گزارش اقتصاد آنلاین از زمستان گرم بازار سرمایه؛

افق بازار بورس روشن است

افق بازار بورس روشن است

در شرایطی که بازار سرمایه دو سال رکود را پشت سر گذاشته این روزها شاهد رشد شاخص و افزایش حجم معاملات هستیم، که برخی آن را هیجانی دانسته و برخی بر این باورند که این بازار از رکود خارج شده و افق پیش روی آن روشن است.

مرتضی عبادلله وند در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره رشد بازار سرمایه طی هفته های اخیر اظهار کرد:شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه هستیم و با توجه به اینکه پول هشیار است ، حجم پول وارد شده به بازار نشانگر آن است که رکود بازار سرمایه پایان یافته است.
وی در ادامه گفت: درباره اینکه آیا اقتصاد از رکود خارج شده است یا خیر، دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه می توان گفت که با توجه به پیشرو بودن بازار سرمایه حتما اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بازار سرمایه رشد می کند  و رویکرد دیگر این است که ابهامات در زمینه رکود اقتصاد سر جایش است.
این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد:با در نظر گرفتن رویکرد دوم رشد بازار سرمایه نیز از دو منظر قابل بررسی است، اول اینکه بازار میزان زیادی افت کرده بود و اکنون در حال جبران آن افت است و دیگری اینکه بازار سرمایه نسبت به اقتصاد کوچک است و حجم پایین نقدینگی هم می تواند بازار را تکان دهد لذا با ورود نقدینگی محدودی نیز شاهد رشد هستیم.
وی با اشاره به اینکه جریان ورود نقدینگی به بازار هدفمند است و خرید سهام هشیارانه صورت می گیرد، تصریح کرد:درباره اینکه آیا این رشد هیجانی است یا خیر، می توان گفت که ذات بازار به صورتی است که دچار هیجان شود همان طور که در زمان افت نیز با فروش هیجانی سهام روبه رو شدیم.
عبادلله وند با بیان اینکه معتقدم اکنون در ابتدای هیجان قرار داریم و روند پر نوسانی در پیش است، خاطرنشان کرد:روند رو به رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه درباره میزان ورود نقدینگی به بازار گفت:امروز حجم معاملات 500 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در دو ماه گذشته حداکثر 30 الی 40 میلیارد تومان معامله صورت می گرفت بنابراین می توان گفت که حجم معاملات بازار بیش از 10 برابر رشد کرده است.
وی با بیان اینکه اصلاح ذات بازار هست و در همین روزهای رشد نیز شاهد اصلاحاتی در روند قیمت ها بوده ایم ولی جهت قیمتی سهم ها رو به بالا است ،خاطر نشان کرد: امروز شاهد بودیم که تمام گروه های بازار با هم حرکت کردند در حالی که ماه های  گذشته اگر در یک گروه رشد صورت می گرفت سایر گروه ها با کاهش مواجه  می شدند زیرا نقدینگی جدیدی وارد بازار نمی شد.

عبادلله وند به سفر رییس جمهور چین به ایران و اظهارات وی در زمینه خاور میانه صنعتی اشاره و اظهار کرد:این صحبت ها خبر خوبی بود و ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در زمینه صنعتی شدن دارای استعداد هستند و می توانند بالاترین میزان سرمایه را جذب کرده و سهم بالایی داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ایران می تواند متحول شود و با صنعتی شدن وابستگی به نفت را قطع کند، اضافه کرد: بحث کاهش نرخ سود بین بانکی از 27 به 19 درصد که مطرح شد آلارم خوبی به بازار سرمایه و بانک ها بود که منابع صندوق هایشان را وارد بازار سرمایه کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا