روحانی کلید را به بخش خصوصی سپرد

روحانی کلید را به بخش خصوصی سپرد

برای نخستین بار بخش خصوصی ایران و ایتالیا در حضور روسای جمهور و نخست وزیر این دو کشور قرارداد امضا کردند. این بخشی از گزارش تلگرامی محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران است.

وی که در سفر اروپایی رییس‌جمهور وی را همراهی می‌کند، نکاتی را در گزارش خود مورد اشاره قرار داده است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها با دست پر از ایتالیا راهی فرانسه خواهند شد. به گفته وی سه قرارداد به ارزش سه میلیارد دلار در حوزه‌های زیربنایی، فولاد و کشتی‌سازی میان دو کشور امضا شده است.

رویترز نیز حجم قراردادهای منعقد شده میان ایران و ایتالیا را ١٨ میلیارد دلار اعلام کرده است.  بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، ایران و ایتالیا دوشنبه‌شب به وقت رم ١٤ سند همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی امضا کرده‌اند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، جلال‌پور دیروز در یادداشتی با عنوان «چقدر خوبیم ما» در کانال تلگرام خود نوشته است: «مجموعه اتفاقاتی که در سفر رییس‌جمهور روحانی به رم رخ داده، مو به تن آدم سیخ می‌کند. مثل آدمی هستم که از بطن یک حادثه دارم برای شما گزارش می‌نویسم. یک حادثه بزرگ که قطعا نفع آن برای کشور خواهد بود. خبر دیدارها را دارید و من هم تکرار نمی‌کنم اما آن چه برای من اهمیت دارد، اعتباری است که رییس‌جمهور روحانی به بخش خصوصی ایران می‌دهد.

آنها که در دیدارها حضور دارند به خوبی متوجه می‌شوند که دکتر روحانی چقدر برای بخش خصوصی اعتبار ایجاد می‌کند. این اعتبار غیرقابل وصف است. آقای روحانی که خود کلیددار دولت تدبیر و امید است در دیدار متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا کلید روابط را به بخش خصوصی سپرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور ایران و ایتالیا کلید گشایش فصل نوین همکاری‌های اقتصادی تهران - رم را در دست دارند و ایران برای گسترش تعاملات بین‌المللی خود از بخش خصوصی ایتالیا برای حضور در اقتصاد پرظرفیت خود دعوت می‌کند. همچنین برای نخستین بار در حضور رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ایتالیا سه قرارداد بخش خصوصی در زمینه‌های زیربنایی و فولاد و کشتی‌سازی به ارزش حدود سه میلیارد یورو امضا شد. در ضیافت شام نیز نمایندگان بخش خصوصی همچون وزرا و مقامات ارشد دولتی حضور داشتند. یاد جمله معروف همشهری خوبم عادل فردوسی پور می‌افتم: چقدر خوبیم ما»

قراردادهای میلیارد دلاری ایران-ایتالیا منعقد  شد
از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایتالیایی گفت: شرکت‌های ایتالیایی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، فولاد و کشتی‌سازی با ایران قرارداد امضا کردند. در همین حال در میان قراردادهای بین دو کشور، قرارداد خط لوله با شرکت خدمات نفتی  «Saipem» ایتالیا به ارزش چهار تا پنج میلیارد دلار بسته شد. همچنین شرکت فولاد «Danieli» ایتالیا قراردادی به ارزش 5/7 میلیارد یورو و در حوزه زیرساخت هم شرکت «Condotte d›Acqua» ایتالیا قراردادی به ارزش ۴ میلیارد دلار با ایران منعقد کردند. همچنین مقامات شرکت نفت «انی»، شرکت خودروسازی «فیات» و همچین سایر فعالان اقتصادی ایتالیا در جلسه شام نخست وزیر این کشور و حسن روحانی رییس‌جمهور ایران شرکت داشتند. فارس نیز گزارش داد شرکت انی ایتالیا که پیش از این هم در پارس جنوبی، فعالیت داشته است پیشنهادی ۴ میلیارد دلاری برای توسعه تنها فاز باقی‌مانده پارس جنوبی، مطرح کرده است. بر این اساس «انی» میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای فاز ١١ را چهار میلیارد دلار و زمان اجرای پروژه و رسیدن به تولید اولیه را ٣٦ ماه اعلام کرده است. در عین حال بر اساس پیشنهاد «انی» از زمان رسیدن به تولید اولیه از فاز ١١ پارس جنوبی، چهار تا پنج ماه زمان برای رسیدن به ظرفیت نهایی تولید از این فاز نیاز خواهد بود. شرکت نفتی «انی» ایتالیا که تجربه توسعه فازهای ٤ و ٥ پارس جنوبی و دو فاز از میدان نفتی دارخوین را در قالب قراردادهای بیع متقابل در کارنامه دارد، برای توسعه میدان گازی پارس شمالی و فاز سوم میدان نفتی دار‌خوین هم تمایل نشان داده است.

 فرانسوی‌ها آماده می‌شوند
 در حالی هیات ایرانی خود را آماده سفر به فرانسه کرد که فرانسوی‌ها برای میزبانی با ثمر از بالاترین مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی ایران تدارک‌های فراوانی دیده‌اند.  منابع آگاه به رویترز گفته‌اند ممکن است هیات‌مدیره خودروساز فرانسوی پژوسیتروئنیک نشست برای بررسی فرصت‌های تجاری در ایران برگزار کند. طبق گزارش رسانه‌های داخلی، دکتر روحانی پیش از ترک تهران به مقصد رم، اظهار کرده بود احتمال می‌رود قراردادهایی با پژو و رنو امضا شود. همچنین رسانه‌های داخلی گزارش کرده‌اند شرکت‌های ایران‌خودرو و پژوسیتروئن احتمالا قرارداد برای ایجاد یک جوینت ونچر به ارزش ٥٠٠ میلیون یورو (٥٤١ میلیون دلار) را برای تولید کراس اوور پژو ٢٠٠٨، مدل‌های سوپرمینی ٢٠٨ و مدل کامپکت ٣٠١ نهایی خواهند کرد.
پژوسیتروئن که پرفروش‌ترین خودروساز اروپا در دوران پیش از تحریم‌ها در ایران بود، حاضر به اظهارنظر درباره احتمال نشست هیات مدیره این شرکت برای بررسی بازگشت به صنعت خودروی ایران نشد. سخنگوی این شرکت اعلام کرد: مذاکرات ادامه دارد و ما درباره پیشرفت روند مذاکرات اظهارنظر نمی‌کنیم.

پژو در شرایطی تلاش می‌کند که با شرکت ایران‌خودرو توافق تولید امضا کند که هنوز ایرانی‌ها از خروج ناگهانی این شرکت در سال ٢٠١١ عصبانی هستند. برای پژو که پس از پشت سرگذاشتن خطر ورشکستگی، گسترش حضور به خارج از اروپا اهمیت بالایی دارد، پس گرفتن بازار ایران حیاتی به شمار می‌رود. این شرکت اخیرا اعلام کرده روی فروش سالانه ٤٠٠ هزار دستگاه خودرو در ایران تا سال ٢٠٢٠ حساب می‌کند. در این بین رنو اعلام کرده است که امیدوار است با یکی از شرکای ایرانی‌اش شامل ایران خودرو و سایپا یک تفاهمنامه امضا کند تا مدل‌های بیشتری در ایران عرضه کند. رنو و پژو تنها شرکت‌های خودروسازی نیستند که درصدد فتح بازار ایران هستند. شرکت‌های خودروسازی آلمانی فولکس واگن و دایملر هم در تلاش برای ورود به ایران هستند. مدیر فروش رنو هفته گذشته اظهار کرده بود بازار خودروی ایران پتانسیل افزایش فروش به 1/5تا دو میلیون دستگاه در سال را دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا