بازگشت پژو با قرارداد 400 میلیون یورویی

بازگشت پژو با قرارداد 400 میلیون یورویی

با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت.

پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال 2017 از خط تولید خارج خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه 200 هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد.

تحت این همکاری، مدلهای پژو 208، شاسی بلند 2008 و مدل کامپکت 301 تولید خواهند شد.

پژو در سال 2012 در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران از کشور خارج شد. ایران در آن زمان دومین بازار بزرگ این شرکت خودروسازی بود و این شرکت در سال 2011 پیش از تشدید تحریمها 458 هزار خودرو در ایران فروخته بود. خروج پژو از ایران 10 میلیون یورو در ماه از درآمد سال 2012 پژو کاست و یکی از عوامل تاثیرگذار در 576 میلیون یورو ضرر کل سال این شرکت بود.

با وجود خروج پژو، ایران خودرو به تولید خودروهای پژو که مدلهایی مانند 206 و 405 بودند ادامه داد و در سال 2014 حدود 350 هزار خودروهای برند پژو تولید کرد که حدود یک سوم از بازار خودروی ایران به حساب می آمدند.

فروش بازار ایران در سال 2011 به 1.6 میلیون خودرو رسید و در دوران تحریمها که کمبود قطعات وارداتی تولید داخلی را محدود کرد، به پایین یک میلیون خودرو کاهش یافت. طبق برآورد پژو، تقاضا برای خودرو در ایران ممکن است در دو سال آینده به 1.6 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و تا سال 2022 به دو میلیون خودرو برسد.

به گفته مدیرعامل پژو، در حال حاضر حداقل سه میلیون پژو در جاده های ایران وجود دارد.

مدیران پژو اظهار کرده اند که در 18 ماه گذشته با این انتظار که توافق هسته ای صورت خواهد گرفت و تحریمهای ایران برداشته می شوند، سرگرم مذاکره برای بازگشت بوده اند.

انتشار خبر بازگشت پژو به ایران کمک کرد ارزش سهام این شرکت در بازار پاریس 1.5 درصد صعود کرده و به 14.35 یورو برسد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا