فروش داروی سقط جنین در بازار آزاد

فروش داروی سقط جنین در بازار آزاد

تا 11سال قبل، سقط جنین به هر شکل ممنوع بود. حتی اگر سلامت مادر یا جنین به مخاطره می‌افتاد، باز قانون اجازه سقط را نمی‌داد. اما سازمان پزشکی قانونی درسال 82 بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

«داروهای سقط جنین به وفور در بازار آزاد در دسترس خانم‌هاست و هر فردی می‌تواند به راحتی این داروها را تهیه کند.» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حالی روز گذشته این اظهارنظر را انجام داده است که سقط جنین غیرقانونی در ایران به یکی از معضلات مهم حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است. سقط جنین در ایران غیرقانونی تلقی می‌شود، مگر اینکه پزشکی قانونی مجوز این کار را صادر کند. آمارها نشان می‌دهد سقط جنین قانونی در ایران سالانه حدود 10 هزار مورد است. این در حالی است که برخی آمارها از 220 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور حکایت دارد.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آرمان، سقط جنین چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی یکی از عواملی است که سالانه جلوی تولد 150 تا 350 هزار نوزاد را می‌گیرد. آمار سقط جنین قانونی در کشور ما رقمی حدود 10 هزار مورد است و با توجه به محدودیت‌هایی که قانون برای سقط جنین قائل است به نظر می‌رسد که سقط جنین غیرقانونی به رقمی 40 برابر رقم قانونی سقط جنین برسد.

تا 11سال قبل، سقط جنین به هر شکل ممنوع بود. حتی اگر سلامت مادر یا جنین به مخاطره می‌افتاد، باز قانون اجازه سقط را نمی‌داد. اما سازمان پزشکی قانونی درسال 82 بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ البته در صورت دستور مقام قضائی یا درخواست زوجین با معرفی نامه پزشک معالج و قبل از 4ماهگی که روح در بدن جنین وارد می‌شود. طبق گفته علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 220 هزار سقط جنین غیرقانونی در سال 1391 به ثبت رسیده است. از آنجایی که اخبار مختلفی از افزایش سقط جنین در کشور حکایت دارند، باید گفت آمار سقط جنین غیرقانونی در سه سال اخیر از این رقم هم بیشتر شده است به حدی که حتی می‌توان گفت رقم سقط جنین غیرقانونی از گمانه زنی 250 هزار موردی که تخمین زده می‌شود هم بیشتر است. از آنجایی که سقط جنین غیرقانونی به صورت زیرزمینی صورت می‌گیرد و درباره آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست آماری که درباره سقط غیرقانونی ارائه می‌شوند مبتنی بر گمانه زنی هستند و هیچ‌گاه آمار دقیقی در این زمینه به دست نیامده است. با توجه به اینکه آمار موالید در کشور ما رقمی حدود یک میلیون و 500 هزار است، آمار 250 هزار سقط جنین غیرقانونی به این معناست که جمعیت کشور می‌توانست 16 درصد بیشتر از این رقم باشد که سقط غیرقانونی مانع از آن می‌شود.

سهولت تهیه داروهای سقط جنین توسط مردم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سهولت تهیه داروهای سقط جنین توسط مردم گفت: این دارو‌ها به وفور در بازار آزاد در دسترس خانم‌ها هست و هر فردی می‌تواند به راحتی این دارو‌ها را تهیه کند. شیرین نیرومنش با بیان اینکه آمار دقیقی از سقط‌جنین‌های غیرقانونی در کشور وجود ندارد، گفت: ارائه آمار درباره سقط‌جنین به دلیل اینکه این کار اغلب در خفا انجام می‌شود، ممکن نیست. او با اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر مطب‌هایی که سقط جنین را به طور غیرقانونی انجام می‌دهند، گفت: البته مراجعه به مطب‌ها و مکان‌های آلوده نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است، اما سال‌هاست؛ افرادی که قصد سقط جنین غیرقانونی دارند، دارو‌ها را به راحتی و چند برابر قیمت از بازار سیاه تهیه می‌کنند. او با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته قبح سقط جنین در جامعه از بین رفته است، گفت: برخی خانواده‌ها که شرایط روانی و اقتصادی ندارند، به خودشان اجازه می‌دهند؛ بدون توجه به اینکه سقط جنین چقدر خطرناک است و چه عوارضی دارد؛ اقدام به این کار می‌کنند. این فوق تخصص بارداری‌های پرخطر شرایط فرهنگی را یکی از عوامل افزایش سقط جنین غیرقانونی دانست و گفت: در بسیاری از موارد افراد در دوران عقد باردار می‌شوند و فقط به دلیل اینکه خجالت می‌کشند، این را به خانواده اطلاع دهند تصمیم به سقط جنین می‌گیرند. شیرین نیرومنش با تاکید بر لزوم ایجاد گروه‌های مشاوره برای افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند، گفت: در حال حاضر نهاد یا مرکز مشاوره‌ برای راهنمایی یا انصراف خانواده‌هایی که تصمیم به سقط جنین دارند، وجود ندارد. او ادامه داد: در حال حاضر وقتی افراد به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست سقط غیرقانونی را دارند یا با آنها همکاری می‌شود یا نمی‌شود، ولی کمتر پزشکانی هستند که مفصل با خانواده‌ها صحبت و مشکلاتشان را بررسی کنند. به گزارش ایلنا، او درباره تاثیر عوامل محیطی و آلودگی هوا بر سقط جنین در زنان باردار اظهار کرد: هنوز هیچ بررسی دقیق علمی در این زمینه وجود ندارد، ولی ضرورت دارد رابطه سقط جنین با آلودگی هوا بررسی شود.

سقط غیرقانونی سلامت مادر را تهدید می‌کند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره سقط غیرقانونی جنین به «آرمان» می‌گوید: سقط جنین در کشور ما در صورتی که ادامه بارداری برای جنین و مادر مشکلی ایجاد نکند غیرقانونی است و این مساله به ویژه بعد از سه ماهگی که روح در جنین دمیده می‌شود اگر اتفاق بیفتد برای مادری که به این کار اقدام می‌کند و مرکزی که این کار را انجام داده است مجازات‌های قانونی سنگینی را در بر دارد. سلیمان عباسی می‌افزاید: با توجه به قانونی که مجلس در راستای سیاست‌های جمعیتی در کشور به تصویب رسانده است هر دستگاهی که به سقط غیرقانونی مبادرت کند مجازات دارد. او ادامه می‌دهد: آمار بالای سقط غیرقانونی آمار خطرناکی است که نشان می‌دهد که با تمامی قوانینی که در این زمینه وجود دارد به دلیل اینکه نظارت کافی وجود ندارد این اتفاقات روی می‌دهند. محلی که سقط غیرقانونی در آن اتفاق می‌افتد بیمارستان‌های دولتی نیست زیرا نظارت و کنترل در این بیمارستان‌ها بالاست. به همین دلیل به احتمال زیاد مکانی که سقط غیرقانونی در آن صورت می‌گیرد بیمارستان‌های خصوصی، مطب‌ها یا اماکن زیرزمینی هستند. او تأکید می‌کند: مساله مهمی که باید به آن توجه شود این است که سقط در این مکان‌های غیرقانونی سلامت مادر را تهدید می‌کند و اگر در این مراکز اتفاقی برای مادر روی دهد بیمارستان‌های دولتی از پذیرش مادر خودداری می‌کنند. عباسی تصریح می‌کند: سقط غیرقانونی با افزایش جمعیت هم مغایرت دارد. با توجه به اینکه مراکز درمانی در بیمارستان‌ها و مطب‌ها در نقاط مختلف کشور در دوران بارداری مسئول پیگیری سلامت مادر هستند، در صورتی که یک مادر باردار برای پیگیری وضعیت اقدام نکرد این مراکز می‌توانند پیگیر وضعیت او شوند و این می‌تواند به میزان زیادی از سقط جنین‌های غیرقانونی بکاهد. او با بیان اینکه تیم نظارتی در بهداشت خانواده بسیار مهم است، می‌گوید: نحوه و تکنیک نظارت بر وضعیت سقط جنین و مادران باردار بر عهده وزارت بهداشت است و دستگاه‌های دیگر معمولا در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند. او می‌افزاید: سقط غیرقانونی باید متوقف شود در غیر این صورت عواقب ناخوشایندی برای کشور دارد به همین دلیل این مساله باید به طور دقیق بررسی و کنترل شود و علل آن شناسایی شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا