موقوفات و اماکنی که مالیات نمی‌دهند

موقوفات و اماکنی که مالیات نمی‌دهند

در قوانین کشور با هدف توسعه فرهنگ وقف و ترویج شعائر دینی و مذهبی، بهداشت و درمان، توسعه علم و رفع آسیب های اجتماعی برخی از اماکن و موقوفات از مالیات معاف شدند.

برخی از خیرین مال و اموال خود را با نیت های مختلفی وقف می کنند که متاسفانه به دلیل عدم آشنایی با قوانین هم خود و هم ورثه درگیر امور مالیاتی اموال وقفی می شوند در حالی که قانون معافیت هایی را برای اموال وقفی دیده است.

چه اموال وقفی مشمول مالیات نمی شوند؟


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در بند۳ ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم مصوب۱۳۶۶ آمده است: این اشخاص مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نمی باشند: موقوفات عام که در آمد آنها طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، دینی، فنی تحقیقاتی، اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد، مصلی ها و مدارس علوم اسلامی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان، کمک به مستضعفین و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله ، آتش سوزی، جنگ و حوادث غیرمترقبه دیگر می رسد و نذورات بقاع متبرکه مشروط بر اینکه در آمد و هزینه مزبور مورد گواهی سازمان حج و اوقاف و امور خیریه باشد.

کدام اماکن از پرداخت مالیات معاف هستند؟


در ماده۱۳۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب۱۳۸۰ آمده است: موقوفات، نذورات، پذیره‌، کمکها و هدایای دریافتی‌نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی ، آستان حضرت عبدالعظیم ‌الحسنی(ع‌)، آستانة حضرت معصومه(س‌)، آستان حضرت ‌احمدابن موسی (ع‌) « شاه چراغ‌ »، آستان مقدس حضرت امام خمینی‌(ره‌)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از پرداخت ‌مالیات معاف است. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهدة سازمان ‌اوقاف و امور خیریه  است.

همچنین کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف است. کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی صندوق های ‌پس انداز بازنشستگی و سازمان بیمة خدمات درمانی و سازمان ‌تأمین اجتماعی و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم ‌کارکنان و کارفرما و جریمه‌های دریافتی مربوط توسط آنها ازپرداخت مالیات معاف است.

کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی مدارس علوم ‌اسلامی از پرداخت مالیات معاف است ‌. تشخیص مدارس علوم‌اسلامی با شورای مدیریت حوزة علمیة قم است. کمکها‌و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی نهادهای ‌انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات معاف است‌ . تشخیص نهادهای‌ انقلاب اسلامی با هیأت وزیران است. آن قسمت از درآمد صندوق عمران موقوفات کشور که به ‌مصرف عمران موقوفات برسد از پرداخت مالیات معاف است. درآمد اشخاص از محل وجوه بریّة ولی فقیه‌، خمس و زکات ‌از پرداخت مالیات معاف است.

موسسات خیریه از پرداخت مالیات معاف هستند

در این قانون آمده که کمکها‌و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی مؤسسات ‌خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده‌اند ، مشروط بر آن که به ‌موجب اساسنامة آنها صرف امور تعریف شده باشد وسازمان امور مالیاتی کشور بردرآمد و هزینة آنها نظارت کند، ازپرداخت مالیات معاف است.

احزاب و انجمن ها از پرداخت مالیات معاف هستند


کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی و همچنین‌حق عضویت اعضاء مجامع حرفه‌ای‌، احزاب و انجمنها و تشکل‌های غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوط از درآمد یاحق ‌الزحمة اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریزمی‌شود ، از پرداخت مالیات معاف است‌.

نذورات هیئت های مذهبی و انمجن های اقلیت های دینی از مالیات معاف هستند


موقوفات و کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی ‌انجمن ها و هیئت‌های مذهبی مربوط به اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مشروط بر این که رسمیت ‌آنها به تصویب وزارت کشور برسد، از پرداخت مالیات معاف است.

نشریات و مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند


فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی‌، فرهنگی و هنری که به ‌موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند ، ازپرداخت مالیات معاف است ‌.

تبصرة ۱ ـ وجوهی که از فعالیت‌های غیرانتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع این ماده از راه برگزاری ‌دوره‌های آموزشی‌ ، سمینارها ، نشر کتاب و نشریه‌های دوره‌ای و... در چارچوب اساسنامة آنها تحصیل می‌شود و سازمان امور مالیاتی‌کشور بر درآمد و هزینة آنها نظارت می‌کند ، از پرداخت مالیات ‌معاف است .

تبصرة ۲ ـ حکم تبصرة (۲ ) مادة (۲ ) این قانون در مورد در آمد مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده جاری می‌باشد .

تبصرة ۳ ـ آیین نامة اجرایی موضوع این ماده به وسیلة ‌سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی ‌و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصرة ۴ ـ مفاد این ماده در مواردی که از طرف حضرت امام‌خمینی (ره‌) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز می‌باشند بر اساس ‌نظر مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا