8درصد؛ سهم اشتغال‌ زایی دکوراسیون در ایران

8درصد؛ سهم اشتغال‌ زایی دکوراسیون در ایران

هنوز هم در پس‌زمینه ذهن بسیاری، دکوراسیون و تجمل‌گرایی با هم مترادف هستند و مقوله دکوراسیون برای برخی امری غیرضروری است.

 اما در مقابل افرادی هم وجود دارند که دکوراسیون را جزیی ضروری از زندگی می‌دانند و به آن بها می‌دهند. به همین نسبت در سال‌های اخیر، در کشورمان تعداد شرکت‌های طراحی و اجرای دکوراسیون افزایش قابل توجهی یافته است. هر چند که تعداد شرکت‌های فعال و رسمی در زمینه دکوراسیون زیاد است و حدود 500 شرکت عضو انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون هستند اما تعداد زیرپله‌ای و غیررسمی‌ها هم کم نیست. همین میزان هم تعداد افراد زیادی را صاحب شغل و درآمد کرده است، زیرا اگر هر شرکت تنها 10نفر هم نیروی انسانی را استخدام کرده باشد، در همین تهران 5هزار نفر به کار مشغول هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، از طرفی به نظر می‌رسد بازار دکوراسیون به‌خصوص برای افراد خلاق و دارای ایده، پرسود است اما در عین حال نمی‌توان رقم مشخصی را برای میزان درآمد یک شرکت طراحی و اجرای دکوراسیون در نظر گرفت، زیرا دستمزد طراحی می‌تواند از 5میلیون تومان تا 50 میلیون تومان متغیر باشد. در این گزارش در گفت‌وگو با رامین سمیع‌زاده، دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و مسئول یکی از شرکت‌های فعال در زمینه طراحی دکوراسیون به چند و چون بازار دکوراسیون در ایران و شیوه‌ها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌ایم.

تعداد بالای زیرپله‌ای‌های شیک


نخستین نکته‌ای که دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون به آن اشاره می‌کند، مشخص نبودن متولی دکوراسیون در ایران است. به اعتقاد رامین سمیع‌زاده، درست تعریف نشدن جایگاه تشکل‌ها موجب شده که اگر بخواهیم متولی دکوراسیون را مشخص کنیم، یا نام چندین متولی مطرح می‌شود یا ممکن است که اصلا متولی‌ای وجود نداشته باشد. اما در حالی که به گفته دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون حدود 500شرکت عضو این اتحادیه هستند، فقدان آمار دقیق و درست موجب شده که تعداد شرکت‌های فعال در حوزه دکوراسیون مشخص نباشد.

سمیع‌زاده با اشاره به تعداد زیاد زیرپله‌ای‌ها در بازار دکوراسیون می‌گوید: اتفاقا این زیرپله‌ای‌ها خیلی هم شیک هستند اما در جایی ثبت نشده‌اند. به عبارت دیگر اینها نه شرکت هستند که در انجمنی ثبت شده باشند و نه فروشگاه هستند که در اتحادیه‌ای ثبت شده باشند، اما در حال فعال هستند و بسیاری از آنها کارهای خوبی هم ارائه می‌دهند. وی معتقد است از آنجا که زیرپله‌ای‌ها قابل شناسایی نیستند، بنابراین هر آماری که در مورد تعداد شرکت‌های فعال در حوزه دکوراسیون ارائه شود، نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.

اما در شرایطی که بالا بودن میزان بیکاری به مشکلی اساسی در کشورمان تبدیل شده و اشتغال‌زایی یکی از دغدغه‌های اصلی است، بازار دکوراسیون و مبلمان سهم نسبتا خوبی از اشتغال دارد. به گفته سمیع‌زاده، حدود 8درصد اشتغال کشور مربوط به حوزه مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته و مرتبط به آن است.

درآمدهای متغیر شرکت‌های دکوراسیون

دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون در پاسخ به پرسشی در مورد میزان درآمد سالانه یک شرکت دکوراسیون اظهار می‌دارد: میزان درآمد سالانه یک شرکت دکوراسیون بسیار متغیر است زیرا زمانی که وارد حوزه تخصصی هنری می‌شویم دیگر تعرفه‌بردار نیست. از همین روست که ممکن است یک نفر برای طرح خود 50 میلیون تومان دستمزد و یک نفر برای طرح خود 5 میلیون تومان دستمزد بگیرد. سمیع‌زاده با تاکید بر اینکه میزان درآمد یک شرکت دکوراسیون اصلا قابل اندازه‌گیری نیست و کاملا به تخصص، نیروی انسانی و شرایط بازار بستگی دارد، عنوان می‌کند: حتی برخی افراد در این حوزه برند شده‌اند و تا اسم این افراد به میان می‌آید، قیمت‌ها بالاتر می‌رود.

در حالی که به گفته فعالان بازار دکوراسیون، در این حوزه خلاقیت و ایده‌پردازی حرف اول را می‌زند و افرادی می‌توانند سود بالایی کسب کنند که دارای این ویژگی باشند، سمیع‌زاده معتقد است که میزان سود در مبلمان اداری بین 10 تا 15 درصد، در مبلمان مدرن خانگی بین 15 تا 35 درصد، در مبلمان کلاسیک یا استیل 40 تا 80 درصد و در مبلمان کودک بین 20 تا 50 درصد است.


دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون در مورد بازارهای هدف این صنعت می‌گوید: در کشور ما اعتقاد مردم به کالاهای خارجی بیشتر از کالاهای داخلی‌ است، اما در حوزه دکوراسیون و مبلمان این نگرش تا حدودی تغییر یافته است. ما در مبلمان اداری و مبلمان کودک تقریبا خودکفا هستیم و واردات اندکی انجام می‌شود، اما در حوزه مبلمان منزل به‌خصوص مبلمان مدرن، اینطور نیست و واردات سهم بالایی را دارد. سمیع‌زاده در ادامه می‌افزاید: آنجایی که نقش هنری کار بر نقش صنعتی کار می‌چربد، ما ویژگی صادراتی داریم اما در جایی که تکنولوژی و مدرنیته غالب است، ما بیشتر واردکننده هستیم. وی خاطرنشان می‌کند که مواد اولیه مورد استفاده در دکوراسیون هم وارداتی و هم تولید داخل است.

علاقه مهم‌تر از تخصص است

اما در حالی که گلایه برخی فعالان بازار دکوراسیون این است که افراد غیرمتخصص وارد این حوزه شده‌اند، اعتقاد دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون این است که لزوما این‌گونه نیست که افراد فعال در این حوزه، دوره‌های دانشگاهی را طی کرده باشند و در این میان علاقه‌مندی و عشق به کار و خلاقیت از هر چیزی مهم‌تر است. سمیع‌زاده در این رابطه می‌گوید: به نظر من نمی‌توانیم برای افرادی که می‌خواهند وارد کاری مانند دکوراسیون شوند، شرط و شروطی بگذاریم، اما بهتر است افرادی که وارد این بازار می‌شوند تحصیلات آکادمیک هم داشته باشند و متناسب با اصول روز دنیا حرکت کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا