رشد 779 واحدی شاخص کل بورس

رشد 779 واحدی شاخص کل بورس

در ادامه روند رو به رشد بورس تهران، امروز نیز شاخص کل 779 واحد رشد کرد و بر فراز کانال 67 هزار واحدی ایستاد.

طی هفته‌های اخیر ورود نقدینگی تازه به بازار سهام و تقویت آن در روزهای معاملاتی بعد از اعلام برجام، جان دوباره‌ای به بازار داده و مقدمات صعود شاخص را در یک دوره میان مدت تا بلندمدت به مدد بهبود شرایط اقتصادی صنایع و اقتصاد کشور رقم زده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این روزها که نماد گروه‌های بانک و خودرو به واسطه انتشار اخبار مثبت مرتبط با رفع تحریم‌های این دو صنعت و عقد قرارداد شرکت‌های خودروساز داخلی با شرکت‌های معتبر اروپایی در کانون توجه سهامداران به ویژه حقیقی‌ها قرار گرفته‌اند؛ امروز نیز با افزایش حجم معاملات و مشارکت عمده معامله‌گران حقیقی در سمت خرید این نمادها روبه‌رو شدند.

 در 7 نماد پربیننده معاملات روز جاری در بورس تهران، نام چهار نماد خودرویی پارس خودرو، ایران خودرو، زامیاد و ایران خودرو دیزل به چشم می‌خورد که بررسی معاملات آنها حاکی از مشارکت بالای حقیقی‌ها در خرید آنها دارد. اگرچه حقوقی‌ها در روزهای اخیر و بعضا امروز اقدام به عرضه گستره سهام در این نمادها کرده‌اند، اما کماکان با حجم تقاضای زیادی نیز روبه‌رو شده‌اند به طوری که امروز به عنوان مثال در نماد «خپارس» بیش از 31 میلیون سهم در صف خرید این نماد باقی ماندند. در مورد زامیاد نیز خبر افزایش سرمایه 100 یا 200 درصدی این شرکت که با نامه هفته گذشته مدیرعامل بعد از حدود 1.5 سال دوباره مطرح شده، این نماد را در کانون توجه سهامداران قرار داده و موجب رشد قیمتی این نماد در روزهای اخیر شده است.

نماد گروه‌های بانکی و در راس آن بانک صادرات نیز امروز حجم معاملات زیادی را شاهد بودند. در نماد "وبصادر" بیش از 218 میلیون سهم به ارزش 217 میلیارد ریال دادوستد شد و این نماد بیشترین حجم معاملات امروز را تجربه کرد. پس از آن نماد بانک تجارت، ایران خودرو دیزل، بانک ملت و زامیاد نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند؛ در میان مدت بازار رشد مناسبی خواهد داشت اما نه به سرعت رشد روزهای اخیر. گزارش‌های 9 ماهه منتشر شده اغلب شرکت‌ها تاکنون چنگی به دل نزده اما به هر ترتیب بازار به آینده و چشم انداز این شرکت‌ها توجه دارد؛ اینکه از زیان این شرکت‌ها کاسته شود و به سمت سود آوری حرکت کنند. بنابراین رصد دقیق بازار و خرید سهام شرکت‌های مستعد می‌تواند در میان مدت سود خوبی را نصیب سهامداران بکند.

امروز در پی رشد 779 واحدی معادل 1.16 درصدی شاخص کل، نماگر بازار ضمن شکست یک کانال، در ارتفاع 67 هزار و 740 واحدی ایستاد. در معاملات روز جاری سه نماد فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات و گروه مپنا در حالی بیشترین تاثیر مثبت تا سطح 91 واحد را بر شاخص گذاشتند که نمادهای مخابرات ایران، تهران شیمی و پتروشیمی پردیس تا سطح 38 واحد مانع از رشد بیشتر شاخص شدند و بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص منعکس کردند.

در جریان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع کاشی و سرامیک الوند، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و صنایع ریخته‌گری ایران با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف و نماد شرکت‌های سیمان شمال، کارتن ایران، کاشی تکسرام، گروه صنعتی بارز، سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، سیمان خوزستان و کارت اعتباری ایران کیش با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/12/29 بازگشایی شدند.

برترین گروه‌های صنعت که امروز بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز تجربه کردند به ترتیب شامل صنایع بانک و خودرو بودند. همچنین شاخص این دو صنعت به ترتیب 2.79 و 2.7 درصد رشد را در معاملات روز جاری تجربه کرد.

در پایان معاملات روز جاری در بورس تهران به دنبال دادوستد 1.818 میلیارد سهم ، ارزش مبادلات به 3 هزار و 481 میلیارد ریال رسید. لازم به ذکر است در فرابورس ایران نیز شاخص کل رشد 5.6 واحدی را تجربه کرد و آیفکس به رقم 733 واحد افزایش یافت. ارزش معاملات در فرابورس با دادوستد 305 میلیون اوراق بهادار بالغ بر 2 هزار 175 میلیارد ریال شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا