«پرشین متالیک» در چابهار متولد می‌شود

«پرشین متالیک» در چابهار متولد می‌شود

در حالی با سفر رییس‌جمهور ایران به ایتالیا فصل جدیدی از همکاری‌های اقتصادی بین این دو کشور آغاز خواهد شد که قرار شده ایمیدرو و دانیلی ایتالیا یک شرکت مادر تخصصی در حوزه فولاد در منطقه آزاد چابهار تاسیس کنند و میزان سرمایه‌گذاری در این شرکت را تا سقف 2 میلیارد دلار افزایش دهند.

رییس هیات عامل ایمیدرو روز گذشته در جریان سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا با اعلام این خبر گفته است که این شرکت مشترک با نام «پرشین متالیک» برای فعالیت و توسعه در زنجیره صنعت فولاد ایران ایجاد می شود که تمامی بخش‌ها از جمله کنسانتره، گندله سنگ‌آهن،‌ آهن اسفنجی و محصولات پایین‌دستی را در بر می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او در تشریح جزئیات این همکاری گفته است که پرشین متالیک در هفته‌های آتی در منطقه آزاد چابهار تاسیس می‌شود و طبق تفاهمنامه‌ای که در حضور رییس‌جمهوری ایران و نخست وزیر ایتالیا به امضا رسیده، 60 درصد سهام این شرکت توسط دانیلی و 40درصد مابقی نیز از سوی ایمیدرو تامین خواهد شد.

آنگونه که ایمیدرو اعلام کرده دو طرف مقرر کردند میزان سرمایه‌گذاری در این شرکت را تا سقف 2 میلیارد دلار افزایش دهند و محور اصلی همکاری انتقال دانش فنی به ایران و جذب سرمایه باشد که طرفین باید در مراحل بعدی فعالیت‌های خود را بر مبنای آن انجام دهند. این در حالی است که در حضور سران دو کشور،‌ دو تفاهمنامه نیز بین مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه(فولاد سپید دشت) و میدکو با مدیر عامل دانیلی هم منعقد شده است.

در حالی مقامات ایران طی این سفر در صدد هستند که توسط مقامات بانکی و شرکت‌های سرمایه‌گذار ایتالیایی طرح‌های توسعه بخش فولاد و سنگ‌آهن ایران را تامین مالی کنند اما همکاری ایمیدرو با شرکت دانیلی در زمینه صنعت فولاد جدی شده است.  این در حالی است که همکاری ایران با شرکت دانیلی برای اولین بار نیست که در صنعت فولاد عملیاتی می‌شود و سابقه همکاری این شرکت ایتالیایی تبار با ایران به تاسیس کارخانه فولاد ذوب‌آهن اصفهان برمی‌گردد.

شرکت ایتالیایی دانیلی (Danieli) یکی از سه شرکت بزرگ طراحی و تولید ماشین‌آلات کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد در جهان است که خاستگاه اصلی این شرکت به سال 1914 باز می‌گردد. زمانی که دو برادر ایتالیایی به نام‌های تیمو و ماریو دانیلی، گروه صنعتی تولید فولادشان را در شهر برشای ایتالیا راه‌اندازی کردند. این گروه صنعتی اولین شرکت‌ ایتالیایی سازنده کوره‌های قوس الکتریکی هم بوده است.

اما پیش از اینکه همکاری فولادی ایران و ایتالیا جدی شود، رئیس هیات عامل ایمیدرو از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یوریی ایران و ایتالیا در صنایع معدنی نیز خبر داده بود که تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۵ میلیارد یورو برای سرمایه گذاری در صنایع معدنی با ایتالیا آماده شده است. در حالی که از سویی دیگر شرکت فولاد مبارکه و شرکت ایریتک، تفاهمنامه‌هایی جداگانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه هم آماده کرده‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا