متنی بر حاشیه‌های کنتورسازی

متنی بر حاشیه‌های کنتورسازی

روزهای پایانی دی ماه موعد ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه شرکتهای بورسی و فرابورسی می باشد. با توجه به رکود اقتصادی فراگیر در جامعه که موجب ارائه گزارشهای نچندان جذاب از سوی شرکتها شد، یک شگفتی بزرگ نیز در هفته پیش رخ داد.

 شرکت کنتور سازی ایران پیش بینی سود خود را برای سال جاری از مبلغ 56 میلیارد تومان به 301 میلیارد تومان افزایش داد یعنی بیش از 5 برابر افزایش سود، که ظاهراً این تعدیل سود به علت انعقاد قرارداد تامین صندوقهای فروشگاهی با اتاق اصناف ایران رخ داده است. با توجه به بحث های زیادی که برسر این موضوع در فضای مجازی در تایید و رد این موضوع درگرفت به چند نکته درمورد گزارش این شرکت  اشاره خواهم کرد:
1-    تولید و فروش هر محصولی نیازمند برنامه ریزی و ایجاد ساختارهای موردنیاز می باشد طبیعتاً تولید صندوقهای فروشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به اینکه تولید این محصول در تخصص شرکت کنتورسازی نبوده، باید ابتدا خط تولید و سپس بستر فروش و خدمات پس از فروش توسط این شرکت فراهم شده باشد. انجام این کارها در شرایط عادی (نبود تحریم، وجود منابع مالی کافی) حداقل به یکسال زمان نیاز دارد این درحالیست که به چنین موضوع بااهمیتی ( برنامه تولید صندوق فروشگاهی) در گزارش هیات مدیره سال 1393 و برنامه های آینده شرکت اشاره ای نشده است.
2-    ممکن است شرکت برنامه بازرگانی برای قرارداد فوق الذکر داشته باشد یعنی خرید صندوق و سپس فروش آن به اصناف. با نگاهی به گزارش پیش بینی ارائه شده متوجه می شویم که قیمت تمام شده هر صندوق بطور متوسط حدود 1.6 میلیون تومان و قیمت فروش 3.1 میلیون تومان درنظر گرفته شده یعنی بیش از 90 درصد حاشیه سود ناخالص. بعید میدانم در اوضاع احوال فعلی کسب و کار ها  چنین سودی در عملیات بازرگانی وجود داشته باشد و اگر هم باشد براساس یک منطق اقتصادی بسرعت رقبا وارد این بازار خواهند شد و این حاشیه سود بزودی از بین خواهد رفت. حاشیه سودهای خیلی زیاد معمولا در فعالیتهای انحصاری وجود دارند و با توجه به این که تعداد زیادی شرکت هم اکنون به واردات و حتی تولید صندوقهای فروشگاهی مشغول هستند می توان نتیجه گرفت که این کالا تکنولوژی بالا و انحصاری ندارد.
3-    در فراخوان انجام شده توسط اتاق اصناف کشور یکی از شرایط گنجانده شده مربوط به نحوه دریافت وجه صندوق های فروشگاهی می باشد. بر این اساس پرداخت وجه توسط اصناف بصورت 24 ماهه و بدون پیش پرداخت و بدون احتساب هزینه مالی خواهد بود. با یک حساب ساده فروش 200 هزار صندوق براساس مفروضات اعلام شده توسط خود شرکت، حداقل نیازمند 300 میلیارد تومان نقدینگی میباشد که محل تامین آن مشخص نیست.
4-    علاوه بر موارد موفق ابهامات بسیار زیادی  در مورد امکان سنجی فروش این حجم از محصول( 200 هزار صندوق برای دو ماه پایان سال و 500 هزار صندوق برای سال 1395) ، دارا بودن شبکه خدمات بعد از فروش در سراسر کشور و... وجود دارد که سازمان بورس خواستار روشن شدن ابعاد آن شده است.
5-    یکی از مواردی که حساسیت فعالان بورس را نسبت به گزارش ارائه شده توسط "آکنتور" برانگیخته است، سابقه این شرکت در نوع گزارش دهی می باشد. بطوریکه طی سنوات اخیر شرکت پیش بینی اولیه خود را با ارقام بسیار بالای سود آغاز و در نهایت عملکرد واقعی به سودهای بسیار کمتری ختم شده است.

 

همانطور که ملاحظه میگردد اولین پیش بینی شرکت با عملکرد واقعی آن تقریبا در تمام سالهای اخیر تفاوت بسیار زیادی دارد بطوریکه این نوسان  توجیه پذیر نمی باشد و موجب زیان سرمایه گذاران خرد بعلت عدم دسترسی به اطلاعات قابل اتکا شده است.
6-    شگفتی اول را شرکت کنتورسازی وقتی ایجاد کرد که پیش بینی سود 1394 را ارائه نمود. در آن گزارش سود سال 94 نسبت به سال 93 باحدود 90 درصد رشد به میزان 56 میلیارد تومان پیش بینی شده است. علت این رشد قابل توجه، پیش بینی تولید و فروش بیش از 1.8 میلیون کنتور الکترونیکی می باشد یعنی 20درصد بالاتر از ظرفیت کارخانه و 35 درصد بالاتر از فروش سال 1393. براساس گزارش 9 ماهه شرکت موفق به فروش یک میلیون کنتور تا پایان آذر ماه شده که رسیدن به فروش 1.8 میلیون کنتور تا پایان سال را در هاله ای از ابهام فرو خواهد برد. بنظر می رسد مطابق روال سالهای گذشته آکنتور، باید منتظر تعدیل منفی سود از این محل باشیم.
متاسفانه طی سنوات گذشته، شرکت کنتورسازی ایران هر فعالیت جدیدی را که قصد آغاز آن را داشته با بزرگنمایی وارد پیش بینی سود خود می نماید اما در پایان سال عملکرد واقعی بسیار پایین تر از سطح پیش بینی شده است. در این مورد باید به طرح تولید لامپهای کم مصرف و کنتورهای هوشمند این شرکت اشاره کرد که هر کدام درجای خود تبلیغات فراوانی در مورد حجم تولید و حاشیه سود آن شده اما عملکرد واقعی بسیار کمتر از انتظارات ایجاد شده، بوده است.  این روال گزارش دهی در شرکت کنتورسازی مسبوق به سابقه بوده و تردید اساسی در مورد قرارداد صندوق های فروشگاهی ایجاد می نماید.

* کارشناس بازار سرمایه

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا