اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

اما و اگرهای رشد بازار سرمایه

اما و اگرهای رشد بازار سرمایه

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: رشد قابل قبول شاخص کل با وجود تمام ابهامات و ایرادات وارد بر آن و حجم و ارزش معاملات نسبتا بالا در مقایسه با ماه های اخیر نوید دهنده حرکت اقتصادی کشور است.

علی خسروشاهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره رشد بازار سرمایه طی سه هفته اخیر،‌ اظهار کرد:بازار سرمایه پس از ماه ها و به بیان بهتر بعد از گذشت دو سال ظاهرا روی دیگر چهره خود را به سرمایه گذاران نشان داده است، هر چند قضاوت در این خصوص باید با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف و تحلیل های کارشناسی باشد ولی معمولا بازارهای مالی پیشرو هستند.
وی با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر رشد قابل قبول شاخص کل (با وجود تمام ابهامات و ایرادات وارد بر آن) و حجم و ارزش معاملات نسبتا بالا در مقایسه با ماه های اخیر نوید دهنده حرکت اقتصادی کشور است،‌ تاکید کرد: از آنجا که پایه اصلی بازارهای مالی بر اساس انتظارات سرمایه گذاران شکل می گیرد، می توان به نوعی امیدوار به رشد در بخش واقعی اقتصاد نیز بود.
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه صنایعی استراتژیک و پراهمیت همچنان درگیر افت قیمتهای جهانی، رکود داخلی، مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی هستند،‌خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید که فراتر از انتظارات توانست زودتر از موعد تورم را کنترل و تک رقمی کند، آیا می تواند گره کور رکود را باز کند؟ سوالی که پاسخ آن در ابهامی عمیق قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دولتی که چند ده هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، چند صد هزار میلیارد تومان بدهی و تعهدات به دوش می کشد و نفتی که به قول معاون اول رییس جمهور فراتر از انتظارات افت کرده، چه تدبیری برای خروج از این رکود اندیشیده است.
خسروشاهی با اشاره به اینکه   با در نظر گرفتن این تنگناها در کنار اخبار خوش سیاسی و اقتصادی که هر روز منتشر می شود، پیش بینی آینده بورس و تاکید بر ادامه روند فعلی به مثابه رانندگی در جاده ای مه آلود است،‌تصریح کرد: به زعم بنده کفه اخبار مثبت بر اخبار منفی سنگینی می کند و در صورت پرهیز از هیجان، ادامه روند فعلی دور از ذهن نیست.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این میان باید اخبار خوب و بد صنایع با اجرایی شدن برجام را مدنظر قرار داد،‌تصریح کرد:بی شک یکی از اثرات لغو تحریمها، گشایش مراودات بانکی و تسهیل در انتقال وجوه در عرصه بین الملل است.
به گفته او تعیین تکلیف نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی، تک نرخی شدن ارز و تسهیل صادرات، هر یک می توانند اثرات قابل توجهی بر صنعت پتروشیمی داشته باشند.
خسروشاهی با بیان اینکه ن گشایش در صنعت حمل و تقل به خصوص در بخش دریایی و به تبع آن خدمات بندری در کنار رفع تحریم شرکت های بیمه، پتانسیل خوبی را برای این گروه ها ایجاد کرده است،‌اظهار کرد: خبر قراردادهای جدید در صنعت خودرو توام با ورود خط تولیدهای جدید و با تکنولوژی روز نیز می تواند جان تازه ای به کالبد فرتوت صنعت خودرو بدمد.
وی ادامه داد:در این میان صنعت مخابرات که خیلی از موضوع تحریم ها اثر خاصی نپذیرفته بود، تنها می تواند با فضای خوش بینی به وجود آمده، حرکت رو به بالایی را تجربه کند، گروه های بزرگ و مهمی چون فلزات اساسی و معادن گروه هایی هستند که به سبب قیمت های پایین جهانی، انگیزه ای برای رشد ندارند و همچنان باید چشم انتظار اخبار خوب در آینده باشند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اینها مجموع مهمترین اخبار خوبی هستند که در کنار سایر اخبار و البته شایعات مختلف رشد بازار سرمایه را سبب شده اند، تاکید کرد:ثبات سیاسی که مهمترین عامل کنترل ریسک سیستماتیک سرمایه گذاران است در کنار تصمیمات عقلایی اقتصادی در سطح کلان کمک بسزایی بر ادامه روند مثبت فعلی می کند،‌ همچنین  دوری از هیجان، متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری و تصمیم گیری بر اساس عقلانیت و شناخت در سطح خرد باعث می شود سرمایه گذاران بر تثبیت مسیر فعلی کمک کنند.
خسروشاهی خاطرنشان کرد: نرخ بازده بدون ریسک که در کشور ما عمدتا همان نرخ سود شبکه بانکی است، از آن جهت دارای اهمیت است که هر سرمایه گذار منطقی ناگزیر نرخ بازده مورد انتظار خود را با آن تنظیم می کند، زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد سرمایه گذاران آن را بر بسیاری از سرمایه گذاری های ریسکی از جمله بازار سرمایه ترجیح می دهند بنابراین با توجه به کنترل قابل قبول تورم، با کاهش غیردستوری سود بانکی متناسب با آن، انگیزه های بیشتری برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار ریکسی مانند سهام به وجود می آید.
وی در پایان تاکید کرد:اگر بازار سرمایه را به عنوان دماسنج اقتصادی بپذیریم و این که بازارهای مالی بر اساس انتظارات پیشرو عمل می کنند، رشد اقتصادی در آینده ای نزدیک به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود، ولی این که دماسنج اشتباه کار کند یا هیجانات کاذب، اثر تخریبی خود را در قالب بی اعتمادی آشکار سازد، اینها بحث دیگری خواهند بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا