نوبخت:پرداخت یارانه‌ها کار دشواری است

نوآوری دولت در برنامه ششم

نوآوری دولت در برنامه ششم

سخنگوی دولت گفت: با توجه به محدودیت منابع، کار پرداخت یارانه ها دشوار است اما از اینکه ماهانه ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم پول می دهیم غصه نمی‌خوریم.

 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در خصوص تاثیر سفرهای اخیر و انعقاد قراردادهای مختلف در افزایش سرمایه گذاری خارجی، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل ما در ارتباط با پسابرجام این است که از رفع تحریم‌ها فقط دسترسی به چند ۱۰ میلیارد دلار برای ما حاصل نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی افزود: البته هر کدام از اینها می‌تواند در جهت رشد اقتصادی و شکوفایی باشد، اما آنچه می تواند ما را به رشد برساند، سرمایه گذاری خارجی است.

نوبخت با بیان اینکه از تبدیل شدن کشور به بازار کالاهای خارجی اجتناب می کنیم، گفت: ما در این مسئله ۳ راهبرد داریم که یکی از این راهبردها سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. راهبرد دیگر آن است که سرمایه گذاری باید بر پایه دانش و تکنولوژی روز باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به سومین راهبرد،تصریح کرد: باید بتوانیم محصولات صنعتی را صادر کنیم. البته ما به آسانی نمی‌توانیم در بازارهای جهانی که چند سال حضور نداشته ایم ورود کنیم؟

نوبخت در خصوص درخواست نمایندگان از دولت برای ارائه بودجه دو دوازدهم و یا سه دوازدهم، گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس کار بودجه را آغاز کرده اند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز تاکنون دو جلسه با حضور بنده تشکیل داده است. در دو جلسه نخست، کلیات بودجه سال ۹۵ در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید.

وی افزود: در جلسه قبل هم بحث درآمدها انجام شد و کمیسیون ها در حال پیش‌بردن کار هستند و امیدواریم کار به شکلی پیش برود که در آغاز سال آینده بودجه داشته باشیم.

 درآمد دولت در ۸ ماهه اول سال از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که از این محل حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان برای یارانه های نقدی پرداخت شده است. براین اساس درآمد دولت در ۸ ماهه اول سال از هدفمندی یارانه ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه نقدی بیشتر بوده است؛ این درحالی است که برخی از دولتمردان شب پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظما تلقی کرده اند.

نوبخت پاسخ داد: قطعاً انجام مقدمات برای پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در هر ماه کار آسانی نیست و پرداخت جاری ماه برای هر ماه حقوق و دستمزدها کار سختی است؛ پرداختهای کار عمرانی نیز سخت است و همه اینها با توجه به محدودیت منابع کار، دشوار است اما اگر می خواهید بگویید که ما متاسف می شویم و از اینکه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم پول بدهیم و غصه می خوریم؛ خیر. مردم هر چه خوشحال شوند ما غصه نمی خوریم اما کار سختی خاص خود را دارد.

سخنگوی دولت در خصوص محتوای نامه آقای روحانی به سران کشورها و کشورهای ۱+۵ و احتمال پرواز مستقیم به تهران و آمریکا تصریح کرد: هیچ تصمیم دولتی و یا اینکه هیات وزیران مصوبه‌ای برای پرواز مستقیم به آمریکا و یا هر کشور دیگری صورت بگیرد، در حوزه کار دولت نیست. شرکت هواپیمایی بر اساس برنامه های خود می تواند برنامه های خود را به هر جایی تنظیم کند؛ ضمن اینکه ما محدودیت هایی در قبل از اجرای برجام و لغو تحریم ها داشتیم به شکلی که امکان سوخت گیری هواپیماهای ما در اغلب فرودگاه های هوایی وجود نداشت و آن تسهیل شد.

دولت مصوبه‌ای درباره پرواز مستقیم ایران آمریکا نداشته است

وی افزود: اینکه هر از گاهی صحبت می شود که ما بتوانیم پرواز مستقیم بین تهران و آمریکا داشته باشیم، قطعا می شود امیدوار بود که شرکت هواپیمایی ما در رقابت با شرکت های هواپیمایی دیگر بتواند به اقصی نقاط دنیا پرواز داشته باشد.

نوبخت با اشاره به نامه آقای روحانی خاطرنشان کرد: مشخصا هم اکنون مطمئن نیستم که شما کدام نامه را می گویید و محتوایش چیست. سیاست های ما خیلی شفاف، رسانه ای می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته کلیات برنامه ششم توسعه از سوی کمیسیون اقتصادی رد شد و احتمال دارد به دولت عودت داده شود، نظر شما چیست؟ توضیح داد: بحث های کلی مطرح شد. بنده در این کمیسیون حضور نداشتم، اما بحث‌های کلی مطرح شده است و کمیسیون نیز بیشتر نظریات شکلی داشته است. ضمن اینکه هنوز اسناد برنامه به کمیسیون داده نشده است. آن روزی که بودجه به همراه برنامه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شد، بنده نامه ای برای نمایندگان محترم مبنی بر اینکه تمام پیوست های لایحه بودجه تقدیم آنها شده است، نوشتم؛ برای برنامه که خیلی مفصل بود بنده نامه ای دادم و گفتم زمانی که مجلس رسیدگی کرد، ما از طریق کمیسیون ها توزیع می کنیم، اما ممکن است مجلس به دلیل محدودیت وقت نتواند هم اکنون این کار را به انجام برساند، ما نیز هزاران صفحه تفسیر کنیم، ما برای صرفه جویی زمانی که کمیسیون ها تشکیل شود جزئیات را تقدیم می کنیم و دیروز هم با آقای ابوترابی صحبت کردیم که آیا لازم است بین تک تک نماینده ها این چند هزار صفحه توزیع شود و توافق کردیم که به اعضای کمیسیون تلفیق برنامه آن را بدهیم.

توضیح در مورد نوآوری دولت در تهیه لایحه برنامه ششم


وی تصریح کرد: در خصوص برنامه ضمن اینکه نمایندگان محترم و کمیسیون های مختلف پیشنهاد می دهند، کمیسیون تلفیق در این رابطه تشکیل خواهد شد و برای نخستین بار روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل و اعضای هیات رئیسه آن نیز مشخص شد. آنها از لحاظ شکلی فکر می کردند که همین سی و چند ماده ای که تقدیم آنها شد، تنها اینها است و بنده توضیح دادم که نحوه برنامه این است که ما یک برنامه جامع را که مسئله‌محور است برای تمام موضوعات فرابخشی تهیه کرده ایم.

نوبخت ادامه داد: برای هر موضوع ابتدا توضیح دادیم که روند گذشته آن چه بوده است و وضعیت موجود چیست و نسبت به هدف چشم‌انداز برای اجرای آن طی سال های ۹۵ تا ۹۹ چه کارهایی می خواهیم انجام دهیم. واقعا برنامه ششم نسبت به برنامه های گذشته از اینکه تا اقدامات اساسی پیش رفته است و نه تنها گفته ایم که هدف کلی ما چیست بلکه سیاست ها و اقدامات متناسب با آن را پیش‌بینی کرده ایم که کار بسیار ارزشمندی است.

سخنگوی دولت با طرح این سوال که آیا دولت برای اجرای تمام برنامه نیاز به مجوز دارد؟ عنوان کرد: خیلی از اینها اصلا مجوز دارند و از اختیارات دولت است. وقتی ما می خواهیم صادرات خود را توضیح دهیم آیا باید یک ماده قانونی وضع کنیم؟ اینها جزء اختیارات ما است.

وی با بیان اینکه نوآوری هایی در برنامه امسال وجود دارد، تصریح کرد: چیزهایی که در اختیار دولت است را ما برای رأی‌گیری به مجلس نبرده ایم. احکام برنامه ششم طی ۲۳۵ ماده و بالغ بر یک‌هزار و ۱۴۰ حکم بود؛ خود ما مجریان و مجلس اصلا هیچ کس بر این همه احکام مسلط نیست و بخشی از آنها همین است که دولت کاری که خودش می تواند انجام دهد را در یکی از مواد گنجانده است. این نوآوری ما است که کاری که دولت نیاز به مصوبه ندارد را انجام دهد و آنچه که نیاز به اجازه دارد را از مجلس بخواهیم که به دولت این اختیار را بدهد.

نقش سفرهای خارجی در رونق اقتصاد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اوایل هفته رئیس جمهور چین به ایران سفر کرد و به اسناد زیادی امضا شد و همچنین رئیس جمهور نیز هم اکنون به ایتالیا و فرانسه سفر کرده است و قراردادهای زیادی منعقد خواهد شد، به نظر شما این سفرها و رفت و آمدها چقدر می تواند در سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصادی کشور موثر باشد؟ گفت: یکی از مهمترین مسائل ما در ارتباط با پسابرجام روی آن متمرکز بودیم این بود که اگر تصور ما این بشود از رفع تحریم ها تنها چند ده میلیارد دلار دولت می تواند دسترسی پیدا کند، باشد و شاهد هستید که در این کشور ۶۰۰- ۷۰۰ میلیارد دلار در یک دوره ای صرف شد و اینها چیزی نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته هر کدام از اینها می تواند در جهت رشد اقتصادی موثر باشد، اما آنچه می تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند و در رقابت ها و دسترسی به چشم انداز موفق کند، سرمایه گذاری های خارجی است. هم اکنون مقامات خارجی به کشور می آیند و باب مذاکره در ارتباط با ورود سرمایه گذاری خارجی باز است؛ از اینکه کشور ما بازار واردات کالاها باشد مطمئنا اجتناب می کنیم. از اینکه از تسهیلات خارجی استفاده کنیم که البته در پاره ای از موارد ممکن است انجام شود اما کلیت ما این نیست.

وی با بیان اینکه کلیت ما در سه مسئله و راهبرد است، افزود: یکی از آنها سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده و این سرمایه گذاری باید بر پایه دانش، تکنولوژی و آخرین فناوری های روز باشد؛ نه تنها تکنولوژی چند دهه گذشته داخل ایران استفاده شود که می تواند آلودگی های زیست محیطی داشته باشد.

نوبخت راهبرد سوم را صدور تولیدات محصولات صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: مگر ما می توانیم با توجه به اینکه سال ها در بازارهای جهانی حضور نداشته ایم، به آسانی در این بازارها ورود کنیم؟ کشورها و شرکت هایی که در ایران سرمایه گذاری می کنند خیلی از آنها بازارهای منطقه ای دارند و می توانیم از بازار آنها برای صدور محصولات تولیدی در کشور استفاده کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: خوشبختانه در بین تعدد کشورها و شرکت ها ما هیچ انحصاری را نمی طلبیم و زمانی ما در شرایط تحریم قرار داریم و باید با یک کشور کار کنیم، اما هم اکنون بین کشورهای مختلف انتخاب می کنیم؛ چه کشورهایی که با سفر مقامات بلندپایه ایرانی مثل سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه داشته اند و یا سفری که رئیس جمهور چین رؤسای جمهور، نخست وزیران و وزرای خارجه به ایران داشته اند، استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مقامات بلندپایه ژاپن نیز برای آمدن به ایران ابراز تمایل کرده اند، تصریح کرد: بنابراین این مسئله قدرت انتخاب به ما می دهد و آنهایی که با شرایط ما سازگارتر هستند را انتخاب خواهیم کرد. از این محل و سرمایه گذاری خارجی ما می توانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم ضمن اینکه باید از منابع و مدیران داخلی به نحو شایسته استفاده شود.

نوبخت در خصوص برنامه دولت برای توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها گفت: دو موضوع در روستاها برای ما بسیار مهم است و غیر از بحث هایی که برای بافت روستایی انجام می شود، دو اقدام برای عمران روستاها صورت گرفت؛ یکی مسئله آب بوده و دیگری مسئله راه است. در خصوص آب ۵۰۰ میلیون دلار که معادل ریالی آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، تنها برای آب رسانی روستاها اختصاص دادیم؛ همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان برای راه های روستایی اختصاص داده شد.

سخنگوی دولت با تقسیم بودجه به دو بخش ادامه داد: یک بودجه برای طرح های ملی و دیگری استانی خواهد بود. استان های ما که محدوده‌یشان کوچک است از اعتبارات استانی استفاده خواهند کرد. ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان امسال برای روستاهای مختلف در سراسر کشور و پروژه های متعدد پرداخت خواهد شد. با این حال در دهه فجر در این خصوص حتما اطلاع رسانی بیشتری خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رقم بودجه ما برای پرداخت یارانه ها تاکنون چه بوده است و چه میزان کسری بودجه داشتیم که برخی خانواده ها حذف شده اند، توضیح داد: از سال ۱۳۸۸ تصویب شد و از سال ۸۹ هر ماهه این پرداخت ها صورت گرفته، اما اینکه چندمین ماه است، بنده حضور ذهن ندارم. آنچه که در سر هر ماه صورت می گیرد از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها انجام می شود و برخی از خانواده ها این پرداخت های نقدی را دریافت می کنند به طور کلی چیزی حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تاکنون منابع پرداختی و مصارف ما در این ارتباط بوده است؛ قرار بود که ما از محل افزایش قیمت ها مبالغی را به عنوان درآمد کسب کنیم و ۵۰ درصد از آن را بین خانوارها تقسیم کرده و باقی را ۳۰ درصد کمک به تولید باشد و ۲۰ درصد به خزانه دولت کمک شود. از این حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باید انتظار داشته باشیم که ۷۰ هزار میلیارد تومان بین خانوارها تقسیم شود و این رقم چیزی حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بین خانوارها تقسیم شد. ما هنوز هم مجبوریم آنچه از محل افزایش قیمت ها حاصل می شود را نه تنها نصف نکرده بلکه از خزانه دولت نیز برداریم و به خانوارها بدهیم.

مبلغ یارانه نقدی کم نمی شود

نوبخت با بیان اینکه ما نمی توانیم مبلغ یارانه ها را تقلیل بدهیم، تصریح کرد: به همین دلیل آنهایی که به این رقم نیازمند نیستند را حذف کردیم.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه های دولت برای بازنشسته ها گفت: همانطور که عرض کردم برای سال آینده یک اقدام کلی برای تمام شاغلین و بازنشستگان انجام شد و آن این است که ۱۲ درصد به حقوق همه از سال ۹۵ نسبت به دریافتی سال ۹۴ اضافه خواهد شد، اما برای بازنشستگان که یک میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری و ۴۰۰- ۵۰۰ هزار بازنشسته لشکری هستند که حقوق بیش از یک‌میلیون نفر از بازنشستگان کشوری بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است؛ اقدامی که ما برای بازنشستگان انجام دادیم و جامعه هدف ما نیز این یک میلیون نفر است این بود که به طور متوسط حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده است. آنهایی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می گیرند ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده است و حداقل حقوق در سال آینده دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیست. بلکه یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: برای کاهش فاصله و نابرابری در راستای عدالت به نسبت کسانی که حقوقشان کمتر است در سال ۹۵ صورت گرفته است و علاوه بر آن تمامی بازنشستگانی که از دولت به عنوان پاداش بازنشستگی مطالباتی دارند بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه اختصاص داده ایم و تمام کسانی که پاداش بازنشستگی طلب دارند را پرداخت خواهیم کرد.

هیچ انتظاری فراتر از قانون نداریم از شورای نگهبان نداریم

سخنگوی دولت در خصوص رایزنی‌ها برای رد صلاحیت‌ها و اینکه آیا رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری رایزنی داشته است یا خیر، گفت: آقای رئیس‌جمهور جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند و قطعا در این جلسات مسائل مختلف کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از این مباحث می‌تواند همین مسئله باشد و این هم یکی از مسائل مهم است که می‌تواند آقای رئیس‌جمهور مطرح کرده باشد. مشخصا نمی‌توانم بگویم که در این جلسات چه مباحثی مطرح شده، اما کسانی که می‌توانستند در راستای بحث تایید صلاحیت‌ها موثر باشند، تا جایی که امکانپذیر بود تماس‌های غیررسمی برقرار شد و ما به عدالت شورای نگهبان امیدوار هستیم. امیدواریم این مشکل در چارچوب قانون حل شود و ما هیچ انتظاری فراتر از قانون نداریم.

وی با بیان اینکه قانون مشخص کرده است که مراجع چهارگانه نظر دهند، گفت: ممکن است در حقیقت افرادی ذیصلاح نباشند و هیچ‌کسی دفاع نمی‌کند، اما می‌خواهیم آنهایی که مراجع چهارگانه آنها را تایید کرده‌اند و سالها خدماتشان نشان داده است که می‌توانند برای نظام خدمتگزاران خوبی باشند، انتظار داریم که به جمع خدمتگزاران نظام مجددا بازگردند.

نوبخت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قراردادهای نفتی مسائل زیادی را ایجاد کرده است و روز گذشته نیز سازمان بازرسی مسائل را مطرح کرد؛ الگوی جدیدی که دولت دنبال می‌کند چیست، گفت: ما باید روی منابع نفتی خود به عنوان یک مزیت نسبی کار کنیم. افزایش قدرت تولید ما که لزوما به منزله افزایش صادرات نیست، باید مورد سرمایه‌گذاری کافی قرار گیرد.

سخنگوی دولت افزود: سرمایه‌گذاری در عرصه رقابتی است و کشورهای منطقه نیز می‌خواهند ظرفیت تولید خود را بالا ببرند و نیاز به منابع دارند؛ عموما این منابع توسط شرکت‌های بزرگ نفتی انجام می‌شود. رقابتی در منطقه وجود دارد و در منابع مشترک ما با قطر آنها می‌خواهند از این میادین برداشت کنند و ما نیز همین‌طور. ما باید در این عرصه رقابتی نوع قراردادی که به آنها پیشنهاد می‌کنیم حداقل جاذبه‌هایی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌توانند در کشورهای همسایه نیز کار کنند، تصریح کرد: آنها ارزیابی اقتصادی می‌کنند و ما در این خصوص محدودیت‌ها و الزامات قانونی داریم؛ وزارت نفت باید به این الزامات توجه کند و در چارچوب قانون و با نوآوری در قراردادها مسئله حل شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه می‌شود قراردادهای مناسبی را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه تعریف کرد که برای شرکت‌هایی که قرار است بین ما و کشورهای همسایه انتخاب کنند جاذبه‌هایی وجود داشته باشد، تصریح کرد: وزارت نفت یک مدل قراردادی را در قانون اساسی تهیه کرده است و نکته این است که برخی از کارشناسان نسبت به این قرارداد نقطه‌نظراتی دارند. به هر چه در چارچوب تحصیل منافع ملی باشد، احترام می‌گذاریم. از این رو دولت از همه صاحبنظران و کارشناسان درخواست می‌کند که شما ایده‌های خود و نظرات خود را نسبت به این مدل جدید که وزارت نفت ارائه می‌کند، ارائه دهید.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما حتی به کسانی که از نظر سیاسی حرف زده‌اند دعوت می‌کنیم در یک فضای کارشناسی استدلال خودمان را ارائه دهیم و وزارت نفت این کار را انجام خواهد داد.

وی در خصوص اینکه ما هم اکنون در چند کشور مبالغ آزاد نشده داریم، اظهار کرد: گزارشی که بانک مرکزی به ما داد با لغو تحریم‌ها همه آن موارد که در ارتباط با بحث هسته ای بلوکه شده بودند، آزاد شدند. در جلسه قبلی ستاد اقتصادی با آقای سیف روی اینکه از این مبالغ چه استفاده بهینه بشود، برنامه ریزی شد.

نوبخت در خصوص اختلاف بین شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک تصریح کرد: اینکه همه انتخابات باید به صورت الکترونیک باشد مهم است. دولت هم همین تصمیم را دارد و برای انتخابات آتی هم چون مقطعی بود اعتبارات مالی نیز برای آن در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اختلافاتی روی بحث نرم افزار پیش آمد، خاطرنشان کرد: تردید شورای نگهبان در این بخش بود که به صورت صحیح و ایمن نتواند انجام شود زیرا شورای نگهبان انتخابات را همانطور که در قانون آمده است، محرمانه می داند؛ البته انتخابات محرمانه نیست و آراء افراد محرمانه است. در نهایت با تامین نظر شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا برخی از محکومین پرونده کرسنت در پست های دولتی حضور دارند یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا این پرونده مربوط به امروز و دیروز نیست و بیش از ۱۰ سال است که در مراجع قضایی در حال بررسی است.

هیچ کس در هیچ پستی مصون از پیگیری قضایی نیست


نوبخت با بیان اینکه سخنگوی قوه قضائیه آراء متهمین را قطعی اعلام کرده است، تصریح کرد: هر کسی که در این ارتباط محکوم شده باید مطیع قانون باشد و ما نیز باید به قوه قضائیه اعتماد کنیم. قطعا هیچ کس در هیچ پستی مصون از پیگیری قضایی نیست. بنابراین اگر کسی محکوم شده و حتی اگر مصونیت هم دارد، باید حکمش اجرا شود.

سخنگوی دولت در خصوص سیاست های دولت در قبال اطلاع رسانی از ابعاد مذاکرات، رفع حصر و ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: هدف از گزارش مذاکرات این است که افکار عمومی مطلع باشند. مباحث همواره توسط سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شده است و مواردی را نیز بنده بیان کردم؛ اینکه تفسیر و جزئیات آن چیست، افکار عمومی نیز نباید تا این حد طلب کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصراری بر دولت برای مکتوم ماندن جزئیات مذاکرات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به همین جهت هر زمان سوالی شد، پاسخ دادیم.

نوبخت ادامه داد: اگر منظور از پیگیری آن چیزی است که به رفع حصر منتهی شود ما نیز این نکته را داریم و بنده شاهدم که تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است. آنچه ما گفته ایم به اندازه وسع خود و در پاره ای موارد حتی بیشتر از آن بوده است، اما ما تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه نیستیم.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای نوسازی ناوگان هوایی و ریلی تصریح کرد: برنامه ششم همزمان با رفع تحریم ها است و ما در شرایط پساتحریم قرار داریم. ما در بحث حمل و نقل اعتقاد داریم که مردم ما شایسته بهترین ها هستند و اینکه در دوره تحریم مردم ما از چیزهایی که حق آنها است، محروم بوده اند، در اولین فرصت برای بهبود آن اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه ناوگان هوایی ما فرسوده است، افزود: رفاه مردم ما بسیار مهم است و در اولین گشایش، آقای رئیس جمهور برای رفع این معضل اقدام می کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند هواپیما و از چه شرکت هایی قرار است خریداری شود، گفت: در جلسه گذشته هیات وزیران، آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارشی در مورد نیازهای هواپیمایی ارائه کردند. شرکت هواپیمایی هما که نیازمند چند فروند هواپیما است، همین عدد ۱۱۴ در آنجا نیز مطرح شد و ممکن است این در قرارداد کمتر و یا بیشتر شود. آنچه می توان به صورت قطعی بیان کرد این است که دولت برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام کرده و این را نوعی رفاه و حداقل خدمت به مردم تلقی می کند.

سخنگوی دولت در خصوص پیش بینی دولت از نرخ تورم سال آینده توضیح داد: حدود ۱۱.۳ درصد نرخ تورم خواهد بود، کمااینکه نقطه به نقطه نیز تقلیل پیدا کرد و این نشان می دهد که روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد. امیدواریم با رشد و رونق اقتصادی، توسعه اقتصادی را در کنار مهار تورم داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا