برندهای آسیایی در انتظار ورود به بازار کامپیوتر

برندهای آسیایی در انتظار ورود به بازار کامپیوتر

برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی باعث شده تا به‌تدریج کشورهای توسعه‌یافته به همراه برندهای معتبرشان ورود به بازار ایران را در دستور کار قرار دهند و شرکت‌های سخت‌افزاری نیز مترصد این هستند که اهداف تجاری‌شان را در بازار ایران دنبال کنند.

روز پنج‌شنبه با برداشته شدن تمامی تحریم‌های کشور ژاپن از بازار ایران این امیدواری در بین کارشناسان قوت گرفته که به‌زودی بازار سخت‌افزار داخل با ورود برندهای آسیایی و اروپایی مواجه شود. اما همچنان کارشناسان از انتظار غیر واقعی برای کاهش قیمت‌ها انتقاد می‌کنند و این هشدار را می‌دهند که تسهیل تجارت برای کشورهای خارجی لزوما به افت قیمت‌ها منجر نخواهد شد. به گفته سیامک پیربابایی، یک عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ، مردم باید بهبود بازار را با کاهش قیمت از هم تفکیک کنند. او می‌گوید: «دلایل اصلی کاهش قیمت محصولات سخت‌افزاری در بازار نرخ ارز و تعرفه‌های گمرک است و پس از آن بخش مختصری در ارتباط با تحریم‌های بین‌المللی بود که تاثیر اندکش را در آینده نزدیک بر محصولات خواهد گذاشت اما این مساله موجب آن نخواهد شد که انتظار شوک افت قیمت را در بازار داشته باشیم.»

به گفته او اما در آینده نزدیک با ورود برندهای معتبر بهره‌مندی مصرف‌کننده از خدمات با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد: «با ورود برندهای معتبر که مسوولیت‌پذیری بهتری در ارائه خدمات دارند شاهد بهبود بازار خواهیم بود و همین مساله بهبود سرویس‌دهی مناسب و بجا و در سطح استانداردهای بین‌المللی باعث تحرک مثبت در بازار می‌شود و معتقدم این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد.» به گزارش دنیای اقتصاد ، پیربابایی با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های ژاپن در تمامی زمینه‌ها با کشورمان آن را نشانه مثبتی برای بازار سخت‌افزار ایران می‌داند: «ایران برای کشورهای خارجی و برندهای معتبر همیشه یک بازار مناسب بوده است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم هم برای ورود به آن برنامه‌ریزی می‌کردند. در همین حال هم شاهد هستیم که دولت ژاپن با برداشتن تحریم‌ها در همه زمینه‌ها حتی بازارهای بالادستی مثل نفت، گاز و پتروشیمی این رویکرد را برای ورود به بازار ایران در دستور کار قرار داده است. بنابراین به اعتقاد من برندهای معتبر آسیایی و ژاپنی و اروپایی در ابتدا زودتر از شرکت‌های آمریکایی وارد بازار خواهند شد و به‌تدریج شرکت‌های آمریکایی در آینده نزدیک قطعا وارد بازار ایران خواهند شد.»

کاهش حداکثر ۵ درصدی قیمت‌ها
در همین حال رئیس اتحادیه رایانه تهران نیز از انتظار برای کاهش چشمگیر قیمت‌ها انتقاد می‌کند و تنها نوید کاهش چند درصدی در این بازار را می‌دهد. به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به خبرگزاری فارس برخی تصور می‌کردند با لغو تحریم‌ها ارز از ۳ هزار به هزار تومان بازخواهد گشت و کالای ۳ میلیون تومانی نیز یک میلیون تومان خواهد شد اما کاهش قیمت حداکثر تا ۵ درصد خواهد بود. سیدمهدی میرمهدی با اشاره به تاثیر لغو تحریم‌ها و اجرای برجام بر بازار IT می‌گوید: کالای IT از جمله کالاهایی بود که بیشترین تاثیر را از تحریم پذیرفته بود و در شرایط تحریم هزینه‌های اضافی دور زدن تحریم‌ها و خرید از واسطه‌ و هزینه تبدیل ارز در نتیجه قطع سوئیفت بر این بازار تاثیرگذار  بود.

او با بیان اینکه تاکنون اتفاق خاصی در بازار رخ نداده، تاکید می‌کند: «اما اجرای برجام اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. در شرایط تحریم برخی از کالاهای پیشرفته‌تر که برای مثال کاربرد نظامی دارند، سخت‌تر تهیه می‌شد و هزینه اضافی دور زدن تحریم‌ها برای خرید این کالاها گاهی تا 10 درصد نیز افزایش می‌یافت که با هزینه‌های گمرکی به 20 درصد می‌رسید.»رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اضافه می‌کند: «پس از اجرای برجام دو موضوع خرید مستقیم و پرداخت پول از طریق شبکه بانکی روی قیمت‌ها اعمال می‌شود، اما تاثیر بزرگ را نرخ دلار خواهد داشت. برخی تصور می‌کردند که با لغو تحریم‌ها، ارز از 3 هزار تومان به هزار تومان بازخواهد گشت و کالا یا لپ‌تاپ 3 میلیون تومانی به یک میلیون تومان تنزل قیمت خواهد داشت که این‌چنین نخواهد بود.برای کالاهای پراستفاده کاربران، احتمالا قیمت‌ها در بازار حداکثر تا 5 درصد کاهش یابد.»

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا