بانک‌ها در سال‌های تحریم چقدر عقب افتادند؟

بانک‌ها در سال‌های تحریم چقدر عقب افتادند؟

بانکداری در ایران برای پیوستن به بانکداری بین‌الملل نیازمند تغییرات و بهبودهایی است.بخش های مورد نیاز برای اعمال تغییرات در شبکه بانکی کشور می بایست مشخص شوند تا برنامه‌ریزی قابل اتکایی برای روبه‌رو شدن با شرایط پس ازرفع تحریم‌ها داشته باشند.

عملکرد بانک ها واقتصادکشور به شدت یکدیگر را تحت تاثیر قرار  می دهند، لذا تقویت بانکداری درحوزه بین الملل پس از رفع تحریم ها همراه با تقویت عملکرد،بازبینی و کنترل چرخه فرآیند های سیستم بانکی منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیزخواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، با باز شدن مسیر ارتباطات بین المللی برای نظام بانکی کشور لزوم نگاه استراتژی هوشمندانه درجهت کنترل، ارتقاء و بهبود مستمر فرایند ها دربستر جهانی شدن بانکداری بیش از پیش حس می شود.

فرزاد رمضانی راد، سرپرست عملیات پشتیبانی وخدمات فنی سامانه اعتباری در خصوص لزوم بازنگری و تغییر در فرآیندهای بانکی پس از اجرای تحریم گفت:  فعالیت هوشمندانه ، هدفمند و منسجم توام با نظارت مستمر و دقیق بر وضعیت و تحولات بازار و ایجاد و حفظ آمادگی برای تعدیل و انطباق با شرایط وچالش های عرصه بازارهای بین المللی وداخلی لازمه حیات تداوم و موفقیت یک سازمان مالی است. در این چهارچوب فراهم آوردن ، صیانت و ارتقای کیفی و کمی منابع مالی ، مادی و انسانی از طریق عملکرد منظم و شفاف بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به این که بانکداری در ایران به عنوان صنعتی پویا وارد مرحله جدیدی شده است اظهار کرد: ازویژگی‌های این دوران، ضرورت شناخت دقیق‌تر در حوزه کسب وکار ودرکی واقع بینانه  وبازنگری در فرایند های بانکی منطبق با قوانیت ومقررات بین المللی  جهت ورود به بازارها ی  جهانی می باشد.

رمضانی راد افزود: به منظور صرفه جویی در هزینه و تسریع در این زمینه طراحی ،توسعه وبهسازی درابزارها وسیستم های مالی در نظام بانکی می تواند با استفاده ازچارچوب ها و تجربه های موقتی که توسط بانک ها و موسسات مالی معتبر جهانی پیش از این عملیاتی شده است،انجام پذیرد.

به اعتقاد وی فعالیت بانک‌های خارجی به‌ دلیل رعایت استانداردها و معیارهای بانکداری تجاری باعث ایجاد رقابت سالم بین بانک‌ها و تلاش بانک‌های ایرانی برای نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی خواد شد.

این کارشناس فناوری اطلاعات بانکی افزود: بانک‌های خارجی به‌ توجه به استفاده از استانداردها والزامات مبتنی بر تکنولوزیهای فناوری اطلاعات وارتباطات و وقوانیت ومقررات فرایندهای بانکی موفقیت های بزرگی را در عرصه بانکداری کسب نموده اند.  پس در این فضا، بانک‌های داخلی برای ورود به بازارهای جهانی ناگزیربه تجدید و اصلاح ساختار و مدل های فرایند کسب وکاربانکی  با استفاده تکنولوژی مدرن  و رعایت استاندارد های مدیریت فناوری اطلاعات در کسب وکار  خواهند بود که این امر موفقیت شبکه بانکی را به‌دنبال خواهد داشت.

رمضانی راد حضور بانک‌های خارجی فرصتی برای تلاش بانک‌های ایرانی برای رعایت استانداردهای بین‌المللی دانسته و گفت: اجرای برجام و رفع تحریم ها استفاده از استاندردهای بین المللی در زمینه کفایت سرمایه، حاکمیت شرکتی، شفافیت مالی و امثال آن را الزامی می کند.

وی افزود: ورود فعالان بانکی بین‌المللی در زمینه بانکی با توجه به ابعاد  میدان رقابت در چارچوب قوانین و مقررات کشور به کارآمد‌سازی فعالیت‌های بانکی در ایران و نیز سرعت بخشیدن به روند اجرایی ساختن مقررات کمیته بین‌المللی بال در کشور خواهد انجامید؛ بنابراین پایش دقیق و مستمر چگونگی انجام عملیات بانکی و تعهد به اجرای قوانین و ضوابط از سوی بانک مرکزی نقشی حائز اهمیت و تعیین‌کننده خواهد داشت.

رمضانی راد از تحریم‌های بین‌المللی و مسدود بودن فعالیت‌های بین‌المللی، به عنوان مانعی برای ایجاد واحدهای بانکی در راستای توسعه روابط بانکی بین‌المللی نام برده و اظهار کرد: در شرایط فعلی کسب تجارب مفید در زمینه فعالیت های بانکی مطابق با شرایط روز و آموزش و روزآمدسازی اطلاعات وتوانایی‌های کارکنان و ناظران ذی‌ربط ضروری است. در این راستا نظارت وکنترل به فرایند ها  ورویه های جدید جهت حرکت به سمت استاندارد های بین المللی از الزامات است.

سرپرست عملیات پشتیبانی وخدمات فنی سامانه اعتباری شعب بانک ملت کارکرد حسابرسی داخلی (Internal Audit) را مسؤل کنترل و ارتقاِء کیفیت جایگاه و عملیات بانک دانست و ادامه داد: وظیفه بررسی برنامه های اجرایی و شرح وظایف واحدهای بانک منطبق با راهبردهای  سازمان  (Strategies)، به منظور حصول اطمینان از تناسب و کارآیی ،بررسی و نظارت بر عملکرد واحدهای بانک با توجه به گزارشهای عملکرد بانک رادارند. این ابزار می تواند با مدیریت ریسک  وتوجه به قوانین مقررات  واستانداردهای بانکی داخلی وخارجی موجب کنترل وارتقای کیفت جایگاه بانک ها شود.

 وی در پایان گفت: بدون شک رفع تحریم‌ها و فراهم شدن بستر جهانی شدن بانکداری، ضرورت‌هایی را برای بانکداری ایران به همراه  دارد.در صورت اجرایی شدن حضور بانک‌های خارجی و ورود سرمایه‌های خارجی به شبکه پولی کشور و به شرط ارتقاء، بهبود مستمر فرایند ها به همراه نظارت‌های موثر و کارآمد، می‌تواند فرصت‌های مناسبی  در عرصه بانکها ایجا نماید..

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا