خیز ایران برای ورود دوباره به اقتصاد قاره سبز

خیز ایران برای ورود دوباره به اقتصاد قاره سبز

تعداد وزرای مسافر، خبر می‌دهد از سر ضمیر. هشت وزیر رییس‌جمهوری ایران را در سفر به اروپا اسکورت می‌کنند.

 هرچند وزرای امورخارجه و بهداشت و درمان هم در این سفر هستند اما حضور وزرای اقتصاد، نفت، صنعت و معدن، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ارتباطات به خوبی حکایت از اهمیت این سفر برای اقتصاد ایران دارد. تازه این همه ماجرا نیست؛ رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق اصناف ایران و هیاتی متشکل از اعضای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران همه و همه همسفر حسن روحانی هستند. قرار است روابط اقتصادی ایران با دو کشوری از سر گرفته شود که پس از تشدید تحریم‌ها روابط گسترده تجاری ایران با آنها به سایه رفت؛ ایتالیا و فرانسه.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ،  سال ١٣٩٣ حجم واردات ایران از فرانسه تنها ٥٧٧ میلیون و ٤٧٨ هزار دلار بوده است؛ در حالی که واردات‌مان در سال ١٣٨٩ دو میلیارد و ٤٢ میلیون و ٢٣٣ هزار دلار بوده است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که فرانسه حجم فروشش را به ایران به کمتر از یک‌چهارم تقلیل داده است.

صادرات هم به این کشور اروپایی در حالی سال ١٣٩٣ به ٣١ میلیون و ٨٢٩ هزار دلار رسیده که همین رقم در سال ١٣٨٩ چیزی حدود ٥٩ میلیون دلار بوده است. در مورد مبادلات تجاری با ایتالیا هم وضع مشابهی وجود دارد. سال گذشته واردات‌مان از ایتالیا چیزی حدود ٧٠٠ میلیون تومان کمتر از سال ١٣٨٩ بوده است؛ این سخن به این معناست که کل واردات ایران از ایتالیا در سال ١٣٨٩ یک میلیارد و ٧٤٥ میلیون و ٦٧٢ هزار دلار بوده است، اما ٩ سال بعد این رقم به یک میلیارد و ٩٣ میلیون و ٦٤٥ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. هر چند در همین بازه زمانی صادرات ایران به این کشور اروپایی تقریبا دو برابر شده است. یعنی رقمی که در سال ١٣٨٩ حدود ٣٣٧ میلیون دلار بوده، سال پیش به حدود ٦١٥ میلیون دلار رسیده است. این افزایش به خودی خود گویای این است که با وجود تحریم‌ها ایران نه تنها توانسته بازارش را در ایتالیا حفظ کند، بلکه این بازار را گسترش هم داده است. از همین‌رو می‌توان به خوبی نتیجه گرفت بازار ایتالیا پس از رفع تحریم‌ها تا چه حد می‌تواند برای ایران اهمیت داشته باشد.

روحانی چهره زیباتری از ایران به نمایش می‌گذارد
«جمشید عدالتیان شهریاری» عضو اتاق مشترک ایران و آلمان است. او  توضیح می‌دهد: این سفر آقای روحانی و هیات همراهش به اروپا نوید می‌دهد که ایشان مانند بقیه روسای کشورهای دیگر از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کافی می‌کنند. معمولا روسای جمهور پیامی را با خود می‌برند و در این سفر رییس‌جمهوری چهره زیباتری از ایران را ارایه خواهد داد و درکنار آن موافقتنامه‌های تجاری را با یکدیگر رد‌و‌بدل خواهند کرد. این عمل به نوعی بسترسازی فعالیت‌های اقتصادی آتی خواهد بود و راه را برای فعالان اقتصادی باز می‌کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: همچنین نباید فراموش کرد زمانی‌که فعالان اقتصادی با رییس‌جمهوری به جایی می‌روند، می‌توانند ملاقات‌هایی داشته باشند که در شرایط عادی چنین دیدارهایی امکان‌پذیر نیست. همین امر یکی دیگر از شرایط و لوازم قدرتمند شدن بخش خصوصی را فراهم می‌کند. این مهم باعث می‌شود اعتماد به نفس فعالان بخش خصوصی ایران بالا برود و می‌تواند حتی موجبات افزایش چشمگیر مراودات اقتصادی ایران با ایتالیا و فرانسه را در مدت زمان کوتاهی فراهم کند.

محاسن متفاوت دو کشور برای ایران
به گفته عدالتیان ایتالیا و به ویژه فرانسه با کشور ما رابطه‌ دیرینه اقتصادی دارند و بعد از آلمان دومین شریک ما در اروپا بودند. فرانسه در زمینه خودروسازی و هواپیماسازی قابل اهمیت‌تر است. به همین دلیل خطوط هواپیمایی و صنعت خودروسازی فرانسه موقعیت بهتری دارد. او تاکید می‌کند: ایتالیا حسن دیگری دارد، شرکت‌های کوچک و متوسط فراوانی دارد و این ساختار با کشورهای دیگر از نظر تعداد فعالان خرد متفاوت است. اینها در زمینه فعال کردن شرکت‌های کوچک و متوسط تجربه دارند و در ایران هم این شرکت‌ها همواره تحت فشار بودند، اگر شرکت‌های متوسط و کوچک ایتالیا و ایران بتوانند با یکدیگر رابطه بگیرند، می‌توانند از تجارب آنها استفاده کنند. به گفته عدالتیان این دو کشور در زمینه گردشگری بسیار قوی هستند و فرانسه در جهان رتبه اول را در زمینه صنعت توریسم دارد. امید می‌رود که بتوان از تجربیات این دو کشور در حوزه گردشگری استفاده کرد. او توضیح داد: در کل سفرهای مقامات به کشورهای دیگر، با جنبه اقتصادی در جهان رایج است و معمولا روسای جمهور سعی می‌کنند فضای مناسبی را برای مراودات اقتصادی فراهم کنند.

آنچه یک سفر سه روزه برای ایران می‌آورد
اتفاقا عدالتیان پر هم بی راه نمی‌گوید. بلومبرگ به نقل از یک مقام ایتالیایی که نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده است: حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران احتمالا قراردادهایی به ارزش حدود ١٧ میلیارد دلار با ایتالیا امضا خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود روحانی در سفر به فرانسه هم قرار داد خرید ١١٤ هواپیمای جت ایرباس را برای ارتقای ناوگان هوایی پیر ایران امضا کند. هرچند این تمام جزییات سفر به پاریس نیست. او همچنین قراردادهایی را با پژو- سیتروئن و رنو امضا خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ لغو تحریم‌ها باعث شده که راه ایران برای جذب سرمایه مورد نیاز احیای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری باز شود. ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران هم پیش از این گفته بود: برداشته شدن تحریم‌ها احتمالا سالانه ٥٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به ایران جذب خواهد کرد. سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه اولین سفر وی به اتحادیه اروپا از زمان انتخاب به عنوان رییس‌جمهور ایران در سال ٢٠١٣ است.

پیشتر فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به بلومبرگ گفته بود: با توجه به لغو تحریم‌ها ایران ایر به خرید دست‌کم ٢٠ فروند هواپیمای جت منطقه‌ای برای به‌روزرسانی ناوگان خود احتیاج دارد و شرکت هواپیماسازی بمباردیر پیشنهادی را به این شرکت ارایه داده است. او گفته بود: این شرکت هوایی قصد دارد هواپیماهای ٥٠ تا ١٠٠ صندلی را به سرویس منطقه‌ای خود اضافه کند تا ناوگان جت اصلی خود را که شامل هواپیماهای بویینگ و ایرباس است تکمیل کند. شرکت بمباردیر هنوز برای فعالیت در ایران به تایید دولت کانادا احتیاج دارد. پرورش بدون ارایه جدول زمانی گفته بود که ایران ایر برآورد می‌کند که سه میلیارد دلار در خرید هواپیما صرف کند. به گفته او ایران در کل قصد دارد پنج میلیارد دلار صرف خرید هواپیماهای جدید کند. او هم تاکید کرده بود: قرارداد خرید ١١٤ هواپیمای ایرباس که ایران‌ایر پیش‌تر اعلام کرده بود در جریان سفر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به فرانسه امضا خواهد شد. سخنگوی شرکت ایرباس هم در بیانیه‌ای بدون اشاره به هرگونه گفت‌وگو با ایران ایر اعلام کرده بود: ما با بررسی تحولات اخیر و با تبعیت کامل از تمام مقررات بین‌المللی در حال بررسی مسیر پیش روی خود هستیم.

هشت ایرباس سوپرجامبو دوطبقه در سبد خرید ایران
وزیر راه و شهرسازی در نخستین کنفرانس هواپیمایی بزرگ دوران پساتحریم خبر داده که ایران فهرست خرید هواپیماهای مسافربری را به بیش از ١٦٠ هواپیمای اروپایی شامل هشت فروند سوپرجامبو گسترش داده است. احتمالا این توافق یکی از جزییاتی است که در سفر آخوندی به اروپا نهایی می‌شود. همچنین خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد ممکن است حسن روحانی به نمایندگی از ایران در سفر به اتحادیه اروپا یک قرارداد پنج میلیارد یورویی با شرکت سایپم برای احداث خطوط لوله نفت امضا کند. ایران در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها نتوانسته خطوط لوله نفت و گازش را نوسازی کند یا گسترش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا