درحال حاضر چند درصد محصولات موجود قاچاق، چند درصد تولید داخلی و چند درصد مشارکتی هستند؟

قاچاق داخلی کم است که اگر از روی برند ایرانی زده شود که به سرعت وارد بازار می‌شویم، اما شرکت‌های مشارکتی همچون KT&G است که قاچاق بسیار زیادی را در ایران به خود اختصاص می‌دهد که برند ESSE را وارد بازار می‌کند.

*در حال حاضر تولیدات داخلی در ایران چگونه است؟ تولید سیگار بهمن و تیر در چه وضعیتی است؟
گاه گداری این برند‌ها به صورت قاچاق و برای برهم زدن بازار ایران می‌آیند، اما قاچاق که بخشی به صورت مشارکتی وارد می‌شود که هدف آن‌ها نیز بر قیمت دخانیات است، بازار ایران را هدف قرار می دهند. به این صورت که سیگارهایی به بازار ارسال می‌کنند که قیمت مناسبی دارند ، به همین خاطر باید پیش از همه مسئولین کشور هشیار باشند.

*برنامه‌ای برای احیای برندهای ایرانی در نظر دارید؟

قطعا برنامه‌هایی داریم. اما قاچاق زیاد است و این امر هم دست ما نیست و به بخشی دیگر محول شده است و ما نمی‌توانیم کاری پیش ببریم.

* با توجه به افزایش مصرف سیگار در میان بانوان در کشور، آیا شرکت دخانیات به فکر تولید سیگارهای مناسب این قشر است؟

در بخش تولید شرکت‌های رقیب این تولیدات را آغاز کرده‌اند و از زمانی که من روی کار آمدم بار‌ها این پیشنهاد را ارائه دادم و دستور آغاز این تولید را داده‌ام و تولید سیگار بانوان از جمله برنامه‌های این شرکت است. طرح سیگار و نوآوری در تولیدی که می‌خواهد اجرایی شود، حداقل شش ماه تا یکسال نیاز به زمان دارد، البته همواره توصیه شده است که کسی سیگار نکشد و مصرفش را کاهش دهد و بر روی این موضوع کار می‌شود که دو عامل مضر در سیگار‌ها به حداقل برسانیم. در حال حاضر تلاش می‌شود قطران دو نیکوتین موجود در سیگار به حداقل برسد و درخواست ما از مردم این است که مصرف کنندگان سیگار مصرفشان را به حداقل برسانند.

*سرانه مصرف هر نخ سیگار در کشور چه میزان است؟

کل مصرف حدود سیگار ۶۱ تا ۶۲ میلیارد نخ در سال است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، توصیه این است که مصرف کنندگان مصرف را به حداقل برسانند و برای سلامت خود و جامعه از تولیدات داخلی استفاده کنند و از لحاظ بهداشتی نسبت به سایر محصولات خارجی با ایمنی بیشتری همراه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا