تجارت یک میلیارد دلاری ایران و تایلند

تجارت یک میلیارد دلاری ایران و تایلند

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران درتایلند گفت: قرار است «دون پرامودوینای» وزیر امور خارجه تایلند امروز وارد تهران می شود و فردا(شنبه) در اجلاس همکاری دوجانبه که ریاست طرف ایران را محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت برعهده خواهد داشت، شرکت کند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران درتایلند گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده،هیات 22نفره تایلند که وزیر امورخارجه این کشور ریاست آن را برعهده دارد برای شرکت در نهمین اجلاس همکاری های بین دو کشور به ایران سفر می کند.دو طرف درپی دستیابی به سطح مبادلات یک میلیارد دلاری هستند.

محمد لی پاک سرشت اظهار داشت : قرار است «دون پرامودوینای» وزیر امور خارجه تایلند امروز وارد تهران می شود و فردا(شنبه) در اجلاس همکاری دوجانبه که ریاست طرف ایران را محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت برعهده خواهد داشت، شرکت کند.

هفتمین و هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تایلند به ترتیب در سال های 1383 و 1389 در تهران و بانکوک برگزار شده بود.

وی یادآورشد: نخستین هیات تایلندی بعداز امضای توافق برجام در آذرماه امسال به ریاست قائم مقام وزیر بازرگانی این کشور وارد تهران شدند؛ بیش از 75 شرکت با حضور در اتاق ایران مذاکرات دوجانبه با طرف های ایرانی را پیگیری کردند و در عین حال با مقام های مختلف کشورمان نیز رایزنی داشتند.

به گفته پاک سرشت، دو کشور در نهمین اجلاس که فردا در تهران برگزار می شود، پیش نویس سند های تجاری را در زمینه های نفت و انرژی، حمل ونقل، توریسم، زیرساخت و کارهای عمرانی آماده می کنند و با سفر «سومکید جاتو سریپیتاگ» معاون نخست وزیر تایلند (ششم و هفتم بهمن) به ایران که در راس یک هیات 200 نفری به تهران خواهند آمد، این اسناد امضا می شود.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران آذرماه امسال در نشست تجاری بازرگانان ایرانی و تایلندی در محل اتاق یاد شده، گفت: سهم تایلند از مجموع 87 میلیارد دلار واردات کشورمان 115 میلیون دلار است.

وی، حجم مبادلات دو کشور با توجه به بزرگی اقتصاد ایران و تایلند را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود مناسبات سیاسی خوب تهران و بانکوک، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح شایسته نیست.

جلال پور ابراز امیدواری کرده بود: سطح روابط تجاری دو کشور برای یک دوره سه ساله، دستیابی به رقم یک میلیارد دلار مبادلات تجاری هدف گذاری شود و این میزان تا سطح سه میلیارد دلار نیز قابل افزایش است.

رایزن بازرگانی ایران در تایلند اضافه کرد: فعالان اقتصادی و تجاری در این کشور امروز به دنبال راهیابی به بازارهای جدید به ویژه در شرایط ایران پساتحریم، ارتباط با بازار حدود 750 میلیون نفری خاورمیانه و آسیای میانه هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی در شرایط جدید باید برای جذب سرمایه گذاران خارجی از طرف های تایلندی برای این منظور بهره گیرد و راهیابی به بازار های جدید را در دستور کار قرار دهد.

پاک سرشت، سیاست سازمان توسعه تجارت ایران را توسعه بازارهای مختلف صادراتی ذکر کرد و افزود: صادرات اقلام مورد نیاز به تایلند و از این کشور به جنوب شرق آسیا یکی از برنامه های پیش بینی شده، محسوب می شود.

براساس آمارهای منتشر شده، تایلند در نیمه نخست امسال 168 میلیون دلار صادرات به ایران داشت که این رقم نسبت به سال گذشته 31.5 درصد کاهش نشان می دهد.

مهمترین اقلام صادراتی تایلند به ایران شامل چوب، محصولات چوبی، کائوچو، میوه های کنسرو شده، تور ماهیگیری، قطعات خودرو و نوشیدنی بود.

واردات تایلند از ایران با افزایش 384 درصدی در این دوره به 90 میلیون و 600 هزار دلار رسیده که محصولات استیل، شیمیایی، سبزی، میوه ، تولیدات دارویی و پزشکی از جمله این اقلام بود.

پاک سرشت افزود: دایرسازی واحدهای تولید و عرضه کالاهای تایلندی در مناطق آزاد ایران و نیز صادرات به آسیای میانه یکی از طرح های پیشنهادی برای همکاری بین دو کشور است که مورد استقبال تجار تایلندی قرار گرفته است.

وی گفت: همکاری در زمینه شرکت های دانش بنیان به ویژه در زمینه الکترونیک از دیگر زمینه های مناسب همکاری دو کشور است؛ علاوه براین صادرات خدمات فنی ومهندسی ایران به تایلند و ساخت هتل در چارچوب سیاست های جذب گردشگر به ایران از دیگر برنامه هایی محسوب می شود که دو کشور می توانند بایکدیگر مشارکت داشته باشند.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا