روز آرام بازارهای داخلی

روز آرام بازارهای داخلی
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

بورس در فاز اصلاح
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک 11 واحدی (02/ 0 درصدی) در 71 هزار و 11 واحدی متوقف شد. شاخص پس از رشدهای پرشتاب روزهای اخیر و رشد هفتگی 7/ 6 درصدی (بیشترین رشد هفتگی از هفته دوم فروردین) به نظر می‌رسد هم اکنون در فاز اصلاح قرار گرفته است. روز گذشته از 37 گروه صنعتی، شاخص 19 گروه منفی شد. امری که می‌تواند تغییر رویه بازار به سمت رفتار منطقی را نشان دهد. بنابراین اصلاح مجدد شاخص در روزهای آتی دور از انتظار نیست اما با توجه به حذف ریسک سیستماتیک ناشی از رفع تحریم‌ها، چشم‌انداز ورود سرمایه‌‌های خارجی و خوش‌بینی‌ها از امکان کاهش نرخ سود بانکی با حرکت نرخ سود بین بانکی به زیر 20 درصد احتمال بازگشت شاخص به وضعیت رکودی پیش از رفع تحریم‌ها تضعیف شده است اما همچنان فشار قیمت‌های جهانی کالاها بر شاخص وجود دارد.

بازار ارز

نوسانات محدود در بازار ارز
روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد اندک 3 تومانی به نرخ 3653 تومان معامله شد. پیش از این جذابیت بازارهای رقیب از جمله سکه و بورس باعث کاهش حجم معاملات ارز شده بود. روز گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازارها بودیم که اندکی تحرک در بازار ارز ایجاد کرد. پیش از این، معامله‌گران انتظار کاهش نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها را داشتند؛ امری که با دوگانگی نظرات شرایط احتیاطی را در بازار ارز رقم زده بود. اما اظهارات قائم‌مقام بانک مرکزی حاکی از نبود دلیل مشخص برای کاهش نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها بود. بنابراین و از آنجا که عوامل بنیادین و نرخ تورم عوامل تعیین‌کننده نرخ دلار هستند روند کاهشی نرخ دلار تا حدودی دور از انتظار است اما در جهت مثبت نیز احتمالا نوسانات سنگین کنترل شود. 

بازار سکه

ناامیدی توام با احتیاط معامله‌گران سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 951 هزار تومان معامله شد. با رسیدن قیمت اونس طلای جهانی روز سه‌شنبه به بالاترین میزان نزدیک به 3 ماه گذشته (2/ 1122 دلار) معامله‌گران سکه نسبت به رشد اونس خوش‌بین شدند. همچنین معامله‌گران سکه به سمت بازار ارز حرکت کردند تا با حمایت دوجانبه از قیمت سکه، رشد آن را شتاب ببخشند. اما در ادامه افت قیمت اونس طلای جهانی معامله‌گران را ناامید کرد. عاملی که در کنار نوسانات محدود نرخ دلار، باعث افت قیمت سکه در معاملات دیروز شد. بر این اساس، تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) رقم خورد. مساله‌ای که تا حدود زیادی به تعدیل انتظارات معامله‌گران سکه برمی گردد. در واقع، کاهش امیدواری به رشد پرشتاب اونس و نوسانات محدود دلار منجر به کاهش مقطعی قیمت سکه شد.

بازار طلای جهانی

احتیاط معامله‌گران طلا پیش از «نشست»
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1118 دلار معامله ‌شد. افت مجدد بازارهای سهام و افت شاخص دلار پیش از اعلام نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو عامل افزایش قیمت اونس است. نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی به ویژه از سوی کشورهای نوظهور عامل فشار بر بازارهای سهام است و رشد تقاضای محافظه‌کارانه قیمت اونس را روز گذشته به بیشترین میزان (2/ 1122 دلار) از نوامبر 2015 رساند. با این حال روز گذشته مجددا معامله‌گران طلا با شناسایی سود و رفتار محتاطانه پیش از نشست فدرال رزرو موجب کاهش قیمت فلز زرد شدند. به هر حال، همچنان نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی و به ویژه چین عامل حمایتی از اونس محسوب می‌شود. به این ترتیب، شاخص بازار سهام چین به کمترین میزان در 13 ماه گذشته رسیده و سودآوری صنعتی این کشور بیشترین افت سالانه از سال 2000 را تجربه کرده است. 

بازار اوراق مسکن

مقاومت «تسه»ها در مقابل رشد نرخ سود
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با رشد 7/ 2 درصدی به قیمت 83 هزار و 332 تومان (بیشترین قیمت از 4 اسفند) معامله شدند. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، اوراق در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. به‌صورتی که با وجود رشد اوراق پیشین، قیمت اوراق جدید که پیش از این به بیش از 90 هزار تومان رسیده بود، هم‌اکنون در میانگین 86 هزار و 900 تومان قرار دارد. بنابراین ترکیب این اوراق، نرخ سود را از سقف 9/ 23 درصدی بازگرداند و تا 6/ 23 درصد تعدیل شد. افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام، در کنار امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده مسکن با اوراق، افزایش تقاضای «تسه»ها را به همراه داشته است به‌شکلی که آمار بانک مرکزی حاکی از افزایش حدود 30 درصدی حجم معاملات دی ماه نسبت به ماه آذر است. 

بازار نفت

رفت و برگشت نفت با اخبار متفاوت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 30 دلار معامله ‌شد. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا به میزان 4/ 11 میلیون بشکه پیش از ارائه آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) بر قیمت نفت فشار وارد کرد. پیش از این، وزیر نفت عراق به نشانه‌های انعطاف میان صادرکنندگان اوپک و غیراوپک اشاره کرد و رشد مقطعی نفت را رقم زد. اما کارشناسان احتمال رسیدن به توافق را دور از انتظار می‌دانند. در شرایط کنونی چشم انداز افزایش صادرات نفت ایران و مقاومت تولیدکنندگان شیل برای کاهش تولید از سمت عرضه، همچنین کند شدن رشد اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین و زمستان گرم تر، از سمت تقاضا، عوامل تداوم فشار بر قیمت نفت هستند. به‌صورتی که بانک جهانی قیمت نفت را برای سال 2016 به 37 دلار رسانده است.

منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا