بازگشت بنگاه‌های سوئدی به بازار ایران

بازگشت بنگاه‌های سوئدی به بازار ایران

با سفر روحانی به رم، فعالان بخش خصوصی در اروپا نیز در حال رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی هستند.

 بر این اساس یکی از برنامه‌های اتاق بازرگانی تهران دیدار با نمایندگان کشورهای خارجی برای توسعه همکاری با بخش خصوصی در حوزه اقتصادی است. به طوری که مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در دو دیدار مجزا، پذیرای سفرای کشورهای سوئد و هندوستان بود و هر دو سفیر برای توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری با ایران ابزار تمایل کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، سفیر سوئد در نخستین دیدار دیپلماتیک خود با رییس اتاق تهران از آمادگی بنگاه‌های بزرگ سوئدی برای بازگشت به بازار ایران خبر داد. وی یکی از چالش‌های عمده شرکت‌های حاضر این کشور در ایران، را مسائل حقوقی و رسیدگی به اختلافات تجاری میان شرکت‌های دو کشور نام برد و از اتاق بازرگانی تهران خواستار شد: این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا موجبات حضور گسترده برندهای مطرح سوئدی برای سرمایه‌گذاری در ایران را فراهم کند. همچنین «سائوراب کومار»، سفیر جدید هند گفت: نحوه قیمت‌گذاری و پیش‌بینی‌پذیری قیمت گاز در ایران برای شرکت‌های هندی دارای اهمیت فراوانی است و براساس آنچه وزیر اقتصاد و وزیر نفت ایران وعده داده‌اند، فرمول قیمت‌گذاری گاز در حال تغییر است.

  معرفی بنگاه‌های خوشنام برای آغاز همکاری
مسعود خوانساری گفت: همکاری‌های اقتصادی دو کشور در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. بالاترین حجم صادرات سوئد به ایران در سال 2011میلادی بود که در این سال حدود 7میلیارد کرون محصولات این کشور به ایران صادر شد. وی با اشاره به حضور برندهای مطرح سوئدی در ایران از جمله «ولوو و اسکانیا»، افزود: در حال حاضر که توافق هسته‌یی به سرانجام رسید و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد، دو کشور می‌توانند مناسبات و همکاری‌‌های خود را بر پایه تعاملات گذشته، گسترش دهند. رییس بازرگانی اتاق تهران با تاکید بر اینکه ایران در دوره پساتحریم به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی است، تصریح کرد: واردات از کشورها کمتر در سیاست تجاری ایران جای دارد. خوانساری همچنین از آمادگی اتاق تهران برای کمک به بسط و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور خبر داد و گفت: اتاق تهران می‌تواند بنگاه‌ها و شرکت‌های معتبر و خوش‌نام ایرانی را برای همکاری با بنگاه‌های سوئدی معرفی کند. حضور شرکت‌های سوئدی برای سرمایه‌گذاری در ایران اگر به همراه فاینانس انجام شود، اعتبار و دوام بیشتری خواهد داشت.

  اختلافات تجاری باید برطرف شود
در ادامه «پیتر تیلر»، سفیر سوئد در تهران، با اشاره به انگیزه بالای شرکت‌های سوئدی برای حضور در بازار ایران و همکاری با شرکت‌های ایرانی در دوره پساتحریم، گفت: هیات‌های اقتصادی و صنعتی در سوئد آمادگی برای همکاری با ایران دارند و در این زمینه اگر نهادی به مانند اتاق بازرگانی در کنار شرکت‎های سوئدی باشد، می‌تواند زمینه همکاری آنها را تسریع کند. سفیر سوئد در تهران به موضوع برقراری خطوط اعتباری میان دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از سوی ایران معرفی شود، بانک‌های سوئدی این آمادگی را دارند که آن را فاینانس کنند. وی با بیان اینکه عمده مشکلات بانکی با ایران با رفع تحریم‌ها علیه ایران برطرف شده است، گفت: یکی از چالش‌های جدی در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوئد، اختلافات تجاری میان بنگاه‌های دو کشور است که اگر در این زمینه اتاق بازرگانی تدابیر مناسبی را برای حل اختلافات در نظر بگیرد، انگیزه شرکت‌های سوئدی برای گسترش روابط با ایران افزایش پیدا خواهد کرد. 

  ارزش 15 میلیاردی مبادلات ایران و هند
دومین دیدار رییس اتاق تهران برای تقویت دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی، میزبانی از سفیر جدید هند در ایران بود. «سائوراب کومار» نیز نسبت به توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری تاکید کرد. مسعود خوانساری با اشاره به سطح روابط ایران و هند گفت: براساس آخرین آمارها ارزش مبادلات ایران و هند به 15میلیارد دلار می‌رسد و بخشی از این مراودات به دلیل اعمال تحریم‌ها بود. به همین سبب اگر قرار باشد، سطح مبادلات حفظ شود، باید تلاش زیادی کرد. خوانساری با بیان اینکه ایران و هند شناخت خوبی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر دارند و زمینه‌های همکاری نیز متعدد است، تصریح کرد: شرکت‌های هندی می‌توانند در برخی صنایع، با شرکای همگن خود، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشند و لازم است برای توسعه همکاری‌ها، مقدماتی فراهم شود. برای مثال، نحوه نقل و انتقال وجوه باید هرچه زودتر مشخص شود. ضمن آنکه، تعداد بانک‌های هندی که با ایران همکاری می‌کنند، محدود است و تعداد آنها باید افزایش پیدا کند.

  تعرفه‌ ترجیحی به نفع تجارت
«سائوراب کومار سفیر هند» گفت: روابطی که با اتاق‌های بازرگانی برقرار می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و در جلسات کمیسیون مشترک تجاری ایران و هند که با حضور وزیر اقتصاد ایران و وزیر خارجه هند برگزار شد، مذاکراتی در باب زیرساخت‌های بانکی و سرمایه‌گذاری انجام شده است. وی ادامه داد: دو طرف، درباره وضع تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور نیز به تبادل نظر پرداخته‌اند و این اعتقاد وجود دارد که اعمال تعرفه‌های ترجیحی به توسعه تجارت ایران و هند کمک می‌کند. سفیر جدید هند با اشاره به سرمایه‌گذاری در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: مذاکرات خوبی در این باره انجام شده و ما در انتظار هیاتی از هند هستیم که قرار است برای انجام این مذاکرات به ایران اعزام شود. سفیر جدید هند در مورد روند پیشرفت پروژه بندر چابهار نیز توضیح داد: در ماه مه ‌2015 تفاهمنامه‌یی میان ایران و هند به امضا رسید و از ماه دسامبر نیز مذاکرات فشرده‌یی در مورد این پروژه انجام شد. اما هنوز در مورد حمل‌و‌نقل غلات و نیز جریمه عدم‌ایفای تعهدات قرارداد به نتیجه نرسیده‌ایم. سفیرهند بیان کرد: در ششم ماه مارس(اسفند) سال جاری، ضرب‌الاجل امضای قرارداد این پروژه فرا می‌رسد. وی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل شرکت‌های هندی برای حضور در چابهار هنوز شرکتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام نکرده است. «سائوراب کومار» گفت: درخواست‌های بسیاری از طرف شرکت‌های هندی برای شناسایی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری ایران دریافت شده است. وی همچنین از سرمایه‌گذاری 4 تا 5 میلیارد دلاری هندی‌ها در میدان گازی فرزاد نیز سخن گفت. وی در نهایت از امکان حضور یکی از بانک‌های هند در ایران و نیز بانک‌های ایرانی در هند خبر داد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا