یک پیشنهاد برای تامین کسری بودجه سال 95

چین شریک مطمئنی برای نفت ایران است؟

چین شریک مطمئنی برای نفت ایران است؟

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی می گوید:اگرچه جای پای ایران در بازار چین محکم است اما ایران باید دنبال مشتری های جدیدی برای بازار نفت خود باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، سید حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر بودجه سال ۹۵ گفت: « درآمد نفتی کشور در سال ۹۴ رقمی  در حدود ۷۵ یا ۷۶ هزار میلیارد تومان بود  که قطعا این رقم در سال ۹۴ تحقق پیدا نخواهد کرد و دولت با کسری در پیش بینی ها مواجه خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۵ پیشنهاد ۶۶ هزار میلیارد تومان تامین منابع از محل درآمدهای نفتی داده است،خاطرنشان کرد:« من به عنوان یک کارشناس پیشنهاد کردم که مجلس و دولت زیاد در بحث قیمت نفت و قیمت ارز وارد نشوند. مگر این که دولت مطرح کند که آنقدر هزینه دارم که کاری نمی توانم برای تامین آنها جز از محل درآمد های نفتی یا ارزی کند.دولت اگر اعلام کند که ۷۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند، ۳۰ هزار میلیارد تومان  هم بابت بدهی به  تامین اجتماعی بپردازد، آنوقت می تواند  یک بودجه ۱۶۰ الی ۱۷۰ میلیارد تومانی ببندند. »
این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه هم اکنون دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه می پردازد،یادآور شد: «اگر مجموع هزینه های دولت در سال 95 را ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی در نظر بگیریم که از این میزان   ۸۰ هزار میلیارد تومان  از مالیات تامین شود، ۶۰ هزار میلیارد از محل واردات کالا و ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد از محل واگذارای دارایی های سرمایه ای یا خصوصی سازی و در نهایت ۲۰ هزار میلیارد تومان هم سهم سود دولت باشد، در نهایت دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان کم می آورد.اگر این رقم در بودجه لحاظ کنند و این اختیار را به وزارت نفت و بانک مرکزی بدهند و این  این دو بخش نیز تلاش کنند این میزان کسری ۶۰ هزار میلیارد تومانی را از طریق فروش بیشتر نفت یا از طریق افزایش نرخ ارز کسب کنند؛آنگاه می توان گفت دولت می تواند بخشی از کسری بودجه سال آینده خود را جبران کند.»

حسینی گفت: «در غیر اینصورت دولت دو راه بیشتر ندارد،یا نرخ ارز را در همان ابتدای سال بالا ببرد و یا نفت بیشتری بفروشد.»

وی با اشاره به اینکه تقاضای جهانی نفت بر افزایش درآمد کشور موثر است،عنوان کرد:« من فکر می کنم سفر رئیس جمهور چین و صحبت های مقام  معظم رهبری بسیار کلیدی بود. چون تنها کشور مستقلی که می تواند تامین کننده انرژی چین باشد، ایران است.  بقیه کشورهای دیگر با یک اشاره آمریکا صادرات نفتشان را به چین قطع می کنند ولی ایران تنها کشوری است که استقلال و توان آن را دارد که این کار را انجام دهد. لذا جای پای ایران در بازار چین محکم است.»

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین گفت:«چینی حدود ۴ الی ۵ میلیون بشکه روزانه نفت اوارد می کنند که از این میزان واردات نفت چین،سهم ایران حدود ۱۰ درصد است که قطعا می توانیم سهم بیشتری در بازار چین داشته باشیم. چین نیز علاقه مند است که سهم ایران را زیاد کند.»

حسینی افزود:« من اعتقاد دارم بدون در نظر گرفتن بازار اروپا که قطعا به روی ما باز خواهد شد، بازارهایی مانند چین، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی امکان جذب ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دارند. کیفیت نفت ایران بالا است و هزینه حمل کشور به نسبت بقیه کمتر است. »

او تاکید کرد:« قراردادهای طولانی مدتی که ایران ارائه می کند نیز از جمله جذابیت هایی است که ایران دارد و این می تواند مزیت ایران نسبت به سایر کشورها باشد؛ من خوش بین هستم که می توانیم ۵۰۰ هزار بشکه نفت را به راحتی بفروشیم. حداقل در ۲ الی ۳ ماه آینده افزایش ۵۰۰ هزار بشکه امکان پذیر است. »

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا