هشدار آب را جدی بگیرید

هشدار آب را جدی بگیرید

اگر کشوری تا ۴۰ درصد از آب تجدیدشونده خود را استفاده کند، قابل قبول است، بالاتر از ۴۰ درصد در وضعیت نگران‌کننده و بالاتر از درصد۶۰ در مرحله بحران آبی قرار می‌گیرد و این درحالی است که ایران در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کند!

بحران آب در کشور به شدت دامن‌گیر شده تا جایی که چیت‌چیان وزیر نیرو نیز هشدار‌های جدی در این زمینه داده و معتقد است که با توجه به آمار و ارقام وضعیت بحران آب بسیار جدی است و باید به دنبال راهکارهای جدی برای حل این مساله بود که البته این موضوع تنها به وزارت نیرو مربوط نمی‌شود و باید تمام سازمان‌های ذی‌ربط برای حل این مساله بسیج شوند.
 
به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که نشانه‌های زیادی برای بحران آب وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش منابع آب زیرزمینی اشاره کرد،گفت: در حال حاضر کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب بوده که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین است و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.
 
علاوه بر این به گفته کلانتری، مشاور معاون‌اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در‌حال حاضر 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار دارد و کشور با بحران جدی آب روبرو است که باید را‌هکار‌های اساسی برای آن اندیشیده شود.
 
وی نخستین اصل اساسی در توسعه‌ی پایدار را رعایت مسائل اجتماعی که منجر به بهم ریختن جامعه نشود، عنوان و اظهار کرد: مسائل اجتماعی در مسئله‌ی بحران آب رعایت نشده چراکه ما حق نداریم نسل‌های بعدی را از داشتن آب محروم کنیم و باید به این مساله نیز توجه کرد که با این روند آیندگان را از حق داشتن آب محروم خواهیم کرد.
 
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باید مشکلی به نام بحران کمبود آب و آلودگی منابع آبی از یک مساله ستادی و دولتی به دغدغه‌ای ملی در کشور تبدیل شود، چرا که به‌گفته احمد کبیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر نه تنها بحران کمبود آب در کشور وجود دارد بلکه وضعیت منابع آبی از نظر آلایندگی بسیار نگران‌کننده است و باید همه دستگاه‌های دولتی و مردم دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود، چرا که در حال حاضر بر اساس گزارشات رسیده سختی آب (EC آب) کرخه به 18 هزار رسیده است.
 
شرایط سال آبی آینده بدتر از هرسال
 
علاوه بر این به تازگی وزارت نیرو هشدار‌های درباره جدی‌شدن بحران آب در سال آینده داده است تا جایی که به گفته محمودی قائم مقام وزیر نیرو تابستان آینده شرایط دشواری در حوزه آب خواهیم داشت.
 
به‌طور کلی با توجه به بحرانی بودن شرایط آبی کشور لازم است که تمامی دستگاه‌ها نسبت به این مهم هشیار باشند و با اتخاذ تدابیر اساسی کشور را از این بحران خطرناک نجات دهند چرا که مساله آب موضوع امروز و فردا نیست و رفتار امروز نباید موجب به مخاطره انداختن زندگی نسل‌های آینده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا