روحانی در نشست با نخست وزیر ایتالیا:

محصول سفر به ایتالیا کمک به صلح و ثبات

محصول سفر به ایتالیا کمک به صلح و ثبات

رئیس جمهور کشورمان ایران را در صف مبارزه با تروریسم در منطقه دانست و گفت: محصول سفر به ایتالیا می تواند تنها برای گرم شدن روابط دوجانبه نباشد؛ بلکه محصول این سفرکمک به صلح و ثبات منطقه باشد.

حجت الاسلام حسن روحانی که صبح روز دوشنبه به ایتالیا سفر کرده است در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ایتالیا گفت: قبل از هر چیز باید از دولت، رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا برای مهمان نوازی گرم و صمیمانه تشکر کنم.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی ادامه داد: وقتی ما ایرانی ها در ایتالیا هستیم احساس می کنیم در کشور خودمان هستیم، یعنی از یک مرکز تمدنی بزرگ به یک مرکز تمدنی دیگر سفر کرده ایم.

وی با ابراز خرسندی از سفر به اروپا در شرایط پسابرجام و پسا تحریم گفت:اتحادیه اروپا نقش اساسی در به نتیجه رسیدن تفاهم داشت. اما سفرم را از ایتالیا شروع کردم بدلیل اینکه دوستی ما دیرینه است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم ما سابقه بسیار خوبی از ایتالیا دارند افزود: امروز هم مطمئن هستیم که می توانیم همکاری خود بی با یکدیگر داشته باشیم؛ یک همکاری همه جانبه؛ به قول نخست وزیر یک همکاری ۳۶۰ درجه ای.

روحانی ایتالیا را اولین شریک تجاری ایران خواند و گفت: مردم ایران از شرکت های اقتصادی ایتالیا سابقه خوبی دارند و آنها در گذشته کارهایشان را به خوبی انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه ایران و ایتالیا در همه زمینه ها می توانند با یکدیگر همکاری کنند، اظهار داشت: شرایط ایران به لحاظ امنیت، انرژی، نیروی انسانی، توسعه انسانی و ژئوپلتیک اهمیت دارد. آنچه ما از آن صحبت می کنیم تنها رابطه ایتالیا با ایران نیست؛ بلکه ایران می تواند پلی برای ارتباط با منطقه باشد.

وی تاکید کرد: ما مذاکرات بسیار خوبی در بخش های مختلف داشتیم و امضای اسناد امشب آغاز روابط بین ایران و ایتالیا است.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات خود هم ما و هم ایتالیا قول دادیم با همه توان خود از بخش خصوصی حمایت کنیم، ادامه داد: در زمینه روابط فرهنگی، دانشگاهی و فناورهای نوین که ایران پیشرفت خوبی داشته است، می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشم.

وی صلح و ثبات در منطقه را از دیگر محورهای دیدار دوجانبه برشمرد و ادامه داد: در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه، مدیترانه و شمال صحبت کردیم چراکه امنیت آنها از لحاظ منطقه ای و بین المللی برای ما اهمیت دارد.

روحانی با اشاره به  نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه گفت: ایران در صف مبارزه با تروریسم در منطقه است و اگر ایران نبود شرایط سختی بین مردم عراق و افغانستان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه ایران و ایتالیا برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان همکاری داشته اند تصریح کرد: ما افغانستان، سوریه، لبنان، عراق و لیبی را امن می خواهیم و نیاز به همکاری فرهنگی، سیاسی و اطلاعاتی در این زمینه داریم؛ دو کشور ایران و ایتالیا آمادگی دارند در همه این زمینه ها کمک کنند.

روحانی با طرح این سوال که چطور در پرونده هسته ای دنیا موفق شد یک حماسه سیاسی بیافریند؟ افزود: چرا این الگو نتواند برای جنوب مدیترانه، کل آسیا و اروپا کارساز باشد.

وی برجام را الگو برای حل و فصل مسائل منطقه دانست و گفت: امنیت منطقه ما از طریق نظامی حل و فصل نخواهد شد، این مسئله باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: محصول این سفر می تواند تنها گرم شدن روابط دوجانبه نباشد؛ بلکه محصول این سفر می تواند کمک به صلح و ثبات منطقه باشد و این به عنوان یک آرمان بزرگ برای ایران است.

متئو رنتسی: قرارداد ۱۸.۴ میلیارد دلاری بین ایران و ایتالیا/ اقتصاد ایتالیا احیا می شود

همچنین در ابتدای این نشست متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا گفت: قراردادهای بسیاری بین ایران و ایتالیا امضا شد که این قرادادهای در مجموع به میزان ۱۸.۴ میلیارد دلار است. این قراردادها در زمینه نفت، آهن، انرژی و بهداشت و سلامت  است.

وی با بیان اینکه ایتالیا با این قردادها می تواند اقتصاد خود را دوباره احیا کند گفت:  با توجه به شرایطی که اروپا داشت به رکود اقتصادی بزرگی حاکم بر ایتالیا شده بود و با اجرایی شدن این قراردادهای اقتصاد ایتالیا احیا می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا