چه کسانی بازار دست‌فروشان را رونق دادند؟

چه کسانی بازار دست‌فروشان را رونق دادند؟

اقتصاد > بازارکار - تسنیم نوشت: به اعتقاد کارشناسان بازار کار، رونق بازار دستفروشان نشان دهنده رکود بنگاه‌های تولیدی است

 هر ساله با فرا رسیدن روزهای پایانی سال بیکاری پنهان ناشی از نبود شغل مطلوب و عدم استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی بروز می کند. 

 ماه‌های آخر سال همیشه برای همه افراد جامعه یکرنگ نیست. برخی نگران عدم تمدید قرار‌دادهای سال بعد، برخی نگران نداشتن عیدی مناسب، برخی نگران حقوق‌‌های معوق خود ، و برخی دیگر نگران تر از همه هستند، آنهایی که بیکارند. البته ناگفته نماند تمام این افراد یک نگرانی مشترک  برای میزان افزایش دستمزد سال آینده خود دارند.

در این گزارش به این موضوع می پردازیم که بیکاران پایان هر سال چه کاره می‌شوند؟

پاسخ این سوال نیاز به فکر کردن زیادی ندارد. تنها کافی است نگاهی به اطراف داشته باشیم به راحتی مشاهده می کنیم که تعداد دستفروشان در ماه‌های پایانی سال افزایش می یابد.

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، حال وهوای خرید از یک سو و شلوغی خیابان‌ها به خصوص در مراکز اصلی شهر از سوی دیگر بیشتر به چشم می‌خورد. مغازه هایی که سعی دارند با قیمت های مقطوع، حراج‌های بهاری و انواع تخفیف‌های رنگارنگ مشتریان را راضی نگه دارند.

شاید در بعضی مناطق تهران، مردم تصوری جز خرید از مراکز خرید و پاساژها نداشته باشند، اما در بسیاری از خیابان‌های پایتخت، دست‌فروشان بسیاری دیده می‌شوند که در طول سال به فروش اجناس خود در خیابان می‌پردازند که تعدادشان با نزدیک شدن به عید بیشتر هم می‌‍‌شود.

بازار شلوغ شب عید تهران حکایت از آشکار شدن بیکاری‌های پنهان با نمایان شدن دستفروشان دارد. دست فروشی، نمونه‌ای از مشاغل کاذب جامعه است که روز به روز افراد بیشتری به آن گرایش پیدا می‌کنند. اشتغال کاذب یا بیکاری پنهان پدیده‌ای است که هر ساله با فرا رسیدن عید نمایان می شود.

* دستفروشی و نابودی اقتصاد

هرچند به اعتقاد حمید حاج اسماعیلی دستفروشان هم بیکار هستند،  اما وضعیت فعلی و رواج نرخ بیکاری در کشور حاکی از این است که دستفروشی هم بیکاری محسوب می‌شود. اما حاج اسماعیلی علت اصلی نابسامانی در بازار کار را علت اصلی گسترش بی سابقه دستفروشی در بازار کار می داند و می‌گوید:هرچقدر بازار کار رسمی کشور تحت فشار قرار دارد، بازار غیررسمی و واسطه گری در ایران رونق دارد و افراد از فعالیت در این بخش‌ها سود می برند.

این کارشناس بازار کار معتقد است که مشکلات موجود در سیستم توزیع از دیگر مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد و ادامه می‌دهد: از آنجایی که دستفروشان معمولاً کالاها و اجناس را با قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار رسمی به دست مردم می‌رسانند و این مسئله باعث گرایش مردم به آنها و در نتیجه سودآور شدن دستفروشی شده است.

حاج اسماعیلی می‌گوید:دولت باید برای هدایت کردن کارجویان به سمت بازارهای کار رسمی کشور برنامه ریزی داشته باشد. دستفروشی برای افراد درآمدهایی را به همراه دارد اما به دلیل نبود هیچ گونه حمایت اجتماعی، باید دستفروشان را جز بیکاران و افراد فاقد شغل تلقی کرد.

 این کارشناس بازار کار در بیان راه‌کارهای لازم برای ساماندهی دستفروشان می افزاید: دولت با راه اندازی بازارچه هایی تحت نظارت باید دستفروشی را سر و سامان دهد و کاری کند که فعالیت های غیر رسمی اقتصاد به سمت بازار کار رسمی پیش رود.

 وی با اعتقاد بر اینکه گسترش دستفروشی به معنی نابودی بنگاه‌های اقتصادی است گفت: دستفروشان بنگاه‌ها را نابود نمی‌کنند بلکه فضای اقتصادی کشور اگر به سمت دلالی، واسطه گری و استفاده از رانت و مسائلی از این دست بروند نشان دهنده عدم فعالیت بنگاه ه ای اقتصادی است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا