ابهام در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی!

ابهام در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی!

با مواضع اخیر رییس شورای رقابت و همچنین برخی موارد قید شده در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ابهام‌ها پیرامون چگونگی و مرجع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی افزایش یافته است.

از چند سال پیش شورای رقابت وارد حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شد با این حال رییس شورای رقابت اخیرا از احتمال خروج این شورا از حوزه قیمت‌گذاری این محصولات خبر داده است.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رضا شیوا اعلام کرده که مرجع تشخیص انحصاری بودن یا نبودن یک بازار، شورای رقابت است بنابراین این شورا در صورت تشخیص رقابتی بودن بازار خودرو از این حوزه خارج خواهد شد. وی البته تاکید کرده که شورای رقابت حتی در صورت خروج از حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، هر زمان که لازم باشد دوباره به این حوزه ورود خواهد کرد.

 

این وضعیت در حالی است که تا چند سال پیش، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط کمیته قیمت‌گذاری مستقر در وزارت صنایع و معادن وقت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گرفت.

 

مواضع اخیر رییس شورای رقابت در حالی است که در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این محصول ملزم به رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده‌اند.

 

در ماده 3 این قانون در این زمینه آمده است:" عرضه‌کنندگان خودرو موظف هستند کلیه مصوبات، ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به انواع فروش (فوری، اقساطی، پیش فروش و ...)، قیمت‌گذاری و آئین‌نامه‌های اجرایی و همچنین ضوابط خدمات فروش خودروهای تولید داخل و وارداتی صادره از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را، رعایت کنند".

 

البته اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

 

این وضعیت و ابهام‌های شکل گرفته پیرامون سرنوشت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حالی است که مصرف‌کنندگان هم‌چنان از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا