گام بلند چین برای تسخیر بازار موبایل

گام بلند چین برای تسخیر بازار موبایل

حال در شرایطی که پس از تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شد برندهای اروپایی و امریکایی با حضور در بازار خاورمیانه از پتانسیل این بازار پرطرفدار استفاده کنند، اما تاکنون پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامده است.....

 و فعلا این چشم‌بادامی‌ها هستند که در این عرصه پیشتاز بوده و گوی سبقت را از دیگر برند‌های اروپایی و امریکایی گرفته‌اند، به‌طوری که شی‌جین پینگ رییس‌جمهور چین نخستین رییس‌جمهوری است که بعد از رفع تحریم‌ها با هیاتی بلندپایه به ایران سفر کرد و از روابط تجاری و بازرگانی این کشور با ایران خبر داد و اعلام کرد که چین و ایران می‌توانند شرکای تجاری خوبی برای هم باشند، این درحالی است که در حال حاضر و بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها شرکت‌های چینی برای ورود به بازار آی‌تی ایران خیز بر داشتند، خیز چینی‌ها برای بازار آی‌تی با ورود برند‌های چینی چون زد تی‌ای و شیائومی برداشته شد به‌طوری که این دو برند چینی توانستند اپراتورهای همراه کشور را با خود همراه و شریک تجاری یکدیگر شوند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در شرایطی که کاربران ایرانی تجربه خوب و موفقی از محصولات چینی ندارند و بلافاصله بعد از اسم کالای چینی به یاد محصولات درجه سوم و چهارم چینی‌ها می‌افتند، اما به‌نظر می‌رسد بعد از رفع تحریم‌ها این مساله به‌گونه دیگری است، در این خصوص شاهین محمدی از‌جمله فعالان بازار تلفن همراه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بسیاری از گوشی‌های چینی در بازارهای بزرگ دنیا ازجمله امریکا در رده‌های بالای فروش قرار دارند، چراکه گوشی‌های چینی رده بالا کاملا توان رقابت با غول‌های بزرگ را دارند.

وی در ادامه بااشاره به اینکه وقتی صحبت از گوشی چینی می‌شود ذهن بسیاری از کاربران به سمت گوشی‌های رده پایین و حتی یکبار مصرف می‌رود، گفت: اما در حال حاضر برند‌های معروف چینی وارد بازار ایران شده‌اند، برند‌هایی که در تمام دنیا حرف برای گفتن دارند و باتوجه به ویژگی‌هایی که دارند به‌نظر می‌رسد استقبال خوبی ازسوی کاربران ایرانی از این برند‌ها صورت بگیرد.
همچنین ژولیانگ مدیر موبایل یکی از این شرکت‌های چینی درباره ورود دوباره و جدی به بازار موبایل ایران، گفت: رییس‌جمهور چین نخستین رییس‌جمهوری است که پس از رفع تحریم‌ها به ایران آمده و همین موضوع روابط تجاری ایران و چین را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

وی گفت: ایران بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه است و برای اغلب تولیدکنندگان موبایل در جهان یکی از سه بازار فروش بزرگ در منطقه خاورمیانه و آفریقاست که از این رو قابل چشم‌‌پوشی نیست.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشد و قدرت خرید مردم افزایش یابد، گفت: 3میلیون دلار بودجه تبلیغات در سال آینده برای ایران اختصاص داده‌ایم که امیدواریم با فروش محصولات در ایران هزینه تبلیغات 3میلیون دلاری به‌دست ‌آید.

وی با تشریح وضعیت بازار موبایل ایران، گفت: اکثر برندهای چینی در رده قیمتی 300هزار تومان تا 700هزار تومان در ایران پرفروش هستند و اغلب فروش در شهرستان‌های ایران انجام می‌شود و گوشی‌های رده گران‌قیمت نیز دراختیار آیفون و یک شرکت کره‌یی است بنابراین برندهای چینی درواقع روی بازار گوشی‌های میان‌رده و با قیمت متوسط رقابت می‌کنند اما معتقدیم که مشتری ایرانی به محصولات چینی عادت خواهد کرد و تنها شرط آن این است که کیفیت خوبی به مشتری‌های بازار ایران نمایش دهیم.
ازسویی دیگر محمود سفار به‌عنوان یکی از واردکنندگان رسمی تلفن همراه به کشور با‌اشاره به اینکه با‌توجه به برندهای چینی که در بازار هستند، به‌نظر می‌رسد کاربران ایرانی به مصرف این کالا‌ها عادت کنند، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد با ورود برندهای مختلف به بازار ایران شاهد رونق بازار در حوزه‌ آی‌تی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا رفتن ارز دولتی قیمت گوشی تلفن همراه را نیز افزایش داده است، گفت: هنوز هیچ‌گونه افزایش قیمتی در‌خصوص تلفن همراه در بازار صورت نگرفته است.
وی افزود: اختلاف قیمت در گوشی‌ها تنها به نوع ورود و گارانتی گوشی ارائه شده بستگی دارد و به‌نظر می‌رسد با اجرایی شدن بحث رجیستری دیگر شاهد این‌گونه موارد نباشیم. سفار با اشاره به اینکه سالانه قاچاقچیان بالغ بر 2هزار میلیاردتومان پول از بازار آی‌تی سود می‌کنند، خاطر نشان کرد: به وارد‌کنندگان تلفن همراه از مبادی قانونی 34درصد هزینه واردات تعلق می‌گیرد، که این رقم بحث فروش و مارکت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که باید در کمیسیون ماده یک این مساله مطرح و برای آن چاره‌یی اندیشیده شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا