عرضه طلای تحت تصرف سازمان اموال تملیکی

عرضه طلای تحت تصرف سازمان اموال تملیکی

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از آغاز عرضه طلا و جواهر کشف شده توسط این سازمان در بورس کالا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مذاکرات اولیه برای انجام این مهم انجام شده و قرار است طلا و جواهراتی که در اختیار این سازمان قرار می گیرند، در بورس کالا عرضه شود.

 امین دلیری روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت آغاز دهه فجر در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار درباره وضعیت تعیین تکلیف طلا و جواهرات و همچنین ارز تحت تصرف سازمان اموار تملیکی افزود: حدود 88 میلیارد ریال طلا و جواهر قاچاق در 10 ماهه امسال توسط این سازمان تعیین تکلیف شده که این رقم 59 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: البته هنوز بخشی از طلا و جواهر تحت تصرف به فروش نرسیده که قرار است از طریق بورس کالا آن را تعیین تکلیف کنیم.
وی درباره تعیین تکلیف ارز نیز گفت: قانون درخصوص ارز به صراحت اعلام کرده که ارز کشف شده باید به بانک مرکزی تحویل داده شود؛ بنابراین ارز تحت تصرف پس از ضبط ، تحویل بانک مرکزی می شود تا معادل ریالی آن ارائه شود.
وی درباره تعیین تکلیف خودروهای لوکس نیز گفت: هیات دولت حدود 2 سال پیش مصوبه ای را درباره خودروهای لوکس تصویب کرد که براساس آن، ورود خودروی لوکس تا سقف 2500 سی سی ممنوع و خودروهای واردشده باید مرجوع شوند اما هنوز هیچ خودرویی مرجوع نشده و سازمان اموال تملیکی به دنبال اصلاح این مصوبه است.
وی گفت: بر همین اساس، مصوبه ای برای اصلاح مصوبه قبلی هیات دولت تعیین شد که بر اساس آن حجم موتور تنها معیار و شاخص خودروی لوکس نیست و علاوه بر حجم موتور قیمت آن نیز دخیل است.
به گفته وی، هم اکنون خودروهای لوکسی همانند خودرو پورشه در کشور داریم که باید تعیین تکلیف شوند؛ البته مذاکراتی نیز در زمینه خودروهای لوکس با مناطق آزاد انجام شده است اما تا زمانی که مصوبه اصلاح نشود، نمی توانیم در رابطه با این خودروها کاری را انجام دهیم اما رایزنی ها همچنان ادامه دارد.
دلیری درباره عملکرد سازمان اموال تملیکی در 10 ماهه گذشته نیز گفت: در بخش فروش اموال منقول 2 هزار و 337 میلیارد ریال و در بخش فروش اموال غیرمنقول یک هزار و 294 میلیارد ریال فروش داشته ایم؛ البته در بخش منقول 63 درصد و در بخش غیرمنقول 200 درصد نسبت به 10 ماهه سال گذشته رشد داشته ایم.
به گفته وی، جمع فروش کل اموال منقول و غیرمنقول سه هزار و 631 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 95 درصدی داشته اند.
وی ادامه داد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در 10 ماهه گذشته توانسته بیش از 500 میلیارد ریال نسبت به پارسال فروش اضافی داشته باشد.
وی درباره ترکیب اموال غیرمنقول و منقول نیز گفت: در بخش غیرمنقول به طور عمده زمین و املاک به فروش رسیده ضمن این که در بخش کالاهای متروکه یک هزار و 54 میلیارد ریال کالا فروخته شده که این رقم در دوره مشابه پارسال، 363 میلیارد بوده که رشدی 190 درصدی داشته است.
وی درباره تعیین تکلیف کالای قاچاق نیز گفت: امسال تاکنون 849 میلیارد ریال کالای قاچاق تعیین تکلیف شده که این رقم در مدت مشابه پارسال، یک هزار و پنج میلیارد ریال بوده که بر همین اساس رشد منفی 15 درصدی را تجربه کرده ایم و این نشان می دهد کنترل کالای قاچاق در کشور بیشتر شده است.
دلیری، ارزش پرونده های قضایی این سازمان را 27 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در بخش کالای ضبطی 697 میلیارد ریال کالا ضبط شده که این رقم پارسال معادل 6 هزار و 502 میلیارد ریال بوده که 82 درصد رشد منفی داشته است.
به گفته وی، در بخش مواد مخدر نیز این سازمان امسال 11 میلیارد ریال تعیین تکلیف کرده که این رقم پارسال معادل 626 میلیارد ریال بوده که منفی 98 درصد کاهش داشته ایم.
وی درباره اموال گروه امیر منصور آریا نیز گفت: بیشترین کالای غیرمنقول سازمان اموال تملیکی مربوط به گروه آریاست؛ این رقم معادل 6 هزار میلیارد ریال بوده که 60 درصد اموال ملکی آن تاکنون تعیین تکلیف شده اما کارخانه صنعتی فولاد ایران هنوز باقیمانده است.
وی افزود: در صورتی که آن نیز تعیین تکلیف شود، بیش از 80 درصد اموال غیرمنقول گروه آریا مشخص و تعیین تکلیف خواهد شد.
به گفته وی، در بخش اموال منقول کالاهای سریع الفساد، نوع یک و دو وجود دارد که پوشاک، وسایل ارتباطی، طلا و جواهر، کیف و کفش، لوازم برقی و انواع ظروف بیشترین فروش را داشته اند.
دلیری همچنین از راه اندازی سامانه مانیتورینگ، سامانه پلمپ، اطفای هوشمند حریق و سامانه فروشگاهی الکترونیکی خبر داد و گفت: مزایده الکترونیکی اموال منقول از سال 1392 و اموار غیرمنقول از امسال آغاز شده است؛ البته سامانه فروشگاهی این سازمان به نام «ایران موال» در دهه فجر راه اندازی می شود که کالا با عکس مورد نظر در این سایت قابل مشاهده خواهد بود.
وی همچنین از انعقاد تفاهمنامه با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه بسیاری از موازی کاری ها از بین رفته و انجام امور تسهیل شده است؛ ضمن اینکه سامانه تبادل اطلاعات میان سازمان ملی استاندارد، تعزیرات حکومتی، مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سازمان اموال تملیکی ایجاد شده که شفافیت اطلاعات را افزایش می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا