چین کدام بخش های اقتصاد ایران را هدف گرفته است؟

چین کدام بخش های اقتصاد ایران را هدف گرفته است؟

اقتصاد > بازرگانی - صدای اقتصاد گزارش داد: نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: تمرکز هیات تجاری چینی که امشب همراه با رئیس جمهور این کشور، وارد ایران می شود بیشتر در حوزه بحث‌های زیرساختی و در حوزه های نفت، گاز، ریل، جاده، نیروگاه و مناطق آزاد و صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی خواهد بود.

مجیدرضا حریری افزود: قرار است ارقامی نیز برای ارتقای همکاری‌های آتی دو کشور، اعلام شود و بخشی از این ارتقا نیز با پیشنهاداتی که داده شده و امیدواریم فردا در تفاهم نامه ها گنجانده شود، با همکاری بخش خصوصی باشد.

وی ادامه داد: قطعا شرایط پس از تحریم، قدرت چانه‌زنی ما را هم در ورود تکنولوژی و هم در بحث کالا و خدمات افزایش می‌دهد چراکه هم شرکایی که در زمان تحریم با ما کار می‌کردند امکان ادامه همکاری دارند و هم شرکایی که در زمان تحریم از همکاری با ما منع شده بودند می‌توانند وارد عرصه شوند.

وی اضافه کرد: بخش عمده و قابل توجهی از شرکت‌های کشورهایی مانند چین که در دوره تحریم با ما همکاری می کردند نیز بنا به محدودیت‌های تحریمی نمی‌توانستند یا ترجیح نمی دادند با ایران کار کنند که حالا این ظرفیت هم در بحث تجارت و ورود تکنولوژی به ظرفیت‌های چند جانبه و دوجانبه ایران اضافه می‌شود.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: پس از برطرف شدن تحریم‌ها،  شرکت‌های چینی و دیگر طرف‌هایی که فعلا  در ایران کار می‌کنند، علاوه بر شرکت‌های غربی، باید با دیگر شرکت‌های چینی هم رقابت کنند و قطعا تنوع شرکای تجاری و مبادی ورود تکنولوژی به نفع ایران تمام می شود چراکه قدرت چانه زنی ما را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بالا می برد.

حریری در مورد فاینانس‌هایی که قرار است چین اجرای آن را بر عهده گیرد نیز گفت: بخش‌هایی بوده که از قبل با چین فاینانس می‌کردیم و حتی در دوره تحریم هم قراردادهای آن نوشته شده بود که آن فاینانس ها براساس قراردادهایی بین دولت ایران و دولت چین و با تصدی‌گری شرکت ساینا‌شور (شرکت بیمه سرمایه‌گذاری چین) انجام می‌شده است اما در فضای بعد از تحریم، می‌توانیم از تمام امکانات تامین مالی، از جمله فاینانس در پروژه‌ها و یوزانس در معاملات خرید و فروش کالا و ماشین آلات، بهره‌مند شویم و به طور قطع با توجه به اتفاقات جهانی و رکود مشهود در اقتصاد جهانی، شرکت‌های تامین کننده مالی تمایل دارند که با ایران تمایل همکاری کنند.

وی با بیان اینکه استراتژی ما پس از تحریم تا حد زیادی وضعیت ما را رقم می‌زند، ادامه داد:  قطعا ما باید در حوزه پروژه‌ها، تامین تکنولوژی، ماشین آلات، تامین مواد اولیه، تجارت کالا و خدمات، استراتژی و برنامه مشخصی برای دوران بعد از تحریم داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: در سال 2014 میزان تجارت ایران با چین اعم از نفتی و غیرنفتی حدود 52 میلیارد دلار بوده است که در سال 2015 به دلیل کاهش قیمت نفت، میعانات گازی و مواد اولیه، اعم از سنگ آهن و دیگر مواد اولیه کانی و همچنین کاهش واردات ایران، این میزان حدود 34 درصد کاهش داشته است. میزان تجارت دو کشور تا پایان 2015 به حول و حوش 40 میلیارد دلار می‌رسد.

تا سال 2014 همیشه با احتساب نفت، بالانس تجاری ایران و چین به نفع ایران مثبت بود اما در سال 2015 این نسبت به هم خورد و با نسبت بیش از 51 درصد برای چین و کمتر از 49 درصد برای ایران، به نفع چین مثبت شده است.

22339

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا