در 6 ماه آینده، یارانه چند نفر قطع می‌شود؟

در 6 ماه آینده، یارانه چند نفر قطع می‌شود؟

دولت چند وقت پیش بود که حدود 3 میلیون نفر از افراد غیرنیازمند و ثروتمند را از دایره یارانه دهی خود حذف کرد. 3 میلیون نفری که قرار است با اضافه شدن احتمالی 2 میلیون نفر دیگر که فاقد کارت ملی هستند به 5 میلیون نفر برسد.

علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی در حاشیه همایش «اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران» در جمع خبرنگاران درخصوص حذف یارانه افرادی که کارت ملی ندارند هشدار داد و گفت: یارانه افرادی که کارت ملی ندارند و شرایط خود را تا نیمه بهمن ماه تعیین تکلیف نکنند، حذف خواهد شد که برآورد ما این است که تعداد آنها دو میلیون نفر باشد. این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بخشی از افرادی که یارانه آنان قرار است قطع شود، قربانی نبود بانک اطلاعات جامعی هستند که در اختیار نیست. به همین دلیل یارانه افراد به مرز قطعی خواهد رسید. از سوی دیگر دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم نگرانی های نیز دارد. نگرانی های که از فوتی افراد و یا اینکه وجود خارجی نداشته باشند نشات می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، اما دولت چند وقت پیش بود که حدود 3 میلیون نفر از افراد غیرنیازمند و ثروتمند را از دایره یارانه دهی خود حذف کرد. 3 میلیون نفری که قرار است با اضافه شدن احتمالی 2 میلیون نفر دیگر که فاقد کارت ملی هستند به 5 میلیون نفر برسد.

در همین خصوص یک کارشناس اقتصادی معتقد است: به دلیل آنکه هویت افراد برای استحقاق دریافت یارانه در کشور هنوز در بانک اطلاعات مورد نظر دولت مشخص نیست یارانه افراد به دلایل مختلف قطع می شود.

حمید حاج اسماعیلی با تاکید بر مراجعه هر چه سریعتر افراد بالای 18 سال فاقد کارت ملی برای ثبت نام و دریافت کارت خود، به ایسنا توضیح داد: در حال حاضر دولت این نگرانی را دارد که ممکن است بسیاری از افرادی که یارانه می گیرند فوت شده و وجود خارجی نداشته باشند به همین دلیل بحث کارت ملی مطرح شده است که اگر وجود خارجی دارند چرا تاکنون کارت ملی خود را نگرفته اند لذا به این طریق به دنبال شناسایی کسانی است که مستحق دریافت یارانه هستند.

حاج اسماعیلی گفت: دولت اطلاعات دقیقی از یارانه بگیران در اختیار ندارد که بر اساس آن شیوه مناسبی برای بررسی و کاهش مبلغ یارانه‌ها اتخاذ کند به همین دلیل هر از گاهی می شنویم که یارانه فردی که آپارتمان 40 متری هم داشته حذف شده است و چون دولت بر اساس مصوبه مجلس موظف به حذف یارانه غیر نیازمندان است و تا کنون حدود 3 میلیون نفر را قطع کرده است به عناوین مختلف نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می کند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: در جریان پرداخت یارانه و قطع آن، بخشی از کسانی که یارانه می گیرند مستحق دریافت یارانه ها نیستند و بخشی دیگر که نیازمند گرفتن آن هستند به دلیل عدم تکمیل بانک اطلاعات جامع به اشتباه حذف می شوند.

او در پایان گفت: دولت باید این روال را تا کامل کردن بانک اطلاعاتی خود دنبال کند تا افراد بیشتری قربانی اطلاعات اشتباه نشوند و هدفمندی یارانه‌ها به درستی در کشور پیاده شود و یارانه ها به سمت تولید و اشتغال برود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا