نیلی: دولت بدهی‌هایش را از طریق اوراق پرداخت می‌کند

مداخله دولت در بازار بین بانکی

مداخله دولت در بازار بین بانکی

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت می‌خواهد بدهی‌های خود را از طریق انتشار اوراق به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، گفت: دولت ۲ماه است که در بازار بین‌بانکی مداخله خود را آغاز کرده است.

مسعود نیلی در همایش پساتحریم فرصت‌های فراروی بخش خصوصی گفت: تحریم یک بازی باخت باخت بود و تمام آنهایی که ایران را تحریم کردند، متضرر شدند، هرچند کشور نیز از این قضیه متضرر شد. به‌ هرحال همه روی این نکته اتفاق نظر داشتیم که تحریم‌ها مؤثر بوده است، اما موفق نبودند.

وی با اشاره به اینکه تحریم بر روی سرمایه‌گذاری، تولید و زندگی مردم فشار وارد کرد تردیدی نیست، گفت: جای خوشبختی دارد که با تلاش قابل تقدیری که صورت گرفت، اتفاق بزرگ و نادری رخ داد، خوشبختانه توافق حاصل شد و توانستیم از مرحله دشوار عبور کنیم، بنابراین جای خوشحالی دارد که می‌توانیم راجع به آینده کشور با دید مثبت وضعیت اقتصادی کشور را تجزیه و تحلیل کنیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، نیلی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم، سؤال اینجاست که اگر تحریم‌ها برداشته نمی‌شد آیا می‌توانستیم کشور را با نفت 25 دلار اداره کنیم، تصریح کرد: اگر مذاکرات نتیجه نمی‌داد و تحریم‌ها شروع می‌شد آیا کسی می‌توانست این فکر را بکند که بتوان با این منابع کشور را اداره کرد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که مذاکرات آغاز شد، قیمت نفت 105 دلار بود، اما اکنون به 25 دلار کاهش یافته است، گفت:‌ در سال 94 زمانی که توافق حاصل شد، قیمت نفت به 25 دلار رسید، پس مهم این است که بتوانیم برای اقتصاد ایران ترسیمی از آینده را ایجاد کنیم،آنچه که مسلم است این است که اقتصاد کشور 4 لایه فشار را تحمل می‌کند.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری ادامه داد: لایه اول این فشار به اوایل دهه 80 بازمی‌گردد که در آن زمان ما تحریم نداشتیم، هرچند اقتصاد شکوفایی نداشتیم؛ چراکه بالاترین رشد اقتصادی کشور که اقتصاد ایران آن را تجربه کرده است، به برنامه سوم که همانا کم‌تر از 6 درصد بود، رسیده بود و حتی بالاترین رشد سرمایه‌گذاری نیز به همان سال‌ها یعنی 10 درصدرسید.

نیلی ادامه داد: بزرگترین اقتضاء کشور در حال حاضر موضوع تأمین مالی و نظام کشور است که در زمان تحریم‌ها مشکلات و آسیب‌های زیادی به آن وارد شد. به‌ طوری‌که در حال حاضر بودجه دولت با بودجه سال 78 برابری می‌کند، در حالی‌که از سال 78 تا الان 15 میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر برآوردی از سال 95 بخواهیم ارائه کنیم، می‌توانیم تصور کنیم که حدود یک میلیون بشکه نفت اضافه خواهد شد که این میزان 35 درصد ارزش افزوده نفت را اضافه می‌کند و این به معنی این است که حدود 20 درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه خواهد کرد.

به گفته وی از سال 95 اقتصاد ما رشدی 4 درصدی را تجربه خواهد کرد که این موضوع چیز دور از انتظاری نیست. هرچند از این عدد 3 واحد آن مربوط به نفت است.

نیلی با بیان اینکه تاکنون قیمت نفت تا این حد کاهش نیافته بود و حتی قیمت‌های سال 65 و 66 نیز با این قیمت کنونی برابری نمی‌کرد، گفت: کاهش زیاد قیمت نفت نشان می‌دهد که در سال آینده اتفاق مهمی در بودجه رخ نخواهد داد و با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد شکوفایی بزرگی در بودجه دولت نخواهیم بود، حتی شاید بتوانیم از تنگناهای سیاست‌گذاری عبور کنیم و اقتصاد راه بیفتد تا دولت منابع خود را تأمین کند.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم در فضای عمومی و سیاسی کشور به‌جای اینکه به مطالبات دامن بزنیم، به خردگرایی توجه کنیم، چراکه عدد بودجه حکم می‌کند، چون پول کم شده است، دولت به سمت رفتار عاقلانه حرکت کند.

نیلیادامه داد: اینکه دولت به فکر افتاده است چه زمانی بدهی‌های خود پرداخت کند، هرچند با کمبود منابع یک اتفاق خوب است و جای تشکر دارد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت می‌خواهد بدهی‌های خود را به بخش خصوصی و پیمانکاران از طریق انتشار اوراق پرداخت کند که این عدد حدود 40 هزار میلیارد تومان است تا بدهی‌های خود را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این 40 هزار میلیارد تومان اوراق موجب تورم نمی‌شود، گفت: دولت به بانک‌ها و پیمانکاران بدهکار است و وقتی حجم بدهی نیز مشخص نیست این موجب تورم می‌شود، نه اینکه شما بخواهید اوراق منتشر کنید.

وی افزود: بدهی دولت به بانک‌ها به همان میزان قدرت تسهیلات بانک‌ها را کاهش می‌دهد و پایه پولی کشور را بالا می‌برد و موجب تورم می‌شود.

نیلی گفت: انتشار اوراق یک کار ضدتورمی است، چون اتکا به بانک‌ها را کم می‌کند و اتکا به بازار را افزایش می‌دهد. در حال حاضر بانک‌ها از بانک مرکزی بدون وثیقه وام می‌گیرند، اما خوشبختانه جدیدا این موضوع سروسامان داده شده است.

وی ادامه داد: اگر این اوراق با حجم زیاد وارد بازار شود، نرخ‌ها را بالا می‌برد نه اینکه موجب تورم شود. ما تمام این مسائل را اندیشیده‌ایم. دولت با این اقدام هم بدهی خود به بانک‌ها را می‌دهد و بانک‌ها نیز بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت خواهند کرد. این طراحی نه به پایه پولی فشار وارد می‌کند و نه نقدینگی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: این اقدام دولت، رفتار دولت پیش‌بینی‌پذیر می‌کند و بانک‌ها می‌توانند تسهیلات اعطا کنند.

نیلی همچنین گفت: بانک مرکزی امکان مداخله پول در بازار را ندارد، اما به‌تازگی حدود یکی، دو ماه است در بازار بین‌بانکی نیز ورود کرده، هم نرخ را کنترل می‌کند و هم تورم را.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا