بزرگ‌ترین بانک جهان آماده ورود به ایران

بزرگ‌ترین بانک جهان آماده ورود به ایران

بانک‌های با سطح و ارزش بالا برای ایجاد روابط با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ حتی بانک «ICBC» چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بانک دنیا مذاکرات زیادی برای این روابط داشته است.

شبکه بانکی ایران در ١٠ سالی که گذشت همه ظرفیت‌های قانونی بین‌المللی خود را برای ارتباط با جهان از دست داده بود. کارگزاران حاضر به خدمات‌دهی به بانک‌های ایرانی نبودند و جریمه‌های بسیار سنگین در انتظار هر نوع سرویس‌دهی به ایران است. سوییفت ایران را از مدار ارتباطی‌اش خارج کرد و ایران توان گشایش هیچ‌نوع ال‌سی در جای جای جهان نداشت. حالا برجام فرصتی را برای ایران فراهم کرده تا شبکه بانکی جهانی ارتباطاتش را با ایران از سرگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، پس از ماجرای بسته شدن پرونده «PMD»، استقبال بانک‌های خارجی برای ورود به ایران و ایجاد روابط بانکی شدت گرفت. به گونه‌ای که در این مدت هیات بانک مرکزی ایران با مقام‌های عالی بانکی کشورهای زیادی از جمله ایتالیا، فرانسه، اتریش، آلمان ، ژاپن، سوئد، دانمارک و الجزایر مذاکراتی داشت و هیات‌هایی از ایران هم به کشورهای دیگر سفر کرد. در دوران تحریم نه‌تنها بانک‌ها ترجیح می‌دادند که ریسک روابط با بانک‌های ایرانی را نپذیرند، بلکه اگر هم بانکی وارد می‌شد در سایز بسیار کوچک بود که اگر دچار مشکل می‌شد چندان ضرری برای کشورش نداشته باشد.

حالا یعقویی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی  خبر داده که بانک‌های با سطح و ارزش بالا برای ایجاد روابط با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ حتی بانک «ICBC» چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بانک دنیا مذاکرات زیادی برای این روابط داشته است. آنطور که یعقویی گفته اوایل شروع مذاکرات هسته‌ای زمانی که بانک‌های مختلف خارجی به ایران سفر می‌کردند سایز کوچکی داشتند و در حد یک بانک ١٠ تا ٢٠ میلیون دلاری بودند. هرچند پیش از این مذاکرات و در دولت گذشته، در عمل بانکی برای مذاکره حاضر نمی‌شد یا کشورها گاهی بانک‌هایی با ارزش سه تا چهار میلیون دلار می‌فرستاند که اگر در دوران تحریم مشکلی برای آن پیش آمد ضرر زیادی نکرده باشند.

 او با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای ما در مذاکرات هسته‌ای این بود که بانک‌های بزرگی اکنون برای مذاکره با ایران وارد شده‌اند، اعلام کرد: در نمونه‌ای بارز بانک «ICBC» چین، به عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان از نظر صورت‌های مالی و دارا بودن بزرگ‌ترین شبکه برای مذاکره به ایران آمد و اکنون با بانک مرکزی ایران پیشنهاد ارایه خدمات در حوزه خزانه داری ارزی، عملیات اعتبار اسنادی و ارایه خدمات فاینانس را مطرح کرده و در این خصوص توافقات خوبی هم به دست آمده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا