نظر ایرباس درباره فروش هواپیما به ایران

نظر ایرباس درباره فروش هواپیما به ایران

سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه اعلام کرد که مذاکرات میان مقامات این شرکت و مقامات ایرانی برای فروش ده ها فروند هواپیمای تجاری جدید این شرکت به ایران آغاز شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از لندن نوشت، «استفن شاوفراث» سخنگوی ایرباس امروز دوشنبه در تولوز فرانسه اعلام کرد که پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های غرب علیه ایران، مقامات صنعت هواپیمایی ایران مذاکراتی را با مقامات ایرباس آغاز کردند تا بتوانند بیش از 100 هواپیمای ساخت اروپا از نوع 'ای 380 سوپرجامبو' 100 تا 555 صندلی را از فرانسویان بخرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این درحالی است که عباس آخوندی، وزیر حمل و نقل ایران هفته گذشته از آغاز این مذاکرات از 10 ماه گذشته خبر داده بود و علت عدم تحقق این هدف ایرانی ها را عدم وجود یک راهکار عملی برای انتقال پول به سبب تحریم ها اعلام کرده بود.

گزارش ها حاکی است که مقامات ایران بیشتر مایل به خرید ده ها جت 'ای 320' و 'ای 330' و همچنین 'ای 350 پهن پیکر' از این شرکت اروپایی هستند.

بر اساس این گزارش، در عین حال، شرکت هواپیمایی 'ایران ایر' نیز برای خرید هشت فروند ایرباس 'ای 380' ابراز تمایل کرده است. اگرچه بخشی از اعتبار مالی برای سفارش این اقلام قرار است از طریق وام 'آژانس اعتبار صادرات اروپایی' پرداخت شود، اما این سفارش ها در سفر این هفته «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه نهایی می شوند.

رئیس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) با هدف گفت و گو با رهبران کشورهای اروپایی و عقد قراردادهای مهم اقتصادی پس از لغو تحریم های ضد ایرانی وارد ایتالیا شد تا به فرانسه نیز برود.

بر اساس گزارش رادیو فرانسه، بیش از 120 نفر از جمله شمار قابل توجهی از کارآفرینان و بازرگانان ایرانی، روحانی را در سفرش به اروپا همراهی می کنند. روحانی قرار است همچنین در سفر به پاریس گفت و گوهایی را برای خریداری هواپیماهای ایرباس انجام دهد.

هم اکنون مذاکره بر سر خرید 45 فروند هواپیمای «ای 320»و 40 فروند هواپیمای «ای330» میان تهران و شرکت هواپیماسازی ایرباس در جریان است.

ارزش این سفارش ها 20 میلیارد دلار برآورد شده و به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحویل هواپیماهای سفارش داده شده از سوی ایران، این کشور در نظر دارد چهار هواپیمای دست دوم از نوع «ای340» خریداری کند.

در حالی که منابع رسمی در ایران پیش از این از خریداری 114هواپیمای مسافربری ایرباس خبر داده بودند، دیروز یکشنبه مسئولان وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس بین المللی در تهران با حضور 300 شرکت هواپیمایی و رؤسای بانک های خارجی از قصد این کشور برای خریداری 160 فروند هواپیمای مسافربری خبر دادند.

یک مقام ایرانی به نمایندگان شرکت ها و بانک های خارجی حاضر در محل کنفرانس بین المللی تهران اعلام داشت که ایران در نظر دارد علاوه بر 127 هواپیمای «ایرباس» دست کم 40 هواپیمای ملخ دار و 16 فروند از آخرین مدل هواپیمای ایرباس از نوع «ای350» نیز خریداری کند.

شرکت بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرده که سرگرم بررسی پیشنهاد ایران برای خریداری 100 فروند هواپیمای مسافری است و با ملاحظه مقررات واشنگتن برای معامله با ایران مورد توجه قرار می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا