خرید 30 هلی‌کوپتر آمبولانس هوایی

خرید 30 هلی‌کوپتر آمبولانس هوایی

وزیر بهداشت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و چند تن از وزرای دولت به ایتالیا و فرانسه گفت:‌ در تمامی دیدار‌های این سفر تلاش بر انتقال این مفهوم بود که ایران در پی واردات نیست، بلکه در پی تولید و سرمایه‌گذاری مشترک و توجه به بازارهای بین‌المللی است.

دکتر حسن هاشمی امروز در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و چند تن از وزرای دولت به کشورهای ایتالیا و فرانسه، گفت: در تمام جلساتی که رییس جمهور داشته‌اند اصرار به انتقال مطالبی همچون سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی به ویژه 900 هزار دانشجو، انتقال فن و سرمایه گذاری مشترک و همچنین توجه به یک بازار 400 میلیونی در منطقه و برداشتن گام‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی داشتند.

ایران در پی واردات نیست

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،‌ وی افزود: یکی از مهمترین اهداف در دیدار ما با کارآفرینان جلب توجه آنها به این سمت بود که ایران در پی واردات نیست، بلکه در پی تولید و سرمایه گذاری مشترک و همچنین توجه به بازارهای بین المللی است.

هاشمی به سخنرانی رییس جمهور و اظهارنظر وی در رابطه با سه کشور آمریکا، عربستان و سوریه در این دیدارها اشاره کرد و گفت: ایشان مواضع شجاعانه‌ای در این دیدارها اتخاذ کردند و در خصوص رابطه با آمریکا فرمودند تا زمانی که آمریکا دست از برخورد خصمانه برندارد ما در روابط خود دچار مشکل هستیم و کلیدش نه در ایران بلکه در واشنگتن است.

وی همچنین اضافه کرد:‌ در خصوص برخی مداخله‌جویی‌ها در مورد مسائل سوریه نیز پاسخ صریح ایشان تکرار مواضع تعیین‌کننده رهبری بود که فرمودند مشکل اصلی ما با داعش است و تصمیم گیری در مورد ماندن و رفتن هر دولتی به عهده ملت‌ها است.

به گفته هاشمی، رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به برقراری روابط حسنه با همسایگان خود است، در مورد عربستان نیز فرمودند رژیمی که سر می‌برد، آن هم یک عالم روحانی را که از حقوق مردم با زبان و کلام دفاع کرده، محکوم است و ما آنرا بارها و بارها نیز محکوم می‌کنیم. عربستان در مسائل داخلی کشور و همچنین طرح‌های منطقه‌ای خود دچار مشکل است. در عراق و یمن و سوریه کشتار راه می اندازد. عامل تشنج منطقه آنها هستند.

وحدت و همدلی، نیاز امروز کشور

هاشمی در ادامه مسئله وحدت و پرهیز از افراط و تفریط در کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: امروز بعد از سه دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد به نظر می‌رسد همه موفقیت‌ها در سایه اعتبار امام و رهبری و همچنین وحدت همه ایرانیان به دست آمده است. کسانی که از افراط و تفریط پرهیز می‌کنند در مسیر تحقق آرمان‌های امام و انقلاب حرکت می‌کنند.

هم به سردار سلیمانی‌ها نیاز داریم و هم به دکتر ظریف‌ها و صالحی‌ها

وی با تاکید بر بیانات امام خمینی (ره) نیاز امروز کشور را وحدت و همدلی عنوان کرد و گفت: من فکر می‌کنم ما هم به سردار سلیمانی‌ها نیاز داریم و هم به دکتر ظریف‌ها و صالحی‌ها. چون همه از یک جنس هستند. جنس انقلاب و مکتب امام و مکمل هم هستند. همه آنها سرباز جمهوری اسلامی هستند و هر کدام در مسیری که تعیین شده انجام فعالیت می‌کنند.

هاشمی در خصوص دستاوردهای کشور پس از برجام نیز گفت: حاصل آنچه در 30 ماه گذشته اتفاق افتاد در دو سه هفته گذشته دیده شد. از حضور بزرگترین امپراطوری دنیا تا حضور رئیس جمهور در قلب اروپا و معرفی اسلام به عنوان یک دین وحدت آفرین و روشن کردن تفاوت مسلمانان با یک اقلیت تروریست.

وزیر بهداشت به سفر اخیر خود به لبنان و دیدار با سید حسن نصر الله اشاره کرد و گفت:‌ مشخص بود که آنها نیز به آینده امیدوار هستند و به حرکت جمهوری اسلامی اعتماد دارند و از برجام با هدایت رهبر انقلاب حمایت می‌کنند. ما در عرصه دیپلماسی، جهاد و شهادت شرایطی را رقم زدیم که امروز عزت و آبرومندی جمهوری اسلامی با بهمن 57 فاصله زیادی دارد. خوشحالیم که در این مقطع تاریخی در چنین شرایطی قرار داریم اما این به معنی بی توجهی به مشکلات مردم نیست.

وی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم، ایجاد اشتغال و توجه به آسیب‌های اجتماعی باید در طراز انقلاب و جزو اهداف و آرمان‌های آن قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی توجه به محرومین، مستضعفین، پابرهنگان، دستگیری از مستمندان، توجه به مرزنشینان و عدالت در دسترسی به خدمات در همه کشور است. در حوزه بهداشت و درمان نیز فعالیت‌های زیادی که مرتبط با متن زندگی مردم است، صورت گرفته است. این خدمات شامل حوزه‌های غذا، آب، بهداشت، بیماریها، هوا و غیره می‌شود.

وی افزود: اطراف ما را کشورهایی گرفته‌اند که همه گرفتار مصیبت و افراط گرایی هستند. بخشی از این مشکلات ناشی ازجهل مردم و بخشی مربوط به قدرتمندان بین المللی است. ما از طرف همسایگان در معرض خطر هستیم.

هاشمی یکی از اهداف آموزش عالی پزشکی در کشور را رسیدن به رتبه اول منطقه طبق سند چشم انداز 1404 عنوان کرد و گفت: این حوزه بسیار گسترده و پیچیده است ولی در عین حال اختیاراتی که در دست ماست صرفا 20 درصد است. 80 درصد آن در اختیار سایر حوزه‌ها مثل صنعت، راه و شهرسازی، کشاورزی، ارشاد و ورزش و جوانان است. در حوزه نفت نیز بخش عمده‌ای از آن در تقابل با سلامتی است غیر از بخشی که می‌تواند بودجه عمومی را تامین کند.

وزیر بهداشت در خصوص دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم گفت: 11 میلیون نفر با قول رئیس جمهور بیمه شدند که به شهادت وزیر رفاه 80 درصد از آنها زیر یک میلیون تومان درآمد داشتند. یعنی اکثر کسانی که فقیر بودند و امکان مراجعه به مراکز درمانی را نداشتند به طور رایگان دارای دفترچه بیمه شدند.

وی افزود: پرداخت از جیب برای هشت میلیون بستری در سال نیز کاهش پیدا کرد. این رقم برای شهرنشینان به 6 درصد و برای روستاییان به 3 درصد رسید. رئیس جمهور نیز در عین اوضاع نامناسب مالی دستور تخصیص 2000 میلیارد تومان به این حوزه را دادند.

توزیع 10 هزار پزشک متخصص عمومی در مناطق محروم کشور که 4000 نفر از آنها در محروم ترین نقاط خدمت می‌کنند از دیگر خدمات انجام شده توسط وزارت بهداشت طی 2.5 سال گذشته بود که وزیر بهداشت برشمرد و گفت که حتی یک پزشک هم در تهران و حاشیه آن توزیع نشد.

وی به وضعیت نامناسب استان تهران و مراکز پرجمعیت برخی استان‌ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود:‌ ضریب اشغال تخت در یک بیمارستان بزرگ مثل امام خمینی هیچگاه بیشتر از 10 تخت خالی نیست یعنی هیچ شبی کمتر از 1000 بستری نداریم. بعضی از اورژانس‌های بیمارستانی نیز بسیار شلوغ هستند. امیدواریم در شرایط جدید با سرمایه گذاری‌ها، زیر ساخت‌ها را نیز توسعه دهیم.

هاشمی تصریح کرد: زایمان طبیعی نیز برای یک میلیون نوزاد تازه متولد شده به صورت رایگان انجام شده و سزارین نیز کاهش پیدا کرده است. مشکل زاد و ولد نیز با تاکیدات رهبری به شهادت آمار در مسیر رسیدن به تعادل است.

فراهم شدن شرایط خرید 30 فروند هلی کوپتر برای آمبولانس هوایی

به گفته وزیر بهداشت تا کنون 40 میلیون ویزیت متخصص با قیمت 3000 تومان در سراسر ایران در 570 بیمارستان انجام شده است. همچنین راه اندازی آمبولانس هوایی در 19 پایگاه و نجات هزاران بیمار از مرگ از دیگر خدمات وزارت بهداشت در این دوره از دولت بوده است.

وی ادامه داد: ما هنوز مناطق صعب العبور زیادی در کشور داریم، در حاشیه تهران نیز بیمارستان‌ها درست توزیع نشده‌اند و این شرایط کمتر از نقاط صعب العبور نیست.

وزیر بهداشت یکی از دستاوردهای سفر به اروپا را فراهم شدن شرایط خرید 30 فروند هلی کوپتر برای راه اندازی آمبولانس هوایی عنوان کرد و افزود:‌ در حال حاضر 70 درصد کار نوسازی و بازسازی یک میلیون و 500 هزار متر مربع از 570 بیمارستان کشور تمام شده است. یکی از فعالترین بخش‌ها در نقاط محروم و زیر 50 هزار نفر نیز حوزه بهداشت بوده است.

وی همچنین به موضوع کمبود شدید دارو در سال 91 و همچنین تحریم آن و بروز مشکلات جدی برای مردم در آن سال اشاره کرد و گفت: در آن سال 2.4 میلیارد تومان برای این حوزه درخواست دلار شد ولی در سال گذشته ما واردات را به 900 میلیارد دلار کاهش دادیم و دسترسی به آن را نیز افزایش دادیم. کمبود دارو بر خلاف 2.5 سال پیش امروز احساس نمی‌شود و صادرات ما نیز به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی دلیل کمبود برخی اقلام دارویی در کشور را حمایت از تولید داخلی و رقم آن را کمتر از 30 قلم اعلام کرد.

وزیر بهداشت همچنین نسبت به بهبود وضعیت صنعت دارویی در راستای اقتصاد مقاومتی و رقابت در بازارهای بین المللی در این حوزه ابراز امیدواری کرد.

وی در ادامه رتبه ایران در منطقه را در خصوص تولید علم اول عنوان کرد و گفت: سال پیش از نظر میزان استناد به مقالات علمی رتبه اول را به دست آوردیم. همچنین رشد علمی ما 11 برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: امروز بعضی از دانشمندان ما در جبهه دفاع از عزت و شرف مردم اعم از تحقیقاتی، آموزشی، دفاعی و درمانی در خط مقدم هستند. علیرغم برخی ناملایمتی‌های معمول رسانه‌ها که کاستی‌ها را بزرگ نشان می‌دهند آنها همچنان امیدوارند. ما پرستارانی را داریم که در دست نیروهای تکفیری اسیر و مجروح هستند که ما برای آزادی آنها دعا می‌کنیم.

وی دستیابی کشور به فناوری‌های نوین مثل نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی و غیره را افتخار آفرین عنوان کرد و ادامه داد: ما در حال حاضر در حوزه آموزشی 160 دانشگاه علوم پزشکی با 180 هزار دانشجو داریم که بخشی از آنها خارجی هستند. همچنین 18 هزار استاد در رشته‌های مختلف داریم که بعضی از آنها در دنیا با بزرگترین مراکز بین المللی رقابت می‌کنند.

هاشمی به امکان پیوند کبد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ این جراحی در دنیا حداقل 500 هزار دلار دستمزد نیاز دارد اما در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود. تنها یک بیمارستان ما که این پیوند را انجام می‌دهد رتبه دوم جهانی را دارد. سایر پیوندها مثل ریه، قلب، لوزالمعده، سلولهای بنیادی و ... که در ایران انجام می شود از طریق کشورهای منطقه هم مورد استقبال قرار گرفته است.

وزیر بهداشت همچنین به طرح آمایش سرزمینی که طی آن 13 قطب مهم برای انجام ماموریت در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی تعریف شده‌اند اشاره کرد.

در ادامه هاشمی با اشاره به گذشته تاریخی کشور در حوزه طب سنتی آنرا در حال حاضر مغفول خواند و گفت که گاهی به دلیل عدم اطلاع مردم در جهت منفعت جویی در این زمینه سوء استفاده می‌شود. ما در طول دهه‌های مختلف در این زمینه کم توجهی کرده‌ایم و همیشه افراط و تفریط داشته‌ایم.

وی افزود:‌ یک عده منکر اصل اثربخشی طب سنتی هستند در حالی که مردم از این داروها استفاده می‌کنند و ماده اولیه برخی داروهای شیمیایی نیز گیاهی است. عده دیگری نیز منکر اثربخشی طب مدرن می‌شوند. در حالی که بسیاری از بیماریها نیاز به جراحی و پزشکی مدرن دارند. این تعداد تصادفات را نمی‌شود با طب سنتی بهبود بخشید. گاهی نیز برخی افراد علیرغم نیاز مردم به عمل و تشخیص زودرس آنها را ترغیب به استفاده نادرست از این طب می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد:‌ این دو گروه در مسیر خطایی حرکت می‌کنند ما باید در طول 30 یا 40 سال گذشته آنرا احیاء می‌کردیم و یک سازمان برای آن بوجود می‌آوردیم. در 17 دانشگاه علوم پزشکی سلامتکده ایجاد شده ولی کافی نیست.

وزیر بهداشت ضمن تاکید براینکه طب سنتی باید تقویت شود، تنها کسانی که هفت سال پزشکی عمومی و چهار سال تخصص طب سنتی را گذرانده‌اند شایسته درمان مردم در حوزه سنتی عنوان کرد.

هاشمی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه بهداشت در دولت یازدهم گفت: ما تا امروز 2000 خانه بهداشت راه اندازی کرده‌ایم و قبل از پایان کار دولت همه نقاط کشور از خانه‌های بهداشت بی نیاز می شوند.

وی همچنین از بهره‌برداریهای متعدد در حوزه سلامت به مناسبت آغاز دهه فجر برای چند میلیون ایرانی در روز 10 بهمن خبر داد.

وی افزود: یکی از اقدامات ما در روستاها راه اندازی یک خانه بهداشت به ازای هر 1500 نفر و قرار دادن یک آقا و یک خانم به عنوان بهورز در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی است. همچنین محل زیست پزشکان نیز تامین شده است و 9000 پزشک تا کنون جذب شده است. میزان دارو و واکسن نیز به دو برابر افزایش یافته است.

هاشمی یکی از اقدامات موثر این وزارتخانه در حوزه بهداشت را برقراری مجدد ارائه مکمل‌های غذایی به مادران و نوزادان اعلام کرد.

وی ادامه داد: امروز در حاشیه شهرها به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک مراقب و به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز ارائه خدمات جامع بهداشتی ایجاد شده است.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات عمده حوزه سلامت را عدم توجه به بهداشت عمومی عنوان کرد و گفت: امسال برای هفت میلیون نفر از دانش آموزان اقدامات اولیه پیشگیری از پوسیدگی انجام شد که قرار است برای دوره دبیرستان نیز طی سالهای آینده انجام شود. 50 درصد مرگ و میر در کشور به خاطر سکته‌های قلبی و مغزی است و یکی از عوامل مهم در بروز سکته‌های مغزی فشار خون است. 50 درصد مردم از فشار خون خود اطلاع ندارند.

هاشمی توجه به قاچاق و مواد غذایی از جمله روغن، آب معدنی و شیرین کننده‌ها را یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت سلامت مردم عنوان کرد و کشور را در حوزه قاچاق بسیار کم توان خواند.

وی به مردم توصیه کرد شما باید مراقب سلامتی خود باشید. ما با آنچه باید و علاقه داشتیم فاصله داریم و از مردم به خاطر آن عذرخواهی می‌کنیم. تلاش ما در دولت، مجلس و وزارت بهداشت این است که مشکلات ظرف چند سال آینده به حداقل میزان ممکن برسد.

هاشمی بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و گفت: وقتی به بیماری مبتلا می‌شویم هزینه آن برای خود، خانواده و کشور گران است. اگر در حوزه پیشگیری موفق نشویم در صورتی که همه اعتبارات را هم به حوزه درمان اختصاص دهیم باز هم نمی‌توانیم رضایتمندی مردم را به دست آوریم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا