60درصد از اموال مه‌آفرید تعیین تکلیف شد

60درصد از اموال مه‌آفرید تعیین تکلیف شد

نزدیک به ‌ 4سال از تخلف مه‌آفرید خسروی به عنوان متهم اصلی اختلاس 3هزارمیلیارد تومانی می‌گذرد.

 طی این 4سال اموال گروه آریا همچون اموال بابک زنجانی بلاتکلیف مانده بود و هر روز خبر تازه‌یی از آن منتشر می‌شد؛ از طرفی تمامی اموال خسروی شناخته نشده بود و از طرف دیگر هم سازمان اموال تملیکی اعلام کرد بود: «مزایده‌های متعددی برای اموال گروه آریا برگزار شده اما استقبال‌کننده‌یی وجود ندارد.». حالا امین دلیری، رییس این سازمان از تعیین ‌تکلیف‌ شدن 60درصدی اموال ملکی گروه آریا خبر می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دیروز در نشست خبری، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه بزرگ‌ترین تملک کالایی اعم از منقول و غیرمنقول از لحاظ ارزشی مربوط به کدام گروه یا شخص و با چه ارزشی بوده است، توضیح داد: بیشترین کالای غیرمنقول سازمان اموال تملیکی مربوط به گروه آریاست؛ این رقم معادل 6هزارمیلیارد ریال بوده که 60درصد اموال ملکی آن تاکنون تعیین تکلیف شده اما کارخانه صنعتی فولاد ایران هنوز باقیمانده است. اما در صورتی که آن نیز تعیین تکلیف شود، بیش از 80درصد اموال غیرمنقول گروه آریا مشخص و تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته رییس سازمان اموال تملیکی در بخش اموال منقول کالاهای سریع‌الفساد، نوع یک و دو وجود دارد که پوشاک، وسایل ارتباطی، طلا و جواهر، کیف و کفش، لوازم برقی و انواع ظروف بیشترین فروش را داشته‌اند.
دلیری با اشاره به اینکه طبق مصوبه سال1392 مسوولیت دریافت کالای قاچاق به سازمان اموال تملیکی واگذار شده است، گفت: اکنون وظیفه گرفتن کالای قاچاق تعیین تکلیف، انهدام یا به فروش رساندن آن به عهده سازمان اموال تملیکی است و ما برای انجام وظیفه خود در زمینه ضبط و فروش اموال تملیکی سعی کرده‌ایم که از همه قوا یاری بگیریم.

دلیری درباره عملکرد سازمان اموال تملیکی در 10ماهه گذشته نیز اظهار کرد: در بخش فروش اموال منقول 2هزار و 337میلیارد ریال و در بخش فروش اموال غیرمنقول یک هزار و 294میلیارد ریال فروش داشته‌ایم؛ البته در بخش منقول 63درصد و در بخش غیرمنقول 200درصد نسبت به 10ماهه سال گذشته رشد داشته‌ایم. در مجموع سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در 10ماهه گذشته توانسته بیش از 500میلیارد ریال نسبت به پارسال فروش اضافی داشته باشد.

 رشد 95 درصدی فروش اموال منقول و غیرمنقول
به گفته وی، جمع فروش کل اموال منقول و غیرمنقول سه هزار و 631میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 95درصدی داشته‌اند.
دلیری درباره ترکیب اموال غیرمنقول و منقول نیز گفت: در بخش غیرمنقول به‌طور عمده زمین و املاک به فروش رسیده ضمن اینکه در بخش کالاهای متروکه یک هزار و 54میلیارد ریال کالا فروخته شده که این رقم در دوره مشابه پارسال، 363میلیارد بوده که رشدی 190درصدی داشته است.
وی درباره تعیین تکلیف کالای قاچاق نیز گفت: امسال تاکنون 849میلیارد ریال کالای قاچاق تعیین تکلیف شده که این رقم در مدت مشابه پارسال، یک هزار و پنج میلیارد ریال بوده که بر همین اساس رشد منفی 15درصدی را تجربه کرده‌ایم و این نشان می‌دهد کنترل کالای قاچاق در کشور بیشتر شده است.

دلیری ارزش پرونده‌های قضایی این سازمان را 27میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در بخش کالای ضبطی 697میلیارد ریال کالا ضبط شده که این رقم پارسال معادل 6هزار و 502میلیارد ریال بوده که 82درصد رشد منفی داشته است.
به گفته وی، در بخش مواد مخدر نیز این سازمان امسال 11میلیارد ریال تعیین تکلیف کرده که این رقم پارسال معادل 626میلیارد ریال بوده که منفی 98درصد کاهش داشته‌ایم. البته این میزان نشان‌دهنده این است که در سال جاری نسبت به سال گذشته قاچاق کالا کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین از حضور سازمان اموال تملیکی در بورس کالا خبر داد و ادامه داد: ان‌شاء‌الله به زودی در بورس کالا حضور خواهیم داشت و نخستین چیزی که در بورس کالا عرضه خواهیم کرد طلا و جواهرات است.

دلیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان اموال تملیکی تاکنون بر سر انبارهای نگهداری کالاهای قاچاق با سازمان گمرک ایران به تفاهم رسیده است، گفت: بله با رییس کل گمرک ایران بر سر این انبارها به تفاهم رسیده‌ایم و برخی از انبارهای گمرک واگذار شده و برخی دیگر هم قرار است تخلیه شده و واگذار شود. ما این موضوع را با تفاهم پیگیری می‌کنیم و انبارهای غذایی در اختیار ما قرار می‌گیرد.

 تملیک اموال زنجانی در انتظار صدور حکم
رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی همچنین درباره‌ سرنوشت اموال بابک زنجانی گفت: تاکنون حکمی برای بابک زنجانی صادر نشده است که ما اموال آن را در اختیار بگیریم، ولی در خصوص اموال امیرمنصور آریا باید بگویم که اموال او با مبلغ 600میلیارد تومان به فروش رسیده و اموالش در اختیار سازمان قرار گرفته است.

وی همچنین درباره‌ وضعیت اموال صرافی‌های پلمب شده گفت: در این زمینه قانون صراحت دارد که باید ارز به بانک مرکزی تحویل داده شود و اموالش در اختیار سازمان ما قرار نمی‌گیرد.

دلیری در خصوص خودروهای لوکس که ضبط شده است، بیان کرد: در این زمینه دولت مصوبه‌یی دارد مبنی بر اینکه خودروهایی با موتور 2500سی‌سی  به بالا مرجوع شود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که خودروهای لوکسی وجود دارند که موتور بالای 2500سی‌سی نداشته ولی چندین میلیارد قیمت دارند. به همین دلیل اکنون مذاکراتی در حال انجام است که این مصوبه اصلاح شود و تا زمانی که این مصوبه اصلاح نشود، نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم.
وی درخصوص کالاهای قاچاقی تلفن همراه نیز گفت: حدود 30درصد از تلفن‌های همراه در بازار مجاری رسمی وارد کشور می‌شود و مابقی قاچاق می‌شوند. در این زمینه ما به آن کالاهای قاچاقی که دسترسی پیدا می‌کنیم به وسیله کدهای رمزینه شده آنها را وارد بازار کرده و عواید‌ش را به خزانه واریز می‌کنیم.

دلیری همچنین از راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ، سامانه پلمب، اطفای هوشمند حریق و سامانه فروشگاهی الکترونیکی خبر داد و گفت: مزایده الکترونیکی اموال منقول از سال 1392 و اموال غیرمنقول از امسال آغاز شده است؛ البته سامانه فروشگاهی این سازمان به نام «ایران موال» در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود که کالا با عکس مورد نظر در این سایت قابل مشاهده خواهد بود.
وی همچنین از انعقاد تفاهمنامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه بسیاری از موازی‌کاری‌ها از بین رفته و انجام امور تسهیل شده است؛ ضمن اینکه سامانه تبادل اطلاعات میان سازمان ملی استاندارد، تعزیرات حکومتی، مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همچنین سازمان اموال تملیکی ایجاد شده که شفافیت اطلاعات را افزایش می‌دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا