رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

جوایز صادراتی را فراموش کنید

جوایز صادراتی را فراموش کنید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: جوایز صادراتی را فراموش کنید زیرا دیگر جوایز صادراتی نخواهیم داشت و اهدای این جوایز منتفی شده است.

ولی‌الله افخمی راد در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر‌نفتی سیستان و بلوچستان در استانداری این استان با بیان مطلب بالا اظهار کرد: بهتر است دولت بجای اهدای جوایز صادراتی، زیرساخت‌ها را به‌گونه‌ای فراهم کند تا هزینه‌های صادرکنندگان کاهش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در ادامه با انتقاد از شرایط نامناسب گذرگاه مرزی ایران و پاکستان در مرز میرجاوه که برای تجارت کوله باری ایجاد شده، گفت: «کوله وری (تجارت کوله باری) کرامت انسانی را زیر سؤال می‌برد، دلگیر می‌شوم که هم‌وطن ما یا یک برادر پاکستانی یک بار 60، 70 کیلویی را حمل می کند، این منظر زیبایی ندارد.»

معاون وزیر صنعت با تذکر به مسئولان استان درباره شرایط این معبر، یادآور شد: اگر به لحاظ مسائل امنیتی و بیکاری مجبور به اجرای طرح کوله وری در مرز هستیم، باید شرایط مناسبی برای اجرا ایجاد کنیم.

افخمی راد افزود: حرکت به‌هم‌پیوسته انسان‌ها در معبر مرزی سبب انتشار و تولید گردوخاک می‌شود که این امر برای سلامت هم‌وطنان ما و برادران پاکستانی مضر است، مسئولان استان هر چه سریع‌تر این معبر را آسفالت یا بتن‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: در روند اجرا طرح کوله وری به جای اینکه هم‌وطنمان هفت یا هشت کارتن نارنگی را بر روی کول خود بگذارد و حمل کند، از گاری استفاده شود تا کمترین آسیب به او برسد، در این رابطه اگر قرار است کاری انجام شود باید درستش انجام شود تا این‌قدر دچار مشکل نباشیم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اعلام رضایت از فعالیت تجاری بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: از ابتدای امسال تا آبان ماه 290 میلیون دلار کالا از بازارچه‌های مرزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، کردستان، ایلام و سیستان و بلوچستان صادرشده که بیشترین صادرات به میزان 145 میلیون دلار مربوط به بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان است.

افخمی راد اضافه کرد: در همین مدت از همین بازارچه‌ها 91 میلیون دلار کالا واردشده که بیشترین مقدار آن با مقدار 45 میلیون دلار از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان واردشده است.

این مسئول در ادامه با تأکید بر روند توسعه صادرات غیرنفتی گفت: پاکستان از کشورهای اصلی ما برای صادرات است و باید تجارت ما با این کشور صمیمانه‌تر و سریع‌تر باشد.

وی بازارچه مرزی ریمدان در جنوب سیستان و بلوچستان را یک ظرفیت خوب برای توسعه تجارت منطقه عنوان کرد و افزود: باتوجه به اینکه مرز ریمدان فاصله نزدیکی به کراچی در پاکستان دارد استقرار گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط در این منطقه الزامی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا