طرح کاهش تعداد اعضای شورای شهر رد شد

طرح کاهش تعداد اعضای شورای شهر رد شد

تاخیر در احداث خطوط متروی تهران و بودجه حمل و نقل در کنار داستان سریالی حسابرسی از شهرداری تهران و بدهی دولت به شهرداری از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه دیروز شورای شهربود.

 اما شاید یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه دیروز، بحث رد شدن طرح کاهش تعداد اعضای شورا شهر بود که چمران آن را اعلام کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، رییس شورای اسلامی شهر اعلام کرد شورای نگهبان طرحی را که مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاستن تعداد نفرات اعضای شورای شهر به تصویب رسانده بود رد کرده است. چمران در ادامه اشاره‌ای هم داشت به بحث بدهی‌های دولت به شهرداری و ضرورت پرداخت آنها. وی دراین مورد گفت: هزینه‌های متروی حومه تهران را باید دولت پرداخت کند که در این زمینه کوتاهی نیز شده است.

البته به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران بدهی دولت به شهرداری تنها در بخش مترو و حمل و نقل نیست، بلکه نهادهای دولتی دیگری هم در حلقه بدهکاران دولتی قرار دارند. وی درهمین زمینه گفت: به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی رسما اعلام کرد بابت ٥٠ درصد بافت فرسوده ٥٠٠ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهی دارد که باید این موضوع را از سوی مجلس مورد بررسی قرار دهیم.

چمران: مصاحبه ممنوع
چمران درجلسه دیروز خود اشاره‌ای هم داشت به بحث کرکری خواندن‌های برخی اعضای شورای شهر و نمایندگان شهرداری در مورد حسابرسی شهرداری. این بحث از آنجا آغاز شد که رحمت‌الله حافظی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران، با انتقاد از عملکرد شهرداری منطقه ٣ گفت: در این منطقه پروژه‌ها بدون عدم رعایت طرح تفصیلی و مصوبات، اجرایی می‌شود که درخواست می‌شود شهرداری در این خصوص پاسخ لازم را ارایه کند.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد ٩ ماهه شهرداری تهران قصد داشت درخصوص ردیف‌های هزینه‌ای شهرداری تهران در حوزه شرکت مترو و بهره‌برداری مترو توضیحاتی را بیان کند که مهدی چمران، رییس شورای شهر به میان صحبت‌های وی آمد و گفت: تا مستندات درکمیسیون‌ها بررسی نشده‌اند، نباید این اعداد و ارقام روی سایت‌ها قرار گیرند. اینجا بود که چمران با انتقاد از برگزاری نشست مطبوعاتی روز یکشنبه حافظی گفت: شهرداری عنوان کرده که تایپیست اشتباه کرده و با اینکه عملکرد هشت ماهه را به شورای شهر تقدیم کرده‌اند، اما تایپیست به اشتباه عدد ٩ را به جای هشت نوشته و عملکردی که هفته پیش شهردار تهران تقدیم کرد، عملکرد هشت ماه بوده نه ٩ ماهه.

وی با استناد به همین موارد گفت: به همین دلیل از حافظی و دبیر می‌خواهم تا جزییات بودجه تصویب نشده است، آن را رسانه‌ای نکنند. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه این اعداد و ارقام واقعی نیستند و در حین جلسات تغییر می‌کنند، افزود: با این حال این ارقام در ذهن مردم باقی می‌ماند. اما این خاتمه ماجرا نبود. در این جلسه و به دنبال سخنان چمران، حافظی بارها تلاش کرد تا پاسخی به صحبت‌های رییس شورای شهر بدهد، ولی تا پایان این موضوع، چمران اجازه صحبت کردن به حافظی را نداد و گفت: شما به اندازه کافی مصاحبه کرده‌اید!

در عوض امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با حضور در جایگاه سخنران‌ها، با اشاره به تذکر حافظی ادامه داد: من مخالفتی با مصاحبه ندارم و حتی در نشست خبری که بنده داشتم، ریز بودجه را برای خبرنگاران تشریح کردم؛ اما قبول کنید که مترو اولویت اصلی مدیریت شهری است و این در حالی است که شهرداری در پنج الی شش ماه ابتدایی سال ثبت هزینه‌هایش حداکثر ٢٥ درصد است و در سه ماهه آخر سال عمده هزینه‌ها ثبت می‌شود.
امانی با بیان اینکه براساس سخنان حافظی ما تنها ٢٦٠ میلیارد تومان به مترو کمک کرده‌ایم، گفت: اشتباه تایپی بوده که به جای عملکرد هشت ماهه، عدد ٩ تایپ شده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، هنگامی که اعضای شورا می‌خواهند عدد و ارقامی مطرح کنند با رییس کمیسیون بودجه یا بنده چک کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

با تمام این تفاصیل، بحث حسابرسی از شهرداری به همین جا خاتمه پیدا نکرد. در جریان این جلسه، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان یکی دیگر ازمنتقدین با انتقادی تند ازعملکرد روابط عمومی شهرداری تهران در انتقال اخبار گفت: بودجه روابط عمومی ٢٠میلیارد تومان در سال است و این بودجه از جیب مردم تهران هزینه می‌شود. بنابراین نباید با آن کاری غیر از اطلاع‌رسانی عملکرد شهرداری را انجام داد. علیرضا دبیر با بیان اینکه کسی اجازه سوءاستفاده از پول مردم تهران را ندارد، تصریح کرد: در جلسه گذشته در صحن شورا آقای حکیمی پور در دفاع از من سخنانی را مطرح کرد که رسانه‌های شهرداری آن را به‌طور وارونه و به نفع خودشان جلوه دادند. امروز هم خبر کذبی را منتشر کردند که نشان‌دهنده پیگیری اهداف شخصی افراد است. وی در واکنش به انتقاد چمران در مورد مصاحبه‌هایی که کرده بود، گفت‌: هر کدام از اعضای شورای شهر می‌توانند هر اطلاعاتی را درباره شهرداری تهران به رسانه‌ها اعلام کنند چرا که هیچ اطلاعاتی نباید از مردم تهران پنهان بماند.

عملکرد ضعیف کمیته پیگیری مطالبات شهرداری
ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر، نیز در جلسه دیروز، در ادامه سخنان رییس شورای شهر در مورد ضرورت وصول مطالبات شهرداری از دولت، به انتقاد از کمیته پیگیری مطالبات شهرداری از دولت پرداخت و گفت: آقایان دوستی، سرخو و تقی‌پور که قرار بود این مطالبات را پیگیری کنند، مشخص کنند تاکنون چه عملکردی داشته‌اند؟ یا همت‌تان ضعیف بوده و درست پای کار نبودید، یا در مقابل دولت عقب‌نشینی کرده‌اید؛ در غیر این صورت باید بدهی‌های دولت به مدیریت شهری تهران وصول می‌شد. چرا که تا امروز دولت در حوزه توسعه مترو به تعهدات خود عمل نکرده است.

در این رابطه مجتبی شاکری، عضو دیگر شورای شهر تهران نیزبا بیان اینکه شهرداری در خصوص دریافت مطالبات خود از دولت مظلوم واقع شده است، گفت: دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به مردم شهر تهران بدهکار است، اما این مطالبات در لایحه بودجه‌اش پیش‌بینی نشده است.
وی درخواست کرد برای آنکه به پیمانکاران شهرداری و مردم شهر تهران برای جبران عدم همکاری دولت فشار نیاید، مجلس این موضوع را در بودجه سال ۹۵ پیگیری کند.

در ادامه، محسن سرخو، که یکی ازاعضای کمیته مطالبات شهرداری از دولت است در پاسخ به این انتقادها گفت: مکاتبات بسیاری میان دولت و شورا در خصوص وصول مطالبات انجام شده است، اما با توجه به وضعیت رکودی که در کشور وجود دارد و هنوز هم برطرف نشده، این نامه‌نگاری‌ها بی‌پاسخ مانده است. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، شهرداری باید سالانه ۳۰ کیلومتر مترو بسازد که شهرداری تاکنون ۴۲ کیلومتر از برنامه عقب بوده و با اضافه شدن ۲۴ کیلومتر سال ۹۵ باید تا پایان سال آینده ۶۶ کیلومتر مترو تحویل مردم شهر تهران بدهد که هزینه آن شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.
وی پیشنهاد کرد متروی تهران توسط سرمایه‌گذاران خارجی ساخته شود ودرتوضیح این پیشنهاد گفت: سال گذشته که هنوز تحریم‌ها برداشته نشده بود، شرکت‌هایی از کشور ژاپن و فرانسه اعلام آمادگی کردند تا در زمینه توسعه خطوط مترو سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد باید شهرداری بودجه ارزی نیز برای هزینه‌های مترو در نظر بگیرد، زیرا وضعیت ارزی دولت رو به بهبودی است و می‌توان از همین منبع بدهی‌های دولت به شهرداری را نیز وصول کرد.
به گفته سرخو، تهران به ۵۴۰ کیلومتر مترو نیاز دارد که با اضافه کردن متروهای شهرهای اقماری این عدد به ۷۴۸ کیلومتر مترو می‌رسد که باید دولت در این زمینه با مدیریت شهری همکاری کند.

بدهی ١٤ هزار میلیاردی
درکنار این اظهارنظرها، رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درمورد مطالبات شهرداری از دولت توضیح داد: ما درمورد مطالبات مدیریت شهری از دولت با دونوع مطالبات مواجهیم. یکی از آنها تکالیف قانونی است که برعهده دولت است و متاسفانه در بودجه سالانه دیده نشده است و درخواست می‌کنیم ریاست شورا و شورای‌عالی استان‌ها این موضوع را پیگیری کند تا در بودجه سال ۹۵ دیده شود. وی اشاره‌ای هم داشت به رقم این بدهی و گفت:
بر اساس نامه‌نگاری‌هایی که انجام شده قرار بود بدهی‌های دولت به شهرداری مورد حسابرسی قرار گیرد و رقم آن مشخص شود که این اتفاق رخ داده و ۱۴ هزار میلیارد تومان دولت به مدیریت شهری تهران بدهکار است.

عدم اصلاح بودجه = کسری ٦٠٠٠ میلیاردی بودجه
درعین حال بحث بودجه شهرداری و تحقق آن به همین جا خاتمه پیدا نکرد. احمد دنیامالی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز دیروز و درجریان جلسه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه اگر بودجه ٩٥ با اعداد پیشنهادی شهرداری بسته شود، شاهد حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان کسری بودجه در شهرداری خواهیم بود، گفت: این کسری با اصلاح بودجه قابل جبران است چراکه در بودجه ٩٥ روی کمک دولت حساب باز شده است اما طی دو سال اخیر نتوانستیم کمک‌های دولتی را دریافت کنیم، بنابراین اگر این بودجه بر این مبنا بسته شود، قادر نخواهیم بود که دیون پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وی که در جامعه ورزشی کشور نیز چهره‌ای شناخته شده است در ادامه با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ٩٠ از وضعیت فوتبال کشور گفت: جا دارد از این تلاش تشکر ویژه داشته باشیم، چراکه سهم نادرست از پدیده حاشیه‌پردازی، استفاده تبلیغاتی از مبارزه با فساد و... باعث شده بود که مبارزه با فساد در فوتبال از راه راست منحرف شود.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فوتبال ایران تنها نمایش حرفه‌ای بازی کردن را اجرایی می‌کند، گفت: فوتبال ایران از حرفه‌ای شدن فقط پرداخت هزینه‌های گزاف از بیت‌المال را یاد گرفته و باید دست مافیا بریده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا