عقبایی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین تحلیل کرد؛

پیش‌بینی رئیس اتحادیه از زمان رونق مسکن

پیش‌بینی رئیس اتحادیه از زمان رونق مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بخش مسکن از رکود خارج نشده، تاکید کرد: اقدام ویژه ای که دولت می تواند انجام دهد اصلاح سیاست های پولی و بانکی و همچنین مدیریت زمین است.

حسام عقبایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اظهار نظر برخی فعالان بخش مسکن مبنی بر اینکه رکود بخش مسکن به پایان رسیده است، اظهار کرد: رکود همچنان بر بخش مسکن حاکم است و اگر چه تعداد معاملات در دی و آذر نسبت به آبان تا حدودی افزایش یافته اما بخش مسکن همچنان از رکود خارج نشده است.
وی در ادامه با بیان اینکه پرداخت تسهیلات 60 و 80 میلیون تومانی تاثیر مستقیمی برای خروج از رکود نداشته است، گفت: طرح پیشنهادی انبوه سازان برای خروج از رکود نیز به دلیل کارمزد بالایی که بانک ها پیشنهاد دادند وارد مرحله اجرایی نشده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: در هیچ کجای دنیا چنین نرخ کارمزدی (5 درصد) مرسوم نیست، بنابراین سیاست های فعلی بانک ها نه تنها به خانه دار شدن مردم کمکی نمی کند بلکه هزینه هایی نیز به آنها تحمیل می کند.
عقبایی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بخش مسکن خرداد و یا اوایل تیر ماه سال آینده از رکود خارج شود، تاکید کرد: دولت برای کمک به پایان رکود بخش مسکن باید در سیاست های پولی بانک ها تجدید نظر و سیستم بانکداری را اصلاح کند.
وی با اشاره به اینکه بانک ها نباید بنگاه داری کنند، اضافه کرد: پول هایی که بانک ها صرف فعالیت های تجاری می کنند باید به چرخه تولید بازگردد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تولید مسکن استیجاری را از دیگر راهکارهایی دانست که می تواند به حل مشکل مسکن کمک کند و تصریح کرد:راهکار دیگر مدیریت زمین است، زیرا 70 تا 90 درصد قیمت مسکن به قیمت زمین بر می گردد.
عقبایی تاکید کرد:اگر دولت با همکاری نهادهای مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری ها و  ... اقدام به حل مشکل زمین کرده و به زمین را در اختیار انبوه سازان و تولید کنندگان قرار دهد آنگاه قیمت مسکن 40 تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد:البته این مسئله نیاز به برنامه ریزی و تعیین گروه های هدف و تهیه ساز وکارهای لازم دارد تا از مسیر اصلی خود منحرف نشود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک به طرح مسکن مهر اشاره و اظهار کرد: این طرح اساسا طرح خوب و بزرگی بود اما ورود بودجه تعریف نشده به این طرح و همچنین مشکلات مربوط به مکان یابی زمین آن را دچار چالش کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا