فرود بزرگان صنعت هوایی جهان در تهران

فرود بزرگان صنعت هوایی جهان در تهران

«آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و رفع تحریم‌ها دو رویدادی هستند که با رویداد بزرگ‌تری برای صنعت هوایی کشور یعنی اجلاس هوایی ایران2016 در حال وقوع هستند و این رویداد مهم و بزرگ را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند.»

 این بخشی از سخنان احمدرضا بیاتی دبیر اجلاس هوایی ایران2016 بود که روز گذشته در ساختمان فرودگاه‌های کشور در جمع خبرنگاران اظهار شد. به گفته وی، اجلاس هوایی ایران2016 یک‌شنبه و دوشنبه با حضور بیش از ۱۶۰شرکت خارجی از ۳۵کشور که در مجموع ۸۵کمپانی یا شرکت خارجی تامین و تولیدکننده هواپیما هستند، برگزار خواهد شد.
وی افزود: در بخش تولید هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی و مهم‌تر از آن اجاره هواپیما در این اجلاس مباحثی مطرح خواهد شد.
بیاتی افزود: باتوجه به کاهش نرخ نفت و عدم شرایط مناسب مالی ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما اولویت اصلی ما در این همایش موضوع اجاره هواپیماست. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، وی همچنین با بیان اینکه فضای هوایی غیرقابل چشم‌پوشی ایران برای منطقه و موقعیت ایران برای سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه کشورهای خارجی، مساله‌یی انکارناپذیر است، گفت: ورود کشورهای بزرگ و شرکت‌های مطرح در حوزه‌های مختلف هوایی، اجاره هواپیما، استراتژی شرکت‌های هواپیمایی، توسعه فرودگاه‌ها و بخش ناوبری و رایزنی و انتقال اطلاعات با شرکت‌های مطرح هوایی که در زمان تحریم‌ها از بازار ایران و مذاکره با کشور دور بوده‌اند، از‌جمله محورهای این اجلاس خواهد بود. همچنین از نکات مهم این اجلاس می‌توان به حضور ایرباس و غیبت بوئینگ که به گفته دبیر این اجلاس با مشکل ویزایی مواجه شده است، اشاره کرد.

 حضور ایرباس و شرکت‌های موجر بین‌المللی
دبیر اجرایی اجلاس هوانوردی ایران۲۰۱۶ گفت: از فردا شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دنیا، کمپانی ایرباس و سایر شرکت‌های اجاره‌‌دهنده هواپیما در تهران حضور می‌یابند.

احمدرضا بیاتی افزود: در شرایط پساتحریم موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور جدی شده است و در این راستا باید ارتباط با بزرگان صنعت حمل‌ونقل هوایی دنیا را دنبال کنیم. دبیر اجلاس هوانوردی ایران2016 با تاکید بر اینکه اجاره هواپیما در این شرایط برای ما مزیت بیشتری دارد، افزود: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا موضوع اجاره هواپیما را در دستور کار خود قرار داده و 50درصد ناوگان این ایرلاین اجاره‌یی است، هرگاه زمان اجاره هواپیما تمام شده و اجاره به چکA‌ برسد آن هواپیما را تحویل داده و هواپیمای جدیدی اجاره می‌کنند، زیرا در برخی شرایط چک A هواپیما تا یک‌سوم قیمت هواپیما هزینه دارد اما با این روش هزینه ایرلاین کاهش می‌یابد. وی با تاکید بر اینکه در یکی، دو سال اول پس از رفع تحریم‌ها خرید هواپیما در شرایط مالی ایرلاین امکان‌پذیر نیست، گفت: موضوع همکاری با بانک‌ها برای تامین مالی هواپیما هم در دستور کار این همایش قرار دارد. بیاتی گفت: اجاره هواپیما، استراتژی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای دوران پساتحریم در مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیماها از محورهای همایش مذکور است. دبیر اجلاس هوانوردی ایران2016 با بیان اینکه برای توسعه ناوگان در کنار اجاره هواپیما نیازمند خرید هواپیما نیز هستیم، گفت: کمپانی‌هایی نظیر ایرباس، امبرائو برزیل و ATR انگلیس به‌عنوان فروشندگان هواپیما در این همایش حضور دارند، البته نماینده شرکت بوئینگ در این همایش حضور ندارد و این به‌دلیل مشکلاتی بود که در تنظیم روادید و گذرنامه‌های آنها رخ داد. وی افزود: از نظر اینکه مرکز اجاره و لیزینگ هواپیما در اروپا قرار دارد شرکت‌هایی در این همایش حضور دارند که 70درصد کل هواپیماهای دنیا را اجاره می‌دهند، از مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت آورون، ایرکپ و DAE امارات اشاره کرد. بیاتی افزود: قطعا با حضور کمپانی‌های اجاره‌دهنده هواپیما و فاینانس‌ها شرایط اجاره هواپیمای مناسب فراهم می‌شود.

 سقف ۱۲سال برای هواپیماهای اجاره‌ای
محمد خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی نیز با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی در قالب اجاره به شرط تملیک اولویت کشور است‌، از امضای توافقنامه با کشورهای اروپایی برای افزایش پروازهای دو طرف خبر داد.

خداکرمی گفت: این اجلاس با رفع تحریم‌ها در صنعت و آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی همزمان شد که این را باید به فال نیک گرفت.
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی در شرایط پساتحریم به دنبال نوسازی ناوگان خود هستند، گفت: البته به موضوع ظرفیت‌های فرودگاهی باید توجه کرد، در حال حاضر فرودگاه‌های بزرگ ما از نظر ظرفیت اشباع شده‌اند و حتی بیش از ظرفیت اسمی خود اعزام و پذیرش دارند. خداکرمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایرلاین‌ها، بهترین گزینه برای ما اجاره به شرط تملیک هواپیماست، گفت: بهتر است در گام اول این موضوع برای نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گیرد. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی بااشاره به ارتقای سفرهای هوایی به کشور در شرایط پساتحریم گفت: از 15ماه قبل باتوجه به ارتقای میزان سفرهای هوایی به ایران برای به‌روز کردن توافق‌های دوجانبه با کشورهای دنیا اقدام کرده‌ایم و اولویت ما کشورهای اروپایی بود.

وی افزود: در این راستا توافقنامه‌های دوجانبه با کشورهایی نظیر پرتغال، آلمان، اتریش، فرانسه، اسپانیا، یونان، بلژیک، لوکزامبورگ، ژاپن، چین و دیگر کشورها برای ارتقای پروازها به امضا رسید تا پروازهای مستقیم ما به کشورهای دیگر افزایش یابد. خداکرمی افزود: همه این موارد منوط به توسعه تجهیزات هوانوردی و مذاکره شرکت فرودگاه‌ها با کشورهای دنیا برای ارتقای تجهیزات است تا در کنار خدمات‌دهی به پروازها، پروازهای عبوری نیز افزایش یابد. وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها مایل به نوسازی هواپیماهای خود هستند، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم سقف سنی هواپیماهایی که اجاره می‌شود کمتر از 12سال باشد. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره خرید و اجاره 114فروند ایرباس برای ایران ایر گفت: ابتدا باید خرید و اجاره هواپیما به قرارداد تبدیل شود و پس از آن، این تعداد هواپیماها وارد کشور خواهد شد.

 راه توسعه فرودگاهی
وی همچنین در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه یکی از ارکان آزادسازی باز گذاشتن فضا و رقابتی کردن آن است در این زمینه ورود برندهای جهانی به فضای هوایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در حال حاضر اگر یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بیاید و فرودگاه‌های کشور را توسعه دهد و در پایان بهره‌برداری خود شرکت‌های هوایی را به آسمان ایران با پروازهای بین‌المللی وارد کند، به نفع کشور خواهد بود. خداکرمی همچنین در پاسخ به اینکه در زمینه توسعه فرودگاهی چه تمهیداتی با همکاری شرکت فرودگاه‌های کشور اندیشیده‌اید؟ اظهار کرد: اگر در فرودگاه‌های‌مان ظرفیت‌سازی کنیم، خود به خود به‌دنبال ظرفیت‌سازی، جذب مسافر صورت خواهد گرفت و شرکت‌های بیشتری به فرودگاه‌ها ورود می‌کنند، مساله دوم این است که بحث توسعه نیازمند نقدینگی است و فرودگاه‌های مربوطه و شرکت فرودگاه‌های کشور باید این توان را داشته باشند که فرودگاه را توسعه دهند، به این دلیل که توسعه فرودگاه سرمایه زیادی می‌خواهد که مختص فرودگاه امام و مهرآباد هم نیست و فرودگاه مشهد هم نیازمند توسعه است. وی افزود: در مجموع باتوجه به اینکه در زمینه تامین نقدینگی برای توسعه در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم، بنابراین استفاده از سرمایه‌گذار خارجی به‌صورت  B.O.T و B.L.T باعث رشد و توسعه حوزه هوایی خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا