علت نزولی شدن روند تجارت ایران چیست؟

علت نزولی شدن روند تجارت ایران چیست؟

رئیس اتاق بازرگانی تهران علت نزولی بودن روند تجارت ایران در امسال نسبت به سال گذشته را بیان کرد و از تأثیر گشایش LC و اجرای برجام، بر آینده تجارت ایران سخن گفت.

مسعود خوانساری، درباره علت افت تجارت در 9 ماهه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: علت افت تجارت رکود در اقتصاد و نبود تقاضاست. تقاضا در داخل کشور بسیار پایین است، درآمد سرانه بسیار کم شده و قدرت خرید مردم پایین رفته است. همین مسأله باعث شده هم واردات و هم تولید هم تحت تاثیر قرار بگیرند و کاهش پیدا کنند. به نظرم امسال رشد اقتصادی ما در حالت خوش‌‌بینانه صفر تا سه درصد خواهد بود. بنابراین علت افت تجارت به موضوع کاهش درآمد و نبود قدرت خرید برمی‌گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت مطلوب نرخ ارز از نظر اتاق بازرگانی چه وضعیتی است؟ گفت: وضعیت مطلوب این است که اولا ارز تک‌نرخی باشد، قیمت ارز را بازار متناسب با تمام شاخص‌های اقتصادی، تعیین کند و بانک مرکزی هم بتواند بر آن نظارت داشته باشد. ما اعتقاد داریم سرکوب قیمت ارز ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد و باعث ثابت ماندن قیمت شود ولی در درازمدت باعث جهش و فوران قیمت خواهد شد که مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند و ممکن است همان اتفاقی که در سال 90 رخ داد مجددا تکرار شود.

خوانساری درباره تأثیر برقراری مجدد اعتبارات اسنادی با اجرای برجام بر وضعیت تجارت ایران نیز به اقتصادنیوز گفت: گشایش LC تأثیر بسیار مهمی بر تجارت ایران خواهد داشت. با نبود امکان گشایش اعتبار اسنادی، کلیه گشایش‌های اعتبار با رقم 100 درصدی انجام می‌شد و اطمینان و امنیت لازم هم وجود نداشت. اما با گشایش LC از یک سو به جای رقم 100 درصد، با رقم 10 درصد گشایش داریم و از سوی دیگر این کار با امنیت بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا