نوبت به گشایش روابط اقتصادی با انگلیس رسید

نوبت به گشایش روابط اقتصادی با انگلیس رسید

اقتصاد > بازرگانی - اقنصاد نیوز نوشت: علینقی خاموشی و علا میرمحمد صادقی، دو تن از چهره‌های مطرح بخش خصوصی، از سفر هیأت تجاری انگلیس به ایران و سفر هیأتی ایرانی به انگلیس در ماه آینده خبر دادند.

با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در تیر ماه سال جاری، جریان سفر هیأت‌های تجاری کشورهای مختلف به ایران آغاز شد و به نظر می‌رسد با آغاز اجرای برجام و رفع تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شد، سفرهای هیأت‌های تجاری خارجی به ایران و سفرهای هیأت‌های ایرانی به سایر کشورها با گستردگی بیشتری در حال انجام است.

 آخرین نمونه از این سفرها، سفر رئیس جمهور ایران به همراه هیأتی از فعالان بخش خصوصی به کشورهای ایتالیا و فرانسه است که هنوز به پایان نرسیده است. در این میان این سؤال مطرح می‌شود که آیا با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، آینده روابط تجاری ایران و انگلستان نیز تغییر می‌کند؟

اتاق انگلیس و ایران در حال آماده کردن هیأتی برای سفر به ایران
علینقی خاموشی، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس، در پاسخ به این سؤال که آیا قرار نیست هیأت تجاری‌ای از انگلیس به ایران بیاید یا هیأتی از ایران به انگلیس سفر کند، گفت: سفر دارد از آن طرف اتفاق می‌افتد؛ یک هیأت بزرگ از انگلیس به ایران سفر خواهد کرد. 

او درباره جزئیات و زمان این سفر اظهار کرد: من از آنجا خبر دارم که هنوز در حال آماده‌سازی هستند.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سؤال که با برداشته شدن تحریم‌ها روابط ایران و انگلیس چه تغییری می‌کند و روابط تجاری ایران و انگلیس در چه زمینه‌هایی گسترش می‌یابد، گفت: رابطه با انگلیس صنعتی و سرمایه‌ای است؛ سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های صنعتی و به‌خصوص پروژه‌های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است.

رفت و آمد تجار ایران و انگلیس
علا میرمحمد صادقی، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس، نیز در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرایی شدن برجام، آیا قرار نیست هیأتی از ایران به انگلیس سفر کند یا هیأتی از این کشور به ایران بیاید، به اقتصادنیوز گفت: هم قرار است هیأتی از ایران به انگلیس برود و هم قرار است هیأتی از آنها به ایران بیاید. به احتمال قوی، ابتدا هیأت انگلیسی به ایران می‌آیند. اتاق مشترک انگلیس و ایران در آنجا متصدی این کار است و پیگیری می‌کند که هیأتی را که تقاضا کرده‌اند از ایران بازدید کنند، تدارک ببینند و همچنین زمینه پذیرایی از آنها در اینجا و بازدیدشان از بعضی پیشرفت‌های ایران فراهم شود. 

او افزود: در عین حال در اتاق مشترک ایران و انگلیس صحبت شده که بعد از بازدید هیأت انگلیسی از ایران، هیأتی هم از ایران به انگلیس برود. زمینه‌های این کار هم فراهم شده است و به احتمال قوی در ماه آینده این اتفاق می‌افتد. یعنی در ماه آینده هم هیأت انگلیسی به ایران می‌آیند و هم هیأت ایرانی به انگلیس سفر می‌کند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس همچنین اظهار کرد: متأسفانه در این مدت سطح معاملات انگلیس با ایران بسیار تقلیل پیدا کرده و حتی نسبت به سایر کشورهای اروپایی هم عقب‌تر بوده است. در صورتی که در گذشته روابط تجاری ایران و انگلیس سطح بسیار بالاتری داشت. بنابراین به نظر من انگلیس‌ها این دقت را دارند که کاری کنند هم بازار ایران را از دست ندهند و هم روابط اقتصادی‌شان با ایران تقلیل پیدا نکند.

او در پاسخ به این پرسش که همکاری‌های اقتصادی ایران و انگلیس بیشتر می‌تواند در چه زمینه‌ای باشد، گفت: انگلیس‌ها در صنایع نساجی نسبتا پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. صنایع دیگر هم کمابیش هست. در عین حال این کشور برای بعضی از کالاهای ایران و به‌خصوص مواد غذایی ایران نیز بازار نسبتا خوبی دارد. بنابراین ما می‌توانیم از بازار انگلیس برای صادرات مواد غذایی و بعضی کالاهای دیگری که داریم، استفاده کنیم. آنها هم اگر سعی‌شان فقط فروش نباشد می‌توانند بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. سیاست اتاق ایران و انگلیس این است که ترتیبی بدهیم تا انشاءالله سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود.

میرمحمد صادقی در پاسخ به این سؤال که آیا به عنوان مثال امکان سرمایه‌گذاری مشترک انگلیس با ایران در زمینه صنایع نساجی وجود دارد، گفت: در حال حاضر وضع نساجی چندان خوب نیست و نساجی‌هایی که الآن هستند، در رکود شدیدی به سر می‌برند، اما هم ایتالیا و هم انگلیس سوابق زیادی در این رشته دارند و ممکن است اگر تکنولوژی جدیدی در این خط داشته باشند که هزینه را کمتر کند و بتواند کالای مرغوب‌تری به بازار بدهد، در این رشته هم مذاکراتی انجام شود.

مبادلات کنونی ایران و انگلستان در چه اندازه‌ای است؟
به گزارش اقتصادنیوز، در حال حاضر آخرین آمار گمرک ایران از مبادلات تجاری ایران و انگلستان نشان می‌دهد مجموع صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در 9 ماهه سال 94 معادل 27 میلیون دلار است و در همین بازه زمانی، مجموع واردات ایران از این کشور معادل 317 میلیون دلار ثبت شده است. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا