گزارش داووس 2016 از عملکرد زیست‌محیطی‌

گزارش داووس 2016 از عملکرد زیست‌محیطی‌

ایران از میان 180 کشور جهان، در جایگاه 105ام قرار دارد.

دیروز، در نشست داووس 2016، از گزارش عملکرد زیست محیطی جهان در کنفرانسی رونمایی شد. این پژوهش را دانشگاه ییل آمریکا انجام داده و منتشر کرده است. شاخص عملکرد زیست‌محیطی(EPI)، عملکرد کشورها را در حوزه محیط زیست بررسی و رتبه‌بندی می‌کند. عملکرد در دو حوزه حفاظت از سلامت انسان‌ها و حفاظت از اکوسیستم. در این دو هدف سیاستی، EPI عملکرد ملی را در 9 مسئله منطقه‌ای شامل بیش از 20 مؤلفه بررسی می کند. مولفه‌های EPI، هر کشور را به صورت جداگانه نسبت به استانداردهای بین‌المللی و نسبت به سایر کشورها مورد بررسی قرار می‌دهد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، این 9 حوزه عبارتند از اثرات بهداشتی، کیفیت هوا، آب‌وفاضلاب، شیلات، کشاورزی، جنگل‌ها، تنوع زیستی و زیستگاه، منابع آبی، آب‌وهوا و انرژی، است گزارش EPI 2016 نشان می‌دهد در حوزه اثرات بهداشتی، مرگ‌های بیشتری به علت کیفیت نامساعد هوا نسبت به آب اتفاق افتاده است. در سال 2013، مقصر 2 درصد از مرگ‌ها در جهان، کیفیت بد آب بود که به مرگ 1.24 میلیون نفر انجامید. در حالی که کیفیت نامساعد هوا 10 درصد از مرگ‌های جهان را رقم زده و مسئول فوت 5.52 میلیون نفر بوده است.

در حوزه کیفیت هوا نیز بیشتر از 3.5 میلیارد نفر، معادل نصف جمعیت جهان، در کیفیت هوای ناامن زندگی می‌کنند. یک سوم از این افراد، در جنوب آسیا و حوزه اقیانوسیه زندگی می‌کنند. بیش از 50 درصد جمعیت چین و کره شمالی در شرایط ناامن آب و هوایی زندگی می‌کنند. در هند و نپال، این میزان 75 درصد است. بررسی وضعیت آب‌وفاضلاب نیز نشان می‌دهد تعداد مردمی که به آب سالم دسترسی ندارند از 960 میلیون در سال 2000 به 550 میلیون در امسال رسیده که 8 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. 2.4 میلیارد نفر از مردم جهان نیز به فاضلاب دسترسی ندارند.

سقوط 22 پله‌ای ایران

شاخص EPI 2016، فنلاند رتبه اول را در کل جهان دارد و بعد از آن ایسلند، سوئد، دانمارک و اسلوانی قرار دارند. رتبه برتر فنلاند ناشی از تعهد اجتماعی برای رسیدن به جامعه‌ای بدون کربن تا سال 2050 و داشتن چشم‌اندازی با قدرت اجرایی برای رسیدن به توسعه پایدار است. هدف فنلاند این است که تا سال 2020، 38 درصد از انرژی مورد نیازش را از طریق منابع تجدید پذیر تأمین کند که این مسئله به صورت قانونی الزام آور درآمده است. هم‌چنین در حال حاضر، دو سوم از برق‌شان را از منابع انرژی تجدید پذیر و یا انرژی هسته‌ای تأمین می‌کنند.

در رتبه‌بندی EPI، سومالی بار دیگر در رتبه آخر قرار گرفته است. پیش از آن نیز اریتره، ماداگاسکار، نیجریه و افغانستان قرار دارند. این کشورها در آفریقا و جنوب آسیا، مشکلات گسترده‌ای در دولت‌هایشان دارند. شاخص پایین سوم، بیشتر کشورهای آفریقایی و تعداد کمی از کشورهای جنوب و شرق آسیا را دربرمی‌گیرد.  مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشورها به حوزه محیط زیست‌شان نیز سرایت کرده است. 

اما رتبه ایران در این میان، بدتر شدن وضعیت زیست‌محیطی کشور را نشان می‌دهد. ایران در گزارش قبلی عملکرد زیست محیطی در سال 2014، با نمره 51.08 رتبه 83 را به دست آورده بود اما در سال 2016، از میان 180 کشور جهان با نمره 66.32 رتبه 105ام را به دست آورده است. در منطقه خاورمیانه و شمال آسیا نیز ایران در رتبه سیزدهم از بین 19 کشور قرار دارد. اسرائیل با رتبه 49 در سطح جهان در خاورمیانه اول است و سودان و یمن در رتبه‌های آخر قرار دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا