اختصاص ١١‌ هزار‌ میلیارد به وزارت خارجه

اختصاص ١١‌ هزار‌ میلیارد به وزارت خارجه

وزارت امور خارجه در کنار شورای‌عالی امنیت ملی، مسئول پیگیری امور بین‌المللی و سیاست خارجی کشور هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ،  بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد این دستگاه از جمله وزارتخانه‌هایی است که با افزایش بودجه اندکی مواجه شده است.

١- براساس قانون بودجه سال جاری، «حوزه ستادی وزارت امور خارجه» ١٠ ‌هزارو ٤٥٨ ‌میلیارد ریال ردیف بودجه‌ای در اختیار داشته که این رقم در لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت برای بودجه سال آینده، با ٦,٧ درصد افزایش به ١١‌هزارو ١٦٠ ‌میلیارد ریال بالغ می‌شود. بر این اساس، سهم این وزارتخانه از کل مصارف بودجه عمومی دولت نسبت به قانون بودجه سال جاری در سطح ٠.٤ درصد ثابت باقی مانده است.

٢- براساس قانون بودجه سال جاری، «حوزه ستادی وزارت امور خارجه» ٩‌هزارو ٢٧٤ ‌میلیارد ریال ردیف بودجه‌ای در اختیار داشته که این رقم در لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت برای بودجه سال آینده، با ٥,٤ درصد افزایش به ٩‌هزارو ٧٧٢ ‌میلیارد ریال بالغ می‌شود که بیش از ٨٧ درصد از کل بودجه پیشنهادی این دستگاه را شامل می‌شود.
٣- بودجه مربوط به «همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی» وزارتخانه بدون تغییر نسبت به رقم لایحه و مصوب بودجه سال جاری در سطح صد ‌میلیارد ریال ثابت مانده که این رقم معادل ٠,٩ درصد کل بودجه برآوردی وزارتخانه است.

٤- نهادهای مختلفی که در مجامع بین‌المللی عضویت دارند باید سالانه حق عضویت‌هایی پرداخت کنند که پرداخت آنها بر عهده وزارت امور خارجه است. بودجه مربوط به «سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات» ١٧,٥ درصد در لایحه پیشنهادی افزایش نشان می‌دهد و از یک‌هزارو ٣٠‌ میلیارد ریال در لایحه و قانون بودجه سال ١٣٩٤ به یک‌هزارو ٢١٠ ‌میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی بالغ شده است. این رقم حدود ١٠.٨ درصد کل بودجه پیشنهادی وزارت امور خارجه است. با توجه به اینکه حق عضویت به ارز خارجی پرداخت می‌شود در این سرفصل باید نرخ برابری دلار نیز در نظر گرفته شود.

٥- «مرکز آموزش روابط بین‌الملل» - که زیر نظر وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند- در قانون بودجه سال جاری معادل ٢٣‌میلیارد و ٧٠٠ ‌میلیون ریال ردیف بودجه‌ای داشته که این رقم با افزایش ١٠٤درصدی به ٤٨‌میلیارد و ٤٠٠ ‌میلیون ریال در لایحه پیشنهادی سال آینده رسیده است.
٦- بودجه مربوط به «هزینه‌های ضروری نمایندگی‌های خارج از کشور وزارت امور خارجه» بدون تغییر نسبت به رقم لایحه و مصوب سال جاری در سطح ٣٠‌ میلیارد ریال ثابت مانده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا