خطر پیشروی آب دریا در شمال

خطر پیشروی آب دریا در شمال

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به خطر شوری منابع آب شیرین در شمال کشور به دلیل وجود ۴۰ هزار چاه برداشت آب گفت: پیشروی دریا هم از سطح و هم از طریق کف، منابع آب شیرین را تهدید می‌کند.

محمد ابراهیم یخکشی با بیان اینکه اضافه برداشت از چاه ها و بهره برداری از چاه های غیر مجاز سبب پیشروی آب شور دریا به سمت دشت های مازندران می شود گفت: وجود بیش از ۴۰۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه سبب می شود تا آب شور هم از سمت دریا و هم از سمت کف، منابع آب شیرین زیرزمینی استان را تهدید نماید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این مقام مسئول در وزارت نیرو با تشریح شرایط آب زیرزمینی استان و تفاوت آن با سایر دشت های کشور اظهارداشت: در سال های اخیر کشت مجدد با استفاده از آب زیرزمینی نیز سبب شد تا نظام مدیریت آب در این بخش بیشتر مورد تهدید واقع شود؛ لذا از نظر ما اینگونه برداشت ها اضافه برداشت تلقی شده و نوعی انحراف از مجوز صادره محسوب می شود و بهره برداران باید برای اخذ مجوز به امورات منابع آب مراجعه تا در صورت وجود آب نسبت به اصلاح پروانه اقدام شود.

وی با بیان اینکه آب زیرزمینی برای استان مازندران که بیش از ۹۰ درصد آب شرب آن از طریق چاه ها تأمین می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است تاکید کرد: همه باید برای حفظ کیفیت و کمیت آب زیرزمینی تلاش کنیم. اگر سفره ای از آب زیرزمینی در منطقه ای از دشت ها شور شود امکان بازگشت آن دشوار و غیرممکن است و اگر آب زیرزمینی یکی از دشت ها شور شود یک شکست زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد و پایداری زیست محیطی منطقه از بین خواهد رفت.

یخکشی شرایط آبی سال زراعی پیش رو را نامناسب خواند و گفت: در بخش مرکزی و شرقی استان میزان ریزش جوی تاکنون چندان مناسب نبوده و آبدهی رودخانه ها در رودخانه تجن و نکا رود همچنان روند کاهشی دارد و در غرب استان نیز سیل همه سر دهنه ها را که سنتی بوده تخریب نموده که باید با مشارکت مردم مجددا قبل از فصل زراعی بازسازی تا امکان آبگیری برای اراضی فراهم شود و فصل زراعی دشواری را پیش رو داریم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا