دستاوردهای سفر هیات بلند پایه ایرانی به اروپا برای اقتصاد/ قرارداد پشت قرارداد

دستاوردهای سفر هیات بلند پایه ایرانی به اروپا برای اقتصاد/ قرارداد پشت قرارداد

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - اعتماد نوشت: در روزی که مقامات ارشد ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکرات با مقامات این کشور بودند کارنامه تجاری ایران نشان می‌دهد که نقش ایتالیا در تجارت ایران در حال پررنگ‌تر شدن است.

دستاوردهاي سفر رُم-پاريس براي ايران يكي دو تا نيست. ايتاليايي‌ها آنقدر مهمان‌نواز بودند كه پيش‌روي مجسمه‌ها و تابلوهاي عريان‌شان، تخته‌هاي چوبي گذاشتند؛ هرچند استدلال‌شان احترام به مسلمانان ايراني بود اما رسانه‌هاي داخلي‌شان به دادن امتياز زيادي به ايران اعتراض داشتند. همين به خوبي نشان مي‌دهد كه جذابيت‌هاي اقتصادي ايران تا چه حد در ضمير اروپا رسوخ كرده است. پس از امضاي قرارداد جديد نفتي بين ايران و سايپم ايتاليا، ديروز دور جديد مذاكرات شركت مناطق نفتخيز جنوب و شركت SSE ايتاليا براي توسعه همكاري‌هاي جديد در صنايع نفت و گاز آغاز شد. قرارداد سايپم ايتاليا و ايران حدود چهار ميليارد دلاري ارزش داشت. ديروز دور جديد مذاكرات شركت مناطق نفتخيز جنوب به عنوان بزرگ‌ترين شركت بهره‌بردار نفت ايران و شركت SSE «ايتاليا» هم براي توسعه همكاري‌هاي جديد در صنايع نفت و گاز آغاز شد. گذشته از اين، زمزمه‌هايي درباره بازگشت شركت «اني» ايتاليا در برخي از طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت نفت و گاز ايران همچون فاز سوم توسعه ميدان نفتي دارخوين و اجراي يك فاز استاندارد در پارس جنوبي با ظرفيت توليد روزانه ۵۰ميليون مترمكعب گاز كليد خورد. با اين وجود اين هفته و همزمان با اجرايي شدن برجام و شروع دوره پساتحريم، هياتي متشكل از نمايندگان شركت ايتاليايي SSE با سفر به اهواز در نشستي مشترك با مديران شركت نفت مناطق نفتخيز جنوب، به ارايه توانمندي‌ها و راهكارهاي توسعه همكاري‌هاي دو جانبه پرداختند. نمايندگان شركت SSE در نشست مشتركي با كارشناسان شركت نفتخيز جنوب علاوه بر رايزني و مذاكرات در مورد نحوه تامين تجهيزات كنترل توربين‌ها و كمپرسورهاي گازي و ارايه راهكارهاي بهبود سيستم‌هاي قديمي تقويت فشار و انتقال گاز، پيشنهادهايي در مورد برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي مشترك در حوزه صنايع نفت و گاز ايران مطرح كردند. از سوي ديگر راهبري مطالعات امكان سنجي، اجراي طرح‌هاي مهندسي پايه و تفصيلي و تشريح فرآيند خدمات پس از فروش از ديگر مباحثي بود كه طرف ايتاليايي در اين نشست ارايه كرده است. SSE ايتاليا يك شركت فعال بين‌المللي در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي است كه در زمينه تعميرات، تامين و ساخت انواع تجهيزات فرآيندي همچون كمپرسورها و توربين‌هاي گازي و ساير تجهيزات مرتبط در صنايع نفت و گاز و همچنين ارايه خدمات مختلف فني و مهندسي در كشورهاي مختلف جهان فعاليت دارد.

قرارداد توسعه دو برابري فولاد هرمزگان
گذشته از قراردادهاي نفتي، در حاشيه سفر روحاني، قرارداد توسعه فولاد هرمزگان تا سقف سه ميليون تن امضا شد. امير مسعود هراتيان، مديرعامل شركت فولادهرمزگان در حاشيه مراسم انعقاد اين قرارداد با مديرعامل شركت دانيلي (Danieli)، گفته بود كه با اجرايي شدن اين قرارداد كه در قالب فاينانس طرف ايتاليايي است ظرفيت كنوني فولادهرمزگان از 1.5 ميليون تن به سه ميليون تن تختال در سال خواهد رسيد. او گفته بود: به زودي شاهد آن خواهيم بود كه اين استان به عنوان قطب اول فولادكشور با ايجاد ظرفيت توليد ١٠ ميليون تن در سال معرفي شود. مديرعامل شركت فولادهرمزگان با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاران خارجي بخش معدن و صنايع معدني به خصوص فولاد توجه ويژه‌اي به اين منطقه دارند، افزوده بود: شركت فولادهرمزگان با دارا بودن تكنولوژي جديد و همچنين قرارگرفتن در سواحل خليج فارس بهترين گزينه براي سرمايه‌گذاري است. هراتيان گفته كه با اجراي طرح توسعه، در زمان طراحي، ساخت و نصب تجهيزات و به خصوص در زمان بهره‌برداري علاوه بر افزايش ظرفيت توليد فولاد كشور و اشتغال پايدار مناسب، نقش اين شركت در تحقق توليد ٥٥ ميليون تن فولاد مهم‌تر مي‌شود.
سرمايه‌گذاران ايتاليايي در راه كشاورزي و صنايع غذايي
به‌هرحال نفت و فولاد همه ماجرا نبود؛ وزراي كشاورزي ايران و ايتاليا و هيات تجاري ايران و همتايان‌شان در ايتاليا در پنل تخصصي اين حوزه در رم حضور پيدا كردند. نتيجه هم اينكه روابط عمومي كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران، خبر داده است: ماريزيو مارتيني، وزير كشاورزي ايتاليا، لوئيجي اسكورداماگليا رييس فدراسيون غذاي ايتاليا، محمود حجتي، وزير كشاورزي، كاوه زرگران، دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران، نماينده فائو و جمعي از فعالان اين حوزه در دو كشور در هتل پاركو دي پرينسپي رم با يكديگر ديدار و مذاكره كردند. در اين نشست تخصصي، بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در حوزه كشاورزي از جمله «فيات» و «لامبورگيني» در زمينه توليد ماشين آلات و تجهيزات كشاورزي، فدراسيون‌هاي ماهيگيري، دامپروري‌ها، شركت‌هاي سنجش از راه دور كه در حوزه تخمين ميزان برداشت محصول فعال هستند، شركت‌هاي مربوط به بسته‌بندي محصولات جاليزي و شركت فررو از جمله شركت‌هاي بزرگ درتوليد شكلات، حضور داشتند.
تغيير تركيب واردات ايران از ايتاليا در دومين روز سفر روحاني
در روزي كه مقامات ارشد ايراني در ايتاليا مشغول مذاكرات با مقامات اين كشور بودند كارنامه تجاري ايران نشان مي‌دهد كه نقش ايتاليا در تجارت ايران در حال پررنگ‌تر شدن است. در سه‌شنبه ششم بهمن ماه امسال هم دو كشور چين و امارات در صدر شركاي تجاري ايران (چه صادرات و چه واردات) بوده‌اند. اما نكته قابل توجه رشد كشور ايتاليا و ارتقاي آن به جايگاه سومين كشور عمده مقصد كالاهاي صادراتي ايران است. تركيب واردات ايران در دومين روز سفر روحاني به ايتاليا تغيير كرد. همچنين ايتاليا هشتمين كشور عمده مبدا كالاهاي وارداتي ايران در ششم بهمن ماه بوده است، اين در حالي است كه روسيه، شريك تجاري روزهاي تحريم ايران در ليست كشورهاي عمده مقصد كالاهاي صادراتي ايران جايي ندارد و در ليست كشورهاي عمده مبدا كالاهاي وارداتي ايران هم جايگاه دهم را دارد. حالا در حالي صادرات ايتاليا به ايران افزايش پيدا كرده كه بررسي مبادلات تجاري ايران با اين كشور نشان مي‌دهد، در ١٠ سال گذشته ميزان صادرات و واردات ايران و ايتاليا كاهش قابل توجهي داشته است. ميزان صادرات غيرنفتي ايران به ايتاليا در سال ١٣٨٥، 654.4 ميليون دلار و ميزان كل واردات ايران از اين كشور معادل 1.7 ميليارد دلار بوده است. در سال ١٣٩١ ميزان صادرات ايران به ايتاليا با كاهشي فاحش، به ميزان 199.5 ميليون دلار رسيده و ميزان واردات ايران از اين كشور هم به يك ميليارد دلار رسيده است. در سال گذشته ايران 614.4 ميليون دلار كالا به ايتاليا صادر كرده و يك ميليارد دلار كالا از اين كشور وارد كرده است. در ٩ ماهه سال ١٣٩٤ هم ايران 594.7 ميليون دلار كالا به ايتاليا صادر كرده و تنها 651.5 ميليون دلار كالا از اين كشور وارد كرده است.
22539

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا