اقدام جدید ضد ایرانی عربستان

اقدام جدید ضد ایرانی عربستان

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به تصمیم عربستان برای به فروش رساندن شرکت نفتی آرامکو نوشت: هدف واقعی از این اقدام منحرف کردن توجه سرمایه گذاران از ایران به سمت عربستان است.

به گزارش فایننشال تایمز، شور و شوق نخبگان سیاسی و تجاری ایتالیا و فرانسه از سفر این هفته حسن روحانی به این دو کشور بسیار زیاد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، با افزایش تنش ها بین ایران و عربستان، تنش های فرقه ای در خاورمیانه به اوج خود رسیده است. اما بازگشایی درهای اقتصاد ایران به روی بازاهای جهانی می تواند رقابت این دو قدرت منطقه ای را وارد فاز دیگری کند.

برخی اقتصاددانان منطقه ای برآورد می کنند که سرمایه گذاری مورد نیاز تامین نشده اقتصاد ایران در 5 سال آینده سالانه حدود 150 میلیارد دلار باشد. بر اساس یک برآورد محتاطانه تر از سوی صندوق بین المللی پول براورد شده که واردات ایران از 75 میلیارد دلار در سال جاری به 115 میلیارد دلار در سال 2020 برسد. اما عربستان در واکنش به گشایش اقتصاد ایران چه کرده است؟

این کشور اصلاحات رادیکالی را در اداره اقتصاد و سیستم رفاهی خود ایجاد کرده است. اقدامات مشابه این اصلاحات در گذشته مورد بحث قرار گرفته و پرریسک ارزیابی شده بود.

یارانه برخی سوخت ها کاهش پیدا کرده و محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد ایده عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو در بازار بورس را مطرح کرده است.

برخی تحلیلگران بین المللی احتمال می دهند هدف واقعی از این اقدام منحرف کردن توجه سرمایه گذاران از ایران به سمت عربستان باشد. ریاض به خوبی می داند که وقتی غربی ها به عربستان نگاه می کنند، ثروت گسترده این کشور را می بینند. اقتصاد این کشور به روی سرمایه گذاران بین المللی نسبتا بسته است. اما نباید اقتصاد عربستان را دست کم گرفت.

ایده کشیده شدن رقابت این دو قدرت منطقه ای به عرصه اقتصادی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. اما در شرایطی که بازار جهانی در حال متمایل شدن به سمت بازار ایران است، حاکمان ریاض ممکن است بخواهند نقاط قوت خودشان را مجددا برآورد کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا