بانک‌های چینی در ایران شعبه می‌زنند

بانک‌های چینی در ایران شعبه می‌زنند

وزارت امور اقتصادی و دارایی قول داده است که مشکل ارز دونرخی را برای چینی‌ها حل کند

چین شریک تجاری روزهای تحریم حالا با سکان‌داری شی جی پینگ رئیس‌جمهور چین، هیاتی بلندپایه را روانه ایران کرده است تا روابط دوران تحریم را در دوره پساتحریم، محکم تر از قبل کند و شاید به نوعی خط بطلانی بکشد بر تفکر آنهایی که فکر می‌کردند ممکن است کشورهای دیگر، بتوانند تا حدی جای چین را در مبادلات اقتصادی و تجاری ایران بگیرند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، دیدار دیروز رئیس‌جمهور چین با حسن حسن روحانی رئیس‌جمهوری از عزم دو طذف برای افزایش حجم تبادلات تجاری به ۶۰۰ میلیارد دلار ظرف ۱۰ سال آینده حکایت داشت که اکنون این حجم حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

در این میان اخبار حکایت از آن دارد که چینی‌ها برای حضور در بخش زیرساختی ایران تمایل زیادی دارند و حالا و با برطرف شدن تحریم‌های بانکی ایران امیدوارند که نقشی پرررنگ‌تر در این حوزه برعهده گیرند.

در این میان، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین جزئیات برخی قراردادهای ۱۸ گانه امروز تهران و پکن را تشریح کرد و گفت: قراردادهای امروز از نوع درجه یک و گسترده‌ترین و صمیمانه ترین قراردادهایی است که ممکن است بین دو کشور منعقد شود.

مجید رضا حریری در مورد جزئیات بیشتر این تفاهم‌نامه‌ها به فارس گفت: در این سفر قرارداد همکاری استراتژیک با چینی‌ها به امضا می‌رسد که از نوع درجه یک بوده و 4 سطح دارد که شاید بتوان گفت صمیمانه‌ترین همکاری بین دولت‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این قرارداد فقط در سطح اقتصادی نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، سیاست، امنیت، نظامی و قضایی را هم شامل می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشور


نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در مورد جزئیات بیشتر قرارداد همکاری بین ایران و چین در حوزه اقتصادی گفت: شی جی پینگ رئیس جمهور چین شعار «احیای جاده ابریشم یک کمربند، یک جاده» را در دستور کار داشته و به شدت آن را دنبال می‌کند و در همین زمینه چینی‌ها صندوق توسعه‌ای را با 40 میلیارد دلار بودجه ایجاد کرده‌اند که به زیرساخت کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند از این محل کمک کنند که این وام به صورت بدون بهره یا نهایتاً بهره 2 درصد ارائه خواهد شد و حتی برای برخی کشورها کمک بلاعوض خواهد بود.

وی به این نکته اشاره کرد که قرار است تا از همین محل وام بدون بهره برای توسعه کابل کشی فیبر نوری در کشور، توسعه خطوط پرسرعت ریلی و حمل و نقلی از جمله خط تهران- مشهد اختصاص یافت.

حریری گفت: توسعه مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی در کشور بخش دیگری از قرارداد همکاری بین ایران و چین خواهد بود تا چینی‌ها شهرک‌های صنعتی جدیدی در کشور ایجاد کنند و سرمایه و تکنولوژی آن را هم با خود به همراه بیاورند که نخستین شهرک صنعتی توسط چینی‌ها در بند جاسک جانمایی شده که امیدواریم سبب توسعه و اشتغال منطقه باشد.

فاینانس اگزیم بانک در راه است

حریری در مورد جزئیات قراردادهای همکاری در حوزه پولی و بانکی با چینی‌ها نیز گفت: مذاکراتی با چینی‌ها انجام شده تا در آینده نزدیک علاوه بر فاینانس چین که در زمان تحریم شکل گرفت و اکنون در حال انجام است اگزیم‌بانک چین فاینانس پروژه‌های ایرانی را که طرح توجیهی دارند بر عهده بگیرد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین خبر خوشی را برای تولیدکنندگان ایرانی داشت که در آینده نزدیک چین برای خرید مواد اولیه و ماشین آلات قرارداد یوزانس (نسیه بلندمدت) منعقد خواهد کرد.

به گفته وی چهار بانک بزرگ چین در حال توسعه روابط خود با ایران هستند و بانک ICBC تقاضای ایجاد شعبه در ایران را کرده است که می‌تواند تحولی در نظام بانک کشور ایجاد کند.

حل مشکل دو نرخی بودن ارز برای چینی‌ها

اما رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز در برنامه «تیتر امشب» بزرگ‌ترین مشکل جذب سرمایه چینی ها به ایران را دو نرخی بودن ارز دانست و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی قول داده است که این مشکل را حل خواهد کرد تا سرمایه گذاران چینی با همان نرخی که پول می آورند، بتوانند با همان نرخ سرمایه خود را خارج کنند.

شبکه خبر گفت: وزارت اقتصاد قول داده مشکل ارز دونرخی را حل کند تا سرمایه‌گذاران چینی با همان نرخی که پول می‌آورند، بتوانند با همان نرخ سرمایه خود را خارج کنند.

اسدالله عسگر اولادی افزود:  ما به دنبال روابط پایدار ۲۰ تا ۳۰ ساله با کشور چین هستیم، ما به دنبال پول یا کالاهای مصرفی چینی نیستیم ما می خواهیم فناوری را از چین وارد کنیم و می خواهیم سرمایه گذار چینی به ایران بیاید، کارخانه بزند و ما هم در کشور چین کارخانه بزنیم، به این ترتیب سرمایه های دو کشور در مقابل توفانهای سیاسی آسیب ناپذیر می شوند.

وی با رد ادعایوجود  پول‌های بلوکه شده ایران در چین، گفت: ما نفتی را به چین فروختیم، ۷۰ درصدش را به صورت ارز دریافت کردیم و ۳۰ درصد مابقی را باید جنس می‌خریدیم که هنوز نخریده ایم، هر زمان که لازم باشد می توانیم این ۳۰ درصد باقی مانده را خرید کنیم، بنابراین پول ما در این کشور محفوظ است.

به گفته عسگر اولادی  از جمله اسناد همکاری که میان دو کشور چین و ایران امضا شده، دو بحث گردشگری و دانشگاهی است. همه تلاش ما این است که مواد اولیه و ماشین آلات را از چین وارد کنیم، ما به دنبال واردات کالاهای مصرفی و بی کیفیت در چین نیستیم بلکه سعی داریم به زودی جلوی ورود کالاهای قاچاق را به کشور ببندیم

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا