تلاقي دورنماي سنگ آهن با اقتصاد چين

تلاقي دورنماي سنگ آهن با اقتصاد چين

گروه معادن >سنگ آهن - پس از مدت ها که قيمت سنگ آهن و فولاد در بازارهاي جهاني و البته داخلي چين با روند نزولي همراه بود، طي روزهاي اخير شاهد رشد بهاي فولاد هستيم که در پي کاهش ميزان توليدات فولاد از سوي توليدکنندگان چيني صورت گرفته است.

به گزارش ماین نیوز، طي ماه هاي اخير و با افت شديد قيمت فولاد در بازار داخلي چين، دولت اين کشور مصمم شد تا از توليدکنندگان خود بخواهد ميزان توليدات خود را کاهش دهند که در نتيجه اين تصميم، به تدريج شاهد بازگشت بهاي فولاد به مدار صعودي هستيم.

روند قيمتي اين دو محصول وابستگي مستقيم و بالايي با شرايط اقتصادي چين دارد. در ماه هاي اخير که وضعيت مالي اين کشور در موقعيت نامساعدي به سر مي برد، بازار فولاد و به تبع آن سنگ آهن نيز دستخوش نوسانات ناخواسته اي شده که بهاي آن را تا سطوح بسيار پاييني کاهش داده است. فاکتور افت تقاضا در کنار ميزان توليدات و عرضه ها نيز از جمله مهم ترين عوامل تعيين کننده مسير قيمتي اين دو محصول است.

به گزارش فایننشیال تایمز، بسياري از تحليلگران از جمله سيتي گروپ و گلدمن ساکس پيش بيني هاي خود براي بهاي سنگ آهن در سال جاري ميلادي را کاهش داده اند. سيتي گروپ اعلام کرده که براساس انتظارات کارشناسان، در سال 2016 ميلادي قيمت سنگ آهن کف مقاومتي 30 دلار را خواهد شکست و تا سطوح زير آن نزول خواهد کرد که عمده ترين دليل آن مجددا به روند تقاضا در بازار چين بازمي گردد.

توليدکنندگان بزرگ سنگ آهن همچون بي اچ پي بيليتون، ريوتينتو، ويل اس اي و فورتسکيو، همچنان بر تصميم خود براي افزايش ميزان محصولات به رغم وجود مازاد عرضه در بازارهاي جهاني، اصرار دارند که اين رخداد، خود به عنوان اهرمي کاهنده بر قيمت ها فشار رو به پايين وارد مي آورد. از ديگر سو، براساس اعلام آمارهاي رسمي آخرين بررسي ها نشان مي دهد در حال حاضر حجم تقاضا براي سنگ آهن در بازارهاي داخلي تا حدي کم شده که ميزان موجودي انبارهاي تحت نظارت بورس فلزات لندن در بنادر چين تا سطح بسيار زيادي رشد داشته و کماکان نيز احتمال دارد اين مقدار افزايش يابد. آخرين رقم اعلام شده از حجم هنگفتي در حدود 100 ميليون تن خبر مي دهد. آخرين باري که اين رقم تا اين سطح رسيده بود، ماه مارس سال 2015 اعلام شده است.

روند آتي بهاي سنگ آهن، از شرايط اقتصادي چين تبعيت خواهد کرد. چنانچه راهکارها و محرک هاي مالي که دولت چين براي مقابله با مشکلات اقتصادي خود انديشيده موثر واقع شده و شاهد تغييرات مثبت در اوضاع بازار سرمايه اين کشور باشيم، انتظار مي رود بهاي سنگ آهن مجددا افزايش يافته و بعيد نيست حتي تا بالاي 40 دلار نيز رشد کند. اما اگر همچنان شاهد استمرار بحران مالي در چين باشيم، بايد منتظر ريزش هاي بيشتر تا سطوح پايين تر در بازار سنگ آهن بمانيم. به عقيده بسياري از منابع آگاه، ميزان صادرات سنگ آهن استراليا به عنوان پيشرو در بازار اين محصول در سال جاري ميلادي با رشدي قابل توجه همراه خواهد شد. از سوي ديگر تحليلگران بر اين باورند که ميزان توليد و عرضه فولاد در سال 2016 ميلادي افزايش داشته باشد که اين رشد در نتيجه افزايش تقاضا از سوي هند صورت خواهد گرفت.

به گزارش فايننشال تايمز، معدن ريو تينتو به عنوان يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان سنگ آهن، همچنان مستعد افزايش چند برابري توليدات خود است. اين معدن در سال گذشته ميلادي، ميزان توليد سنگ آهن خود را حدود 11 درصد افزايش داد و به يک رکورد جديد در اين زمينه دست يافت. پيش بيني مي شود ريوتينتو با وجود روند نزولي و بحراني قيمت سنگ آهن، با ثبت رشدي بيش از 8/ 6 درصد ميزان توليدات خود را تا 350 ميليون تن در سال 2016 افزايش دهد. سام والش، مدير اجرايي ريوتينتو، به عنوان يک معدن آنگلو- استراليايي، طي هفته گذشته اعلام کرد که پرداخت حقوق همه کارکنان اين شرکت در سال جاري ميلادي با مشکلاتي همراه خواهد بود که در نتيجه بازار اين محصول را به چالش کشيده اند. وي همچنين افزود: ريوتينتو همچنان به دنبال مديريت منظم و دقيق هزينه ها و سرمايه براي تمرکز بر به حداکثر رساندن جريان نقدي در سراسر سال 2016 ميلادي است. اين دستاورد، فرآيندي پيچيده و نيازمند مطالعه و بررسي هاي بسيار زياد است. براساس اطلاعات رسمي موجود؛ طي سال گذشته ميلادي، ريو تينتو به عنوان دومين توليد کننده بزرگ سنگ آهن در جهان حدود 336 ميليون و 600 هزار تن سنگ آهن را از طريق حمل ونقل دريايي صادر کرده است. ميزان سهم واقعي بازده براي اين معدن در حدود 80 درصد از کل ميزان توليدات است.

ريوتينتو، دوشادوش با ساير معادن بزرگ و عمده سنگ آهن، همچنان به افزايش توليد خود به رغم رکود قيمت ها ادامه مي دهد. سنگ آهن، که بزرگ ترين سهم را از ميزان سود اکتسابي ريوتينتو دارد، از اوايل سال 2013 ميلادي تا کنون در پي رشد عرضه و افت تقاضا بيش از دو سوم ارزش خود را از دست داده است. براساس پيش بيني تحليلگران ريو تينتو، در سال جاري ميلادي ميزان توليدات سنگ آهن اين شرکت با کمترين سرعت رشد که از سال 2013 تا کنون کم نظير بوده، افزايش خواهد داشت. در سال 2013 اين رقم در حدود 9/ 4 درصد به ثبت رسيده بود. تحليلگران سيتي گروپ در سيدني در اين باره اظهار داشته اند که انتظار مي رود ميزان توليد سنگ آهن در معادن ريوتينتو در منطقه پيلبارا در استرالياي غربي در سال جاري ميلادي به حدود 335 ميليون تن برسد يعني درست 8درصد بالاتر از رقم ثبت شده براي سال 2015 ميلادي (معادل 310 ميليون تن).
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا